به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۸ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۳۸۵۸۶۶

مخزن دو جداره میکسردار چیست؟

گروه کسب و کار: برای ترکیب کردن و فرآوری مواد مختلف در صنایع نیاز به مخزن دو جداره میکسردار ساده و یا تحت فشار می‌باشد
مخزن دو جداره میکسردار چیست؟
مخزن‌های نگهدارنده مواد کدامند؟
در تعریف کلی به هر ظرفی که بتوان در آن مواد را نگهداری کرد در اصطلاح مخزن می‌گویند. مخزن استیل از نوع ساده تک جداره تا حداکثر مخزن دو جداره میکسردار یا چند جداره‌های میکسردار و تحت فشار می‌توانند طراحی و ساخته شوند. هر مخزن بسته به اینکه برای چه کاری و در کجا مورد استفاده قرار بگیرد دارای شکلی خاص است. این مخازن با توجه به کارایی دارای حجمی مشخص بوده و از جنس ساختمانی ویژه ای تشکیل می‌شوند.

مهمترین موادی که در ساخت مخزن‌های نگهداری در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:
 -    مخازن آهنی: این نوع مخزن برای نگهداری مواد نفتی و روغن مناسب است. گاهی نیز از آن برای نگهداری آب استفاده می‌کنند اما به سبب احتمال زنگ زدگی زیاد این مخزن مناسب نگهداری آب نیست.
-    مخازن پلاستیکی از جنس پلی اتیلن: در بیشتر موارد از این نوع مخزن برای نگهداری آب استفاده می‌گردد. این مخازن مقاوم و سبک می‌باشند. مخازن پلی اتیلن همچنین ارزانتر از انواع دیگر نیز هستند.
-    مخازن استیل: این مخازن مقاوم ترین و پر مصرف ترین نوع از مخزن‌ها در صنعت هستند. اینگونه مخازن را می‌توان برای موارد متفاوتی در کارخانه‌ها و مراکز صنعتی مورد بهره برداری قرار داد.
البته در گذشته‌های دور مخازنی از جنس چوب یا سفال نیز ساخته می‌شده و مورد استفاده قرار می‌گرفت که اینک دیگر کاربر زیادی ندارند.
 

استفاده از مخازن استیل در صنایع مختلف.
 
علت استفاده از مخازن استیل دوجداره چیست؟
اگر قرار باشد که درون مخزن موادی با خواص خورندگی و یا با احتمال زنگ زدگی بالا قرار داده شود جنس ماده سازنده مخزن را در این حالت از فولاد ضد زنگ براق یا همان استیل انتخاب می‌کنند. مخازن استیل دارای ویژگی‌های زیر می‌باشند:
-    سطح صاف و صیقلی دارند.
-    تبادل حرارتی آنها بالاست.
-    استحکام زیادی دارند.
-    دچار زنگ زدگی و خوردگی در اثر مجاورت با مواد دیگر نمی شوند.

موارد بالا از مهمترین دلایلی است که در ساخت مخازن از فلز استیل استفاده می‌گردد. البته توجه نمایید که تعداد جداره‌ها لزوما" مقاومت فیزیکی مخزن را بالا نخواهد برد. بلکه دلیل استفاده و قرار دادن این جداره‌ها برای رسیدن به موارد زیر در کارایی است:
-    هرگاه قرار است که ماده داخلی در دمای مشخصی به صورت پایدار و برای مدت طولانی تری بماند: در این حالت دوجداره بودن باعث ایجاد یک حالت عایق برای جلوگیری از تبادل حرارت می‌گردد. بدین منظور میتوان حتی بین دوجداره با قرار دادن عایق حرارتی مثل پشم شیشه کارآمدی مخزن را بالاتر نیز برد.
-    هرگاه بخواهند که ماده درونی را خنک نمایند و یا برعکس به آن حرارتی در تمام سطح القا نمایند: در این حالت در بین دو لایه مخزن از سیالاتی مثل آب یا روغن که ظرفیت دمایی بالایی دارند استفاده می‌گردد. اگر بخواهند ماده داخلی به تدریج خنک شود از سیال سرد در بین دوجداره استفاده می‌کنند. همچنین اگر قرار به حرارت دهی به ماده باشد می‌توان جریانی از سیالات گرم را در بین دوجداره به حرکت در آورد و به ماده داخلی حرارت داد.
مخازن استیل سه جداره نیز می‌توانند کارهایی بالا را با کیفیت بهتر و پایداری بیشتر انجام دهند. در صنعت با توجه به کارایی مورد نظر می‌توان از انواع مخازن استیل یک یا چند جداره استفاده نمود.
 

نصب و استفاده از مخزن دو جداره میکسردار در کارخانه‌ها.
 
مخزن دو جداره میکسردار چیست؟
 مخازن استیل را می‌توان در حالت‌های یک جداره یا در مدل‌های دو یا مخازن استیل سه جداره طراحی نمود. در مدل ساده مخزن فقط برای ذخیره کردن مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد اما مخازن چند جداره کارایی بیشتری را دارند. مخزن دو جداره میکسردار یکی از این مدل مخازن می‌باشد. از این نوع مخزن برای نگهداری و مخلوط کردن یا فرآوری مواد در صنعت استفاده می‌گردد.
مواردی که از این نوع مخزن دو جداره میکسردار استفاده می‌شود عبارتند از:
-    کارخانه‌های تولید شیر و لبنیات.
-    تولید مواد شوینده.
-    تولید رنگ
-    کارخانه‌های داروسازی
 
 
مخزن دو جداره میکسردار برای تنظیم حرارت.
 
یک مخزن دو جداره میکسردار چه ویژگی‌های دارد؟
 این مخازن در ابعاد و اشکال متفاوت برای قرارگیری در روی شاسی‌های متفاوت در کارخانه‌ها طراحی می‌شوند. یک مخزن دو جداره میکسردار از قسمت‌های زیر تشکیل می‌گردد:
مخزن اصلی: این قسمت می‌تواند یک لایه ، دو جداره و یا به صورت مخازن استیل سه جداره نیز باشد. در بین لایه‌ها یا عایق حرارتی قرار می‌دهند و یا اینکه مجراهایی برای کاهش یا افزایش دمای مخزن با عبور سیالات دیگر قرار می‌دهند.
-    موتور الکتریکی: این موتور بسته به حجم مخزن و غلظت مایع داخل مخزن باید توان مشخصی داشته باشد که توسط طراحان مخزن دو جداره میکسردار محاسبه و قرار دهی می‌گردد.
-    شفت انتقال نیرو: شفت‌ها و بلبرینگ‌ها ی نگهدارنده و حرکت دهنده مخزن دو جداره میکسردار بسته به نوع ماده و فشار داخلی مخزن انتخاب و استفاده می‌گردند.
-    گیربکس: به منظور ایجاد قدرت بیشتر یا تنظیم سرعت دوران پرده‌ها در درون مخزن دو جداره میکسردار از دستگاهی به نام گیربکس استفاده می‌گردد.
-    پرده مخلوط کن مواد: در یک مخزن دو جداره میکسردار می‌توان از انواع مختلفی از پرده‌های همزن داخل مخزن استفاده نمود. این پرده‌ها می‌توانند به شکل مدل قایقی، پارویی،هموژنیزه با شکل دنده ای، پرده لنگ دور تراش و یا پرده دیسکی دنده ای باشند.
هریک از این ابزار‌های مخلوط کن درون مخزن دو جداره میکسردار برای مخلوط کردن یک نوع خاص از مواد مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 
مخزن دو جداره میکسردار را چگونه تهیه نماییم؟
گسترش روز افزون استفاده از مخزن دو جداره میکسردار در صنایع مختلف باعث شده تا بسیاری از کارگاه‌ها و شرکت‌های معتبر در طراحی و تولید به سمت ساخت انواع مختلف اینگونه از مخزن‌ها حرکت نمایند. ساخت مخازن استیل دوجداره و چند جداره در ایران باعث شده است تا وابستگی به واردات اینگونه مخازن ازبین برود.
شرکت مخازن ماشین وزین نیز یکی از همین تولیدکنندگان مخزن دو جداره میکسردار می‌باشد. این شرکت با پشتوانه دانش فنی بالا و استفاده از متخصصین کارآزموده توانسته است انواع مختلف مخازن استیل ساده و تحت فشار را با اشکال متفاوت و در حجم‌های مورد نیاز صنایع مختلف تولید نماید.
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها