کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معرفی کامل لوله مسی

18 بهمن 1401 ساعت 15:44

گروه کسب و کار: لوله مسی کالایی است که از فلز قهوه ای – قرمز مس با فرمول شیمیایی cu و عدد اتمی 29 ساخته می‌شود.


لوله‌های مسی برای انتقال جریان‌های سیالی مثل: آب، هوا، روغن و... از بخشی به بخش دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند و داراي قابليت‌هايي چون مقاومت دربرابر خوردگي و پوسیدگی و عدم واکنش دهی یونی می‌باشند. تولید لوله‌های مسی در انواع سخت، نیمه سخت و نرم به صورت شاخه، کلاف و کویل انجام می‌گیرد که در ادامه با کاربرد و ویژگی‌های انواع لوله مسی آشنا خواهیم شد.
 
چگونه آلیاژ و کیفیت لوله مسی را بررسی کنیم؟
مطلب مهمی که تمام سازندگان و مصرف کنندگان اقلام لوله مسی باید به آن توجه داشته باشند کیفیت آلیاژ و تولید لوله‌های مسی است. به دلیل اهمیت بالای این کالای تولیدی در زمره هزینه و مصرف، خوشبختانه قبل از اینکه محصول وارد بازار عرضه و رقابت شود، در مرحله نهایی تولید آزمایش می‌شود.

آزمایشاتی که برای سنجش کیفیت تولید و آلیاژ لوله‌های مسی انجام می‌شوند عبارتند از:

•    آزمون جریان گردابی (Eddy Current)        
•    آنالیز شیمیایی (عنصری)
•    آزمون  کشش
•    آزمون سختی سنجی
•    آزمون متالوگرافی
•    کنترل ابعادی
•    آزمون خم‏کاری (Bend)
•    آزمون انبساط (Expand
•    آزمون فشار هیدرواستاتیکی و پنوماتیکی

کاربرد لوله مسی در صنایع مختلف چیست؟
با توجه به ویژگی‌های فلز مس که شامل : سبکی، شکل پذیری آسان، اتصال راحت، امنیت بالا، مقاوم، ف قابل بازیافت و طول عمر زیاد هستند؛ در موارد ذیل می‌توان از آنها استفاده کرد :
 
صنایع پزشکی و  بیمارستانی
عدم واکنش دهی فلز مس با اکسیژن، لوله‌های مسی را به بهترین گزینه برای انتقال دهی گازهای بیمارستانی تبدیل کرده است.
 
صنایع ساختمان سازی
مقاومت، شکل پذیری، طول عمر زیاد و عدم واکنش با آب از مهم ترین قابلیت‌های لوله‌های مسی در برای استفاده از آنها درسیستم لوله کشی آب ساختمان‌ها می‌باشد.
 
صنایع برودتی و حرارتی (یخچال و چیلر سازی)
تیپ L لوله مسی دارای ضخامتی نسبتا متوسط است در صنایع یخچال سازی و خنک کننده‌ها استفاده می‌شود و به دلیل خاصیت مقاومت در برابر خوردگی و واکنش دهی بهترین گزینه برای انتقال سیال‌ها می‌باشد.
 
کولر گازی
خاصیت‌های خم کاری، جوشکاری و اتصال مناسب لوله‌های مسی باعث شده تا از آنها در ترکیبات قطعات کولرهای گازی استفاده شود. همچنین وزن سبک این لوله‌ها به کاربرد آنها در تولید کولرهای گازی بسیار کمک کرده است. 
 
آبپاش‌های آتشنشانی
از تیپ L لوله مسی به جهت ضخامت مناسب خوب و مقاومت در برابر حرارتی که دارد، استفاده می‌شود.
 
صنایع نفت و گاز و سیستم‌های اطفای حریق
از نمونه‌های تیپ  Kکه دارای ضخامت و مقاومت بالاتری نسبت به تیپ‌های دیگر لوله مسی هستند در این صنعت جهت استفاده برای حفاری و قراردهی در زیر زمین و سیستم‌های اطفای حریق استفاده می‌شود.
 
برق کشی
از لوله‌های مسی در صنعت برق کشی استفاده زیادی می‌شود زیرا: خاصیت رسانایی لوله‌های مسی آنها را به یکی از بهترین انتقال دهنده‌های برق تبدیل کرده است.
 
انواع لوله مسی و کاربرد هر کدام چیست ؟
لوله‌های مسی در 3 نوع TPC-DHPوDLP  تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند:
TPC:این نوع لوله‌های مسی قابلیت چشمگیری در هدایت الکتریکی دارند و در صنعت برق کشی و دستگاه‌های برقی مثل لوازم خانگی استفاده می‌شوند .
DLPو DHP:این دو مدل از لوله‌های مسی خاصیت‌های مشابهی داند مثل : هدایت حرارتی بالا، چکشخواری و اتصال عالی که کاربرد آنها را در تولید آب گرمکن و موتورخانه‌ها مستمر می‌سازد.
 نمونه‌های تولیدی لوله مسی در قالب شاخه‌های 6 متری، کلاف‌های 15و30و50متری و کویل‌هایی با وزن‌های متفاوت به بازار جهت استفاده عرضه می‌شوند.
 
هر نمونه از بسته بندی‌های لوله مسی که اشاره نمودیم استفاده مرتبط با خودشان را دارند که عبارتند از :
لوله مسی شاخه : تهویه مطبوع، چیلر، سردخانه، یخچال، لوله کشی گارهای طبی بیمارستان‌ها و ...
 لوله مسی کلاف :صنایع خودروسازی، پزشکی،تجهیزات ازمایشگاهی و ...
 لوله مسی کویل : تولید انبوه سیستم‌های برودتی و حرارتی و مبدل‌های حرارتی و ...
 جمع بندی : لوله‌های مسی دارای بسته بندی و سایز و ضخامت‌های متفاوتی می‌باشند که در انواع مختلف تولید شده و وارد چرخه مصرف قرار می‌گیرند.
 

 
مزایای لوله مسی
همانطور که در بخش‌های ابتدایی اشاره شد؛ لوه‌های مسی کاربرد‌هایی فرا وان در زمینه‌های صنعتی مختلف دارند که این امر نتیجه ی داشتن مزایای زیاد لوله‌های مسی است از جمله : خاصیت چکشخواری مناسب، وزن سبک، اتصال راحت، هدایت بالای الکتریکی و حرارتی، مقاومت بالا و طول عمر زیاد می‌باشد. در واقع تمام ویژگی‌های لوله‌های مسی جزو مزایای آنها محسوب می‌شود که موجب دایره کاربردی گسترده آنها در عرصه صنایع گردیده است.
 
معایب لوله مسی
امروزه علی رغم گسترش صنایع و منابع، هزینه‌هایی که صرف تامین آنها می‌شود نیز روندی صعودی دارد. قیمت فلز مس روزانه در حال تغییر است و ثباتی در روند آن وجود ندارد. درنتیجه؛ تامین لوله‌های مسی عمدتا پرهزینه است ضمن اینکه اگر در زمان خرید از کیفیت و درستی کالای تولید شده مطمئن نباشید خریدتان به ضرر منجر خواهد شد.
 منبع: بازارمس
 


کد مطلب: 385903

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/385903/معرفی-کامل-لوله-مسی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir