به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۸ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۳۸۵۹۴۶

احتمال وقوع سیل در این ۱۵ استان کشور

احتمال وقوع سیل در این ۱۵ استان کشور
گروه جامعه:سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی از تقویت سامانه بارشی، بارش برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، وزش باد شدید، در نواحی با اقلیم گرم رگبار و رعدو برق، در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف، احتمال وقوع بهمن و کولاک برف خبر داده است.
 
به گزارش ایلنا، این وضعیت جوی روز سه‌شنبه (۱۸ بهمن) در نیمه جنوبی آذربایجان غربی، نیمه غربی کردستان، کرمانشاه، لرستان، نیمه شمالی فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه شرقی خوزستان، ایلام، جنوب و غرب اصفهان، روز چهارشنبه (۱۹ بهمن) در کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی و ارتفاعات و دامنه گلستان، مازندران و گیلان و روز پنج‌شنبه (۲۰ بهمن) در ارتفاعات گیلان، مازندران و گلستان مورد انتظار است. بر اثر این وضعیت جوی احتمال انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌های مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه استان‌های واقع در رشته کوه زاگرس، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن، اختلال در انتقالِ منابع انرژی بویژه برق و گاز دور از انتظار نخواهد بود.

سازمان هواشناسی در همین راستا آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف‌روبی و بازگشایی مسیرها، پرهیز از سفرهای خارج از شهر، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق، خودداری از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاک‌سازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون‌شهری، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی از جمله نمک‌پاشی توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها و ارگان‌های امدادی و مدیریت مناسب توسط سازمان آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول را لازم دانسته است.

سازمان هواشناسی کشور همچنین در ادامه این هشدار نسبت به افزایش شدید گرادیان فشار، وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک هشدار داد.این مخاطرات در روز سه‌شنبه (۱۸ بهمن) در غرب یزد و شمال شرق فارس، روز چهارشنبه(۱۹ بهمن) در کرمان، سیستان و بلوچستان، شمال و شرق فارس، یزد و شرق و شمال هرمزگان و روز پنج‌شنبه (۲۰ بهمن) در نیمه شمالی و شرق سیستان و بلوچستان انتظار می‌رود. براثر این مخاطرات احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، خسارت به سازه‌های موقت و سست، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، شکستن درختان کهنسال، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، تاخیر و احتمال لغو پرواز دور وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور برای کاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از این وضعیت پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و اجتناب از فعالیت کویرنوردی را لازم می‌داند. علاوه بر این، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی دیگری از وزش باد شدید شمال‌ غربی حداکثر ۳۰ نات و توفانی شدن دریا و افزایش ارتفاع امواج در ساحل تا ۱.۵ متر و در فراساحل تا ۲.۵ متر خبر داد.

براثر این مخاطرات چهارشنبه (۱۹ بهمن) در نواحی ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز وزش باد، افزایش ارتفاع امواج در ساحل تا ۱.۵ متر و در فراساحل تا ۲.۵ متر، پنج‌شنبه و جمعه (۲۰ و ۲۱ بهمن) در نواحی ساحلی و دور از ساحل استانهای بوشهر و هرمزگان و تنگه هرمز، در خلیج فارس و دریای عمان وزش باد حداکثر ۴۰ نات، افزایش ارتفاع امواج در ساحل تا ۲.۵ متر و در فراساحل تا ۳.۵ متر و روز شنبه (۲۲ بهمن) در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس، در استانهای بوشهر و هرمزگان و نواحی شرقی دریای عمان وزش باد حداکثر ۲۵ نات، افزایش ارتفاع امواج در ساحل تا ۱.۵ متر و در فراساحل تا ۲ متر را شاهد هستیم. براثر این شرایط جوی احتمال آسیب به تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی،اختلال در ترددهای دریایی، خطر غرق شدن شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و آسیب به شناورهای سنگین وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور جلوگیری از تردد شناورهای سبک و فعالیت‌های تفریحی، ممنوعیت عملیات غواصی و شنا، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فراساحل و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری ازخسارت احتمالی به تاسیسات دریایی را توصیه می‌کند.

همچنین در ادامه این هشدار نسبت به وزش باد شدید حداکثر ۳۴ نات، مواج شدن دریا و افزایش ارتفاع امواج در ساحل بین ۱.۵ تا ۲ متر و در فراساحل و ۲.۵ تا ۳.۵ متر از اواخر وقت سه‌شنبه تا جمعه (۱۸ تا ۲۱ بهمن) در دریای خزر هشدار داد. براثر این مخاطرات احتمال خسارت به شناورهای سبک، تفریحی و نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی دور از انتظار نخواهد بود.

سازمان هواشناسی کشور اجتناب از عملیات تفریحی، غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و دور از ساحل را لازم می‌داند.
گفتنی است، در هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.
برچسب ها: هواشناسی سیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها