به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۸ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب : ۳۸۵۹۷۲

مبلغ یارانه نقدی سال آینده اعلام شد

مبلغ یارانه نقدی سال آینده اعلام شد
گروه اقتصادی: بخشی از اظهارات احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت در نشست خبری صبح امروز به مبحث پرحاشیه یارانه نقدی اختصاص داشت. آنطور که خاندوزی خبر داده است: «به سبب نبود منابع پایدار و برای جلوگیری از کسری بودجه دولت افزایشی برای یارانه‌ها پیش‌بینی نشده است.» وی به طرح کالابرگ هم اشاره کرده و در این باره گفته است: «حکم مربوط به عرضه کالاهای اساسی براساس قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ در ارتباط با قانون بودجه سال جاری است و باید دید که آیا این حکم در لایحه بودجه سال آینده تکرار خواهد شد یا خیر.» 
 
مبلغ یارانه نقدی در 1402 چقدر است؟
پیشتر در لایحه بودجه 1402 که دیرهنگام و البته پرحاشیه به دست بهارستان‌نشینان رسید، مشخص شد که قرار نیست سال آینده تغییری در مبلغ یارانه نقدی ایجاد شود؛ این جمله یعنی همان یارانه 300 و 400 هزار تومانی به دست سرپرستان خانوار می‌رسد. این در حالیست که رقم حقوق کارکنان برای سال آینده هم افزایش اندکی داشته و با رشد 20 درصدی به هفت میلیون تومان رسیده است.

با اینحال، نگاهی هرچند کوتاه به آمار و ارقام موجود در لایحه که فعلا هنوز کلیات آن تصویب شده و نمایندگان در حال چکش‌کاری جزئیات آن هستند، نشان از این دارد که رقم درآمدهای مالیاتی رشد بالایی داشته؛ افزایش حدودا 59 درصدی. دولت که از همان ابتدا یکی از شعارهای اصلی خود را گذر از اقتصاد نفتی قرار داده بود، حالا به نظر می‌رسد قرار است به این شعار جامعه عمل بپوشاند. درآمدهای مالیاتی به 838 هزار میلیارد تومان رسیده است، در عین حال پیش‌بینی شده که مالیات بر اشخاص حقوقی هم افزایش 2.2 برابری خواهد داشت. همین افزایش و رشدها به دغدغه مردم و فعالان اقتصادی تبدیل شده؛ فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان می‌گویند اگر قرار باشد اقتصاد ایران کماکان در رکودتورمی باقی بماند، مالیات‌ستانی بیشتر به رکود و بیکاری بیشتر می‌انجامد. مردم هم نگران این موضوع هستند که وزن سنگین مالیات برای سال آینده بر دوش آنها باشد، در شرایطی که قرار نیست تغییری در کمک‌های حمایتی ایجاد شود.
 
البته، یکی دیگر از دلایل دولت برای افزایش درآمد مالیاتی در سال 1402، جبران کسری بودجه است. کسری بودجه‌ای که کارشناسان می‌گویند تا پایان سال به حدود 400 هزار میلیارد تومان می‌رسد، هرچند پیشتر مرکز پژوهش‌های مجلس این کسری را 300 تا 600 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود. برای سال آینده هم آنگونه که تخمین زده شده این کسری ادامه خواهد یافت. به همین دلیل دولت یکی از راه‌های پیش روی خود را رشد مالیات می‌داند، موضوعی که همانطور که اشاره شد داد حقوق‌بگیران را درآورده است. 

همزمان با اظهارات خاندوزی، داریوش ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیز امروز خبر داد که فعلا دولت برنامه و سیاستی برای حذف یارانه‌بگیران تا پایان سال ندارد. چرا که پیش از این زمزمه‌هایی مبنی بر حدف تعدادی از یارانه‌بگیران در صورت اجرای طرح کالابرگ به گوش رسیده بود.

سیاست کالابرگ در 1402 ادامه دارد؟
در حالی قرار است دولت برای سال آینده هم یارانه نقدی به سرپرستان خانوار اختصاص دهد که سیاست کالابرگ حالا در چند استان کلید خورده است. طرحی که 10 قلم کالا را شامل می‌شود و طراحان آن قیمت این کالاها را به شهریور 1400 بازگردانده است. وزیر اقتصاد نیز در نشست امروز به این موضوع اشاره کرده و در نهایت گفته است که باید دید که آیا این حکم در لایحه بودجه سال آینده تکرار خواهد شد یا خیر. در این باره، ابوحمزه نیز یادآور شده که در حال حاضر این طرح در 3 استان در حال اجراست. 
برچسب ها: یارانه نقدی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها