به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۸ ساعت ۱۸:۵۰
کد مطلب : ۳۸۵۹۸۲

دلیل عقب‌نشینی انگلیس در قبال ایران

دلیل عقب‌نشینی انگلیس در قبال ایران
گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه نخست اسرائیل به دنبال متقاعد کردن غرب برای استفاده از گزینه نظامی علیه ایران است گفت: آمریکایی‌ها نمی‌خواهند ایران را در فشار قرار دهند تا دست به واکنش بزند.
به گزارش خبرآنلاین، بنیامین نتانیاهو در روز‌های اخیر در سفری به پاریس پای صحبت‌های مکرون نشست و تلاش کرد تا فرانسوی‌ها را قانع کند که تنها راه متوقف کردن ایران در مساله هسته ای، اقدام نظامی است و مذاکره راه به جایی نمی‌برد. با این حال در غرب تمایل به گفتگو با تهران بالا گرفته است. اخیرا ژوزف بورل بار دیگر گفته بود که برجام نمرده و امید‌ها برای اینکه در‌های مذاکره کماکان باز بمانند افزایش پیدا کرده است.
 علی بیگدلی  در مورد سفر نتانیاهو به فرانسه گفت: از همان سال ۲۰۱۵ که قرار بود مذاکرات به نتیجه برسد و به نتیجه هم رسید؛ فرانسه تنها کشوری بود که با روند مذاکرات و دادن امتیازات به ایران مخالف بود. از طرف دیگر به خاطر اینکه فرانسه رهبری اتحادیه اروپا را برعهده دارد، سفر نتانیاهو به پاریس از این جهت بود که جلوی مذاکرات را بگیرد و اجازه ندهد که مسائل هسته‌ای ایران رسمیت پیدا کند. هدف نتانیاهو این است که برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران راه نظامی را در پیش بگیرند.
وی افزود: اتحادیه اروپا و حتی امریکا با این نظر موافق نیستند که یک جنگی در خاورمیانه شکل بگیرد، چون خیلی می‌تواند گسترده شود. با توجه به بحرانی که بین امریکا و چین و امریکا و روسیه وجود دارد، بایدن حاضر نیست که بحران جدیدی به وجود بیاورد. مخصوصا این کانون که از حساسیت بالایی برخوردار است و سطح آسیب‌پذیری شیخ‌نشین‌ها در برابر ایران بسیار پایین است و امریکا نمی‌خواهد در چنین موقعیتی قرار بگیرد. هدف نتانیاهو این است که اتحادیه اروپا را راضی کند تا از یک طرف سپاه در لیست گروه‌های تروریستی قرار گیرد و از طرف دیگر آن‌ها اجازه ندهند که مذاکرات احیای برجام دوباره برگزار شود و به جای آن به سمت گزینه نظامی بروند. اما اتحادیه اروپا و امریکا با این موضوع مخالف هستند.
او در مورد عقب نشینی لندن از قراردادن نام سپاه در فهرست تروریستی توضیح داد: جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده مانع از قرارگیری سپاه در فهرست تروریستی انگلیس شد. امریکایی‌ها نمی‌خواهند ایران را در فشار قرار دهند تا دست به واکنش بزند. ایران و کشور‌های غربی در حال حاضر در چهار حوزه اختلاف دارد. یکی کمک‌های نظامی ایران در روسیه بوده و مساله بعدی موضوع آژانس است. موضوع سوم مذاکرات هسته‌ای و اخرین مساله حقوق بشر است. امریکایی‌ها جلوی گذاشتن سپاه در فهرست تروریستی را گرفتند؛ بنابراین ژوزف بورل که امد و گفت اگر دادگاه یک کشور عضو اتحادیه اروپا اعلام جرم بکند می‌شود این کار را کرد؛ حرف درستی بود. ولی جلوی این کار را در حقیقت بایدن بود که گرفت. این باعث می‌شد که ایران از دسترس خارج شود و به کره شمالی شباهت پیدا کند. از طرف دیگر مذاکرات برجامی اگر رها شوند این دو پیوند عمیقی باهم دارند و هم مذاکرات هسته‌ای و هم برجامی مرتبط با هم هستند. گروسی ناچار است که هر سه ماه یک مرتبه از وضعیت فعالیت هسته‌ای ایران به شورای حکام و هم هر شش ماه یک بار به شورای امنیت گزارش دهد. تاکنون سه قطعنامه علیه ایران صادر شده که اخطاری هستند.
بیگدلی گفت: اگر ایران بخواهد همین مسیر را ادامه دهد و اجازه ندهد که کارشناسان بیایند دوربین وصل کنند و سه منطقه مشکوک را برای بازدید معرفی نکنند، ممکن است در جلسه اینده شورای حکام قطعنامه تنبیهی علیه ایران صادر شود که به شورای امنیت می‌رود و بار دیگر تحریم‌های قبل از ۲۰۱۵ علیه ایران اعمال شود و حتی ممکن است بعد از شورای امنیت پرونده ما ذیل فصل هفتم منشور قرار گیرد که وضعیت خیلی خطرناک می‌شود. دولت خودش هم می‌داند که این موضوع خطرناک است. اما ایران مساله هسته‌ای و برجام را در مقابل غربی‌ها نگه داشته تا بتواند امتیازات بیشتری بگیرد. اما من به عنوان کارشناس می‌گویم که این سیاست کار اشتباهی است و در شرایط فعلی جواب نمی‌دهد و هر چقدر رسیدن به توافق به تعویق بیفتد گسل‌ها بین مردم و دولت بیشتر می‌شود.
او در مورد تجدید نظر انگلیس در موضوع برجام به همراه دیگر کشور‌های اروپایی می‌گوید: اگر آن‌ها سپاه را جزو فهرست تروریستی می‌گذاشتند ایران دست به واکنشی می‌زد که می‌توانست خطرناک باشد. در مورد برجام هم همینطور است. اگر ایران از دسترس غربی‌ها رها شود ممکن بود غنی سازی را از ۶۰ درصد به ۹۰ درصد برساند و می‌توانست به جنگ کشیده شود. امریکایی‌ها نمی‌خواهند که در منطقه جنگی رخ دهد. بورل هم اخیرا گفته اگر چه مذاکرات متوقف شده، اما هنوز نمرده. تنها راه رهایی از این بن بست اقتصادی در ایران، این است که تهران به ادامه مذاکرات تن بدهد و انتظاراتش را کاهش دهد و تحریم‌های ذیل برجام لغو شود. امریکایی‌ها با این موضوع موافقت کرده اند، اما به ادعای آنها، ایران انتظارات خارج از برجام دارد که طرف غربی هنوز پاسخ مثبتی به آن نداده است.
برچسب ها: ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها