کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سرمایه‌گذاری غول‌های فناوری در عربستان

19 بهمن 1401 ساعت 7:31


گروه بین الملل: عربستان اعلام کرده موفق به جذب بیش از ۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری در فن‌آوری‌های آینده و پیشرو شده است.
وزیر ارتباطات عربستان در کنفرانس لیپ در ریاض اعلام کرد غول فناوری مایکروسافت قرار است بیش از دو میلیارد دلار در عربستان سرمایه گذاری کند.
عبدالله السواحه  گفت: شرکت هواوی چین نیز قرار است در مشارکت با غول نفتی آرامکو ۴۰۰ میلیون دلار در زیرساخت های مربوط به «رایانش ابری» در این کشور سرمایه گذاری کند.
وزیر ارتباطات عربستان گفت: این سرمایه گذاری‌ها موضع عربستان سعودی را به عنوان بزرگترین بازار دیجیتال در خاورمیانه و آفریقای شمالی تقویت خواهد کرد اگرچه مشخص نکرده که این سرمایه گذاری در چه بازه زمانی انجام خواهد شد.
شرکت اوراکل گفت كه سرمایه گذاری یک و نیم میلیارد دلاری این شرکت برای ساخت یک منطقه «رایانش ابری حدید» در عربستان  قرار است ظرف چندین سال عملی شود. اوراکل در سال ۲۰۲۰ یک منطقه رایانشی دیگر نیز در جده راه اندازی کرده بود.
ولیعهد عربستان در ادامه برنامه‌های پنج ساله توسعه که از دهه ۷۰ میلادی در عربستان آغاز شد به دنبال اجرای طرحی به نام "چشم‌انداز ۲۰۳۰" است که در آن بر اساس ادعای مقام‌های ریاض وابستگی این کشور از نفت از بین می‌رود. سرمایه‌گذاری خارجی یکی از محورهای حیاتی این برنامه است.
عربستان از زمان اعلام این برنامه، میلیاردها ها دلار از درآمدهای نفتی خود را به برنامه موسوم به چشم انداز اقتصادی ۲۰۳۰ اختصاص داده که از طرح‌های ملک سلمان ولیعهد این کشور است با این حال در جذب سرمایه خارجی مستقیم که از ستون‌های اصلی این طرح است چندان موفق نبوده است.
افزایش تقاضا برای رایانش ابری در جهان غول‌های تکنولوژی مانند اوراکل، مایکروسافت، آمازون و گوگل را برا آن داشته تا برای انتقال سریعتر داده‌ها مراکز داده بزرگی را در نقاط مختلف جهان برپا کنند.
عربستان سعودی نیز با تشویق این شرکت‌ها و امتیازاتی که به آنها می‌دهد آنها را تشویق می‌کند که مقر خود را به ریاض پایتخت این کشور منتقل کنند. براساس آمار دولتی در عربستان نزدیک به ۳۴۰ هزار نفر در بخش دیجیتال مخابرات و فن آوری داده کار می کنند.

 


کد مطلب: 385994

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/385994/سرمایه-گذاری-غول-های-فناوری-عربستان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir