به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۰ ساعت ۲۰:۰۵
کد مطلب : ۳۸۶۳۲۰
وزارت خزانه‌داری آمریکا:

۹ شرکت مرتبط با صنایع پتروشیمی و نفت ایران تحریم شدند

گروه اقتصادی: وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که ۹ شرکت ایرانی و خارجی را به دلیل نقض تحریم‌های ایالات متحده در رابطه با صادرات محصولات پتروشیمی ایران به فهرست تحریم‌ها افزوده است.
۹ شرکت مرتبط با صنایع پتروشیمی و نفت ایران تحریم شدند
بر اساس بیانیه‌ای که امروز پنج‌شنبه ۲۰ بهمن در وب‌سایت رسمی خزانه‌داری آمریکا منتشر شد، شرکت‌های یاد شده به خاطر نقض تحریم‌های پیشین آمریکا علیه شرکت‌های پتروشیمی مارون و همچنین همکاری با شرکت «ترلیانس» هنگ‌کنگ که پیشتر به خاطر دلالی محصولات پتروشیمی ایران تحریم شده بود، به لیست سیاه آمریکا اضافه شدند. تحریم‌های جدید آمریکا شش شرکت پتروشیمی مستقر در ایران شامل پتروشیمی امیرکبیر و شرکت پتروشیمی سیمرغ را به‌همراه چهار شرکت زیرمجموعه شرکت پتروشیمی مارون شامل پتروشیمی لاله، شرکت افق سپهر مارون، شرکت تینا تدبیر مارون و شرکت صنایع تکمیلی مارون را هدف قرار داده است. علاوه‌بر این، شرکت تجاری و کشتی‌رانی «سِنس» مستقر در مالزی و شرکت‌های «یونیشس انرژی» و «آسیا فیوئل» مستقر در سنگاپور نیز سه شرکت خارجی تحت تحریم از سوی آمریکا اعلام شدند. در بیانیه وزارت خزانه‌داری تصریح شده که ۹ شرکت یاد شده «در حمل یا فروش صدها میلیون دلار محصولات پتروشیمی و مواد نفتی ایران» دست داشته‌اند.
معاون امور مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی وزیر خزانه‌داری آمریکا در رابطه با تحریم‌های روز پنج‌شنبه گفت که حکومت ایران «به طرزی فزاینده» به مشتریان شرق آسیا برای فروش محصولات پتروشیمی و نفتی خود روی آورده که نقض تحریم‌های ایالات متحده است.
برایان نلسون افزود:‌ «ایالات متحده همچنان بر هدف قرار دادن منابع درآمد غیرقانونی تهران تمرکز دارد و به اعمال تحریم‌ها علیه افرادی که آگاهانه این تجارت را تسهیل می‌کنند، ادامه خواهد داد.»
آمریکا پیشتر در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ده‌ها شرکت پتروشیمی ایران را به خاطر تامین مالی سپاه پاسداران به لیست تحریم‌ها اضافه کرده و در سال‌های گذشته شرکت‌های داخلی و خارجی ناقض این تحریم‌ها را وارد لیست سیاه کرده بود. صادرات پتروشیمی بعد از نفت خام، مهمترین منبع درآمد صادراتی ایران است. به رغم تحریم‌های آمریکا، ایران در سال گذشته خورشیدی ۱۵ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی داشت. بنابر اعلام مرتضی شاه‌میرزایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، این رقم در ۱۰ ماه ابتدایی امسال به ۱۸ میلیارد دلار رسیده است. افزایش چشمگیر قیمت نفت، گاز و محصولات پتروشیمی در سال جاری خورشیدی از دلایل این جهش به شمار می‌روند. با توجه به صادرات ۴۸.۵ میلیارد دلاری کل کشور در ۱۰ ماه ابتدایی امسال، بیش از یک‌سوم آن سهم محصولات پتروشیمی بوده که رقم چشمگیری است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها