به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۱ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب : ۳۸۶۴۴۲

چرا تمایل به تسهیلات مسکن از بین رفته است؟

چرا تمایل به تسهیلات مسکن از بین رفته است؟
گروه اقتصادی: تازه‌ترین گزارش از وضعیت اعطای تسهیلات توسط بانک عامل بخش مسکن حکایت از پرداخت ۴۱۹‌هزار فقره وام به متقاضیان توسط این بانک طی ۱۰ ماه نخست امسال دارد.مجموع تسهیلات پرداختی بانک عامل مسکن به متقاضیان وام در فاصله فروردین تا پایان دی ماه امسال ۱۰۷‌هزار میلیارد تومان بوده که بخش عمده این رقم مربوط به تسهیلات تکلیفی برای اجرای پروژه نهضت ملی مسکن بوده است. این رقم علاوه بر تسهیلات نهضت ملی مسکن، شامل تسهیلات تکلیفی دیگر از قبیل فرزندآوری، ازدواج، اشتغال‌زایی و... بوده است.

هرچند آمار تفکیکی از تسهیلات مسکن اعطایی به متقاضیان خرید مسکن از محل اوراق اعلام نشده است، اما تحقیق میدانی از بازار مسکن نشان می‌دهد میزان خرید آپارتمان با وام اوراق به شدت کاهش یافته و به‌جز گروه اندکی از تبدیل به احسنی ها، هیچ خریداری به این وام اقبال نشان نمی‌دهد. در واقع جریان پرداخت وام مسکن به متقاضیان خرید ملک مانند سال‌های گذشته عمل نمی‌کند، چراکه از یکسو قدرت خرید این وام به شدت تنزل پیدا کرده و در آخرین برآورد‌ها در تهران فقط حدود ۵ مترمربع خرید ملکی با آن میسر است.

از سوی دیگر بخشی از توان وام دهی شبکه بانکی معطوف پروژه مسکن سازی میلیونی توسط دولت شده است. پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن نیز در ماه‌های گذشته مطرح شد، اما به تصویب نرسید و در نتیجه دریافت وام از بانک عامل بخش مسکن برای خرید‌های ملکی خارج از پروژه نهضت ملی مسکن بسیار محدود شده است.

اگرچه بانک عامل بخش مسکن تلاش می‌کند با افزایش سرعت تسهیلات دهی، رفتار خود را متناسب با بازار متورم مسکن در کشور تنظیم کند، اما واقعیت این است که عمده وام‌های پرداختی بابت ابرپروژه‌های شهرک سازی مسکونی توسط دولت در نقاط مختلف کشور سال‌ها با حصول نتیجه فاصله دارد. از این رو کارشناسان گوشزد می‌کنند مادامی که سرعت اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن تا این اندازه پایین است، آثار وام دهی به این پروژه‌ها توسط شبکه بانکی نیز آشکار نخواهد شد و نقشی در کنترل تورم مسکن ندارد.
برچسب ها: وام مسکن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها