به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۲ ساعت ۱۸:۴۸
کد مطلب : ۳۸۶۷۰۲

نشست شورای امنیت در مورد وضعیت سوریه

نشست شورای امنیت در مورد وضعیت سوریه
گروه بین الملل: همزمان با تداوم فراخوان‌های تسریع بازگشایی گذرگاه‌های مرزی اضافی با ترکیه برای رساندن کمک‌ها به زلزله‌زدگان سوریه، سفیران سوئیس و برزیل در شورای امنیت اعلام کردند، این شورا پس از ارزیابی نیازهای انسانی در سوریه، پیرامون وضعیت انسانی این کشور تشکیل جلسه خواهد داد.
 قرار است مارتین گریفیث، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی از مناطق زلزله زده از جمله مناطق تحت کنترل مخالفان دمشق در شمال غربی سوریه بازدید کند.
پاسکال برسویل، سفیر سوئیس در شورای امنیت به خبرنگاران گفت که سوئیس و برزیل، دو عضو غیردائمی مسئول پرونده بشردوستانه سوریه، خواستار تشکیل جلسه شورا «در اوایل هفته آینده» (دوشنبه به بعد) برای شنیدن ارزیابی مارتین گریفیث شدند.
رونالدو کاستا فیلهو، سفیر برزیل در این شورا هم گفت، نیازها و سازوکارهای اضافی که ممکن است در شورای امنیت مطرح شود، به ارزیابی میدانی اوضاع بستگی دارد.
وی افزود، پاسخ‌ها نباید براساس گزارش‌های مطبوعاتی باشد.
پاسکال کریستین برسل، سفیر سوئیس هم گفت: «وضعیت انسانی در سوریه همچنان وخیم است و در طول سال‌ها رنج ناشی از درگیری‌های طولانی، ناامنی غذایی، اپیدمی کرونا، وخامت اوضاع اقتصادی، بحران آب، شیوع وبا و کمبود انرژی تشدید شده است.»
وی از همه طرف‌ها خواست، دسترسی سریع، بدون مانع و مستمر به کمک‌ها را برای همه نیازمندان در سراسر سوریه تسهیل کنند و گفت: «ما به همه راه‌های موجود در خطوط تماس و نقاط فرامرزی (گذرگاه باب الهوی) نیاز داریم.
قبل از زلزله‌ای که شمال سوریه و جنوب ترکیه را لرزاند، تقریباً تمام کمک‌های بشردوستانه لازم برای بیش از چهار میلیون نفر ساکن در شمال غرب سوریه از ترکیه از طریق گذرگاه باب الهوی منتقل می‌شد.
این کار براساس یک مکانیزم مرزی انجام می‌گرفت، مکانیزمی که در سال ۲۰۱۴ با صدور قطعنامه‌ای از شورای امنیت ایجاد شد اما دمشق با آن مخالفت کرد و به دنبال آن مسکو در سال‌های اخیر، فشارهای نتیجه‌بخشی را برای کاهش تعداد گذرگاه‌ها از چهار به یک کریدور، اعمال کرده است.
پس از توقف کمک‌رسانی‌ها به دلیل ویرانی جاده‌ها در اثر زلزله اخیر، ارسال کمک‌های سازمان ملل از پنج‌شنبه از گذرگاه باب الهوی از سر گرفته شد.
با این حال، با توجه به گسترش دامنه فاجعه این زلزله، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که شورای امنیت برای باز کردن گذرگاه‌های بیشتر توافق کند.
از سوی دیگر، دیدبان حقوق بشر نیز از سازمان ملل خواست تا از مجوز شورای امنیت پیرامون ارسال کمک‌ها به سوریه صرف‌نظر کند و در این‌باره تاکید کرد که این مجوز، ضرورتی ندارد.
لویی شاربونو، نماینده دیده‌بان حقوق بشر در سازمان ملل در توییتی نوشت: «اگر شورای امنیت به بن‌بست برسد، سازمان ملل در صورت امکان و نبود مخاطرات، باید برای تعامل با بحران و کمک به قربانیان، اعمال فشار کند».
برچسب ها: سوریه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها