به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۳ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۳۸۶۷۷۹

چگونه ویتامین D بدن خود را تأمین کنیم؟

چگونه ویتامین D بدن خود را تأمین کنیم؟
گروه علمی: ویتامین دی یک ماده مغذی مهم است که برای سلامت ما ضروری می باشد.به گزارش بهداشت نیوز، ویتامین دی، سیستم ایمنی را تقویت می کند، استخوان ها را قوی و پوست را سالم نگه می دارد، رشد سلول را تحریک می کند و به تشکیل فولیکول های جدید مو کمک می کند. شما ویتامین دی را از طریق قرار گرفتن در معرض نور آفتاب جذب می کنید اما می توانید با خوردن برخی غذاها و مکمل های غذایی، جذب این ماده مغذی را افزایش دهید.  
 
مکمل های ویتامین دی
مولتی ویتامین ها معمولا حاوی فقط 400 واحد ویتامین دی هستند که این مقدار کمتر از دوز توصیه شده است. بنابراین شما باید ویتامین دی را از طریق رژیم غذایی بدست آورید. پزشک می تواند سطح ویتامین دی خونتان را آزمایش کند و در مورد تجویز دوز مکمل تصمیم بگیرد. اگر سطح ویتامین دی بسیار پایین باشد، پزشک دوز بالای ویتامین دی را تجویز می کند. بنابراین با خوردن مکمل ویتامین دی در طول وعده های غذایی، بدنتان می تواند این ویتامین محلول در چربی را بدرستی جذب کند. نوزادان شیرخوار، مواد مغذی را از طریق شیر مادر دریافت می کنند. اگر مادر شیرده، ویتامین دی را به مقدار کافی از طریق رژیم غذایی بدست نیاورد، احتمالا نوزادش نیاز به مکمل ویتامین دی خواهد داشت.

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب
اکثر مردم با نشستن در آفتاب، مقدار زیادی ویتامین دی جذب می کنند. قرار نگرفتن در معرض نور آفتاب یا استفاده از وسایل ضدآفتاب، جذب ویتامین دی را محدود می کند که این می تواند منجر به کمبود ویتامین دی شود. اگر می توانید، هر روز 15 دقیقه در معرض نور آفتاب قرار بگیرید. بین حفاظت از پوست در برابر نور آفتاب و جذب ویتامین دی یک تعادل خوب وجود دارد. اگر نمی توانید به مدت طولانی در معرض نورآفتاب قرار بگیرید، سعی کنید نزدیک پنجره بنشینید تا نور آفتاب از پنجره عبور کند و به بدنتان بتابد. 

غذاهای حاوی ویتامین دی
خوردن غذاهای سالم که حاوی ویتامین دی هستند و یا با ویتامین دی غنی شده اند، می تواند سطح ویتامین دی را بهبود بخشد. برخی غذاها به طور طبیعی غنی از ویتامین دی هستند مثل ماهی سالمون، ماکرول و دیگر ماهی های چرب، روغن ماهی و چربی های حیوانی جزو منابع ویتامین دی هستند. در واقع یک قاشق غذاخوری روغن جگر ماهی کاد می تواند 30 درصد از ویتامین دی روزانه را تامین کند. اما شما می توانید محصولات غذایی غنی شده با ویتامین دی مثل غلات صبحانه، شیر و آب پرتقال را مصرف کنید. کسانی که رژیم گیاهخواری را دنبال می کنند، فاقد مقدار کافی از ویتامین دی هستند بنابراین اگر شما این نوع رژیم غذایی را دنبال می کنید، ممکن است نیاز به مصرف مکمل ویتامین دی داشته باشید.     
برچسب ها: ویتامین D
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها