به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۴ ساعت ۱۷:۵۷
کد مطلب : ۳۸۷۱۱۸

تصویر‌ردپای۱۴۰میلیون‌سالۀ دایناسور‌دریک‌صومعه

تصویر‌ردپای۱۴۰میلیون‌سالۀ دایناسور‌دریک‌صومعه
گروه علمی: باستان‌شناسان در منطقۀ کارینینای اسپانیا در حال حفاری خرابه‌های یک صومعه بودند که یک سنگ بزرگ با بقایای یک دایناسور سه‌انگشتی روی آن را کشف کردند. صومعه‌ی «سانتا کاتالینا دل مونته» از دهه‌ی ۱۴۰۰ تا اوایل دهه‌ی ۱۸۰۰ به مدت حدودا چهارصد سال رونق داشت. با این حال، بنا به اخبار منتشرشده در روز سه‌شنبه ۳۱ ژانویه از طرف موزه‌ی علوم طبیعی دانشگاه زاراگوزا، ساختمان صومعه به تدریج نابود شده است.
باستان‌شناسان به رهبری ادواردو دییِز دو پینوس لوپز در سال ۲۰۲۱ حفاری و احیای این سایت را آغاز کردند. در جریان این حفاری، یک سنگ خاص توجه لوپز را به خود جلب کرد. این تخته سنگ آهکیِ بزرگ یک تورفتگی غیرعادی به شکل سه انگشت روی خود داشت که تقریباً شبیه ردپا بود.باستان‌شناسان تصمیم گرفتند آن را بیشتر بررسی کنند و به همین منظور از مقامات موزه‌ی علوم طبیعیِ دانشگاه زاراگوزا کمک گرفتند. دانشمندان با بررسی سنگ نتیجه گرفتند که شکل خاص حک شده بر روی سنگ در واقع ردپای یک دایناسور است.

این ردپا با ردپای ددپایان (تروپودا) تطابق داشت؛ یعنی دایناسور‌های گوشت‌خوار با اندازه‌ی متوسط. عمر این تخته‌سنگ را بین ۱۳۵ و ۱۴۰ میلیون سال تخمین زده‌اند. به گفته‌ی کارشناسان، از این تخته سنگ احتمالاً در ساخت دیوار صومعه در قرون هفدهم و هیجدهم استفاده شده است. با این حال، سنگ یافت‌شده متعلق به نواحی محلی نیست و به احتمال زیاد از ویلانووا د هورووا آورده شده است؛ شهری در ۱۰ مایلی غرب کارینینا یعنی جایی که در آن ردپا‌های دایناسور مشابه همین یافته پیدا شده است.تلاش‌ها برای احیای این صومعه‌ی ۶۰۰ ساله هنوز در جریان است. بخش بزرگی از یک دیوار آن هنوز پابرجا است، اما از باقی سایت فقط قطعات متلاشی بجامانده است.
مرجع : فرادید
برچسب ها: دایناسور‌
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها