به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۵ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۳۸۷۳۷۹

بروز آسم در خوزستان ۲ برابر متوسط کشوری

بروز آسم در خوزستان ۲ برابر متوسط کشوری
گروه جامعه: مدیر گروه آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر بروز و تشدید آسم، گفت: مطالعاتی که حدود ۱۰ سال پیش انجام شده نشان می‌دهد میزان بروز آسم در خوزستان حدود دو برابر از متوسط کشور بیشتر است و با توجه به افزایش آلودگی هوا در این سال‌ها، قطعا این آمار افزایش پیدا کرده است.
 
به گزارش ایسنا، دکتر عباس فایضی در نشست خبری دوازدهمین کنگره دو سالانه انجمن آسم و آلرژی ایران که امروز (۲۵ بهمن‌ماه) در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در این کنگره مستندات علمی دنیا در مورد نقش آلاینده‌های هوا در افزایش میزان بروز انواع سرطان‌ها، سکته‌های مغزی و قلبی، انواع بیماری‌های تنفسی از جمله آسم ارائه می‌شود. وی افزود: نقش آلاینده‌های هوا در مورد بروز بیماری‌های دیگر از جمله آلزایمر و دیابت تیپ ۲ اثبات شده و در این خصوص جای شکی نیست.مدیر گروه آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی دقیق در خصوص تبعات آلودگی هوا گفت: در صورتی که این اطلاع‌رسانی در سطح عموم مردم انجام شود، مطالبه‌گری که ایجاد می‌شود نتایج مثبت خوبی خواهد داشت.

محیط زیست اولویت هیچکدام از دستگاه‌های اجرایی نیست
فایضی بیان کرد: فکر می‌کنم بحث محیط زیست اولویت هیچکدام از دستگاه‌های اجرایی نیست؛ برداشت من این است که وقتی یک مدیر پشت میز می‌نشیند بیشتر حساب و کتاب مالی را در نظر می‌گیرد و اگر جایی دچار کمبود بودجه شد، معمولا بحث آلودگی هوا از اولویت خارج می‌شود.وی تصریح کرد: اگر مطالبه‌گری خوبی وجود داشته باشد یقینا بحث محیط زیست و کنترل آلودگی هوا به اولویت‌ها نزدیک‌تر خواهد شد.

آلودگی هوای اهواز؛ در بیشترین حد
مدیر گروه آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اگر بخواهیم به اعداد و ارقام توجه کنیم می‌دانیم که اعداد و ارقام خطا دارند. زمانی که آلودگی هوا با تمام گوشت و خون احساس می‌شود و در فضای باز نمی‌توانیم نفس بکشیم مشخص است که آلودگی وجود دارد.

فایضی افزود: به هر طرف اهواز نگاه شود یک مشعل نفتی در حال سوختن است و برخی روزها مه غلیظ همراه با آلودگی هوا نیز وجود دارد بنابراین اینکه آلودگی هوا در بیشترین میزان وجود دارد جای شکی نیست.وی تصریح کرد: اگر مطالب علمی در مورد آلودگی هوا بازگو و شنیده شود، دید عمومی جامعه بسیار تغییر می‌کند اما متاسفانه احساس می‌شود که مردم خوزستان نسبت به آلودگی هوا و فضای سبز بی‌تفاوت شده‌اند.

از مصوبه هرس کنوکارپوس‌ها بد برداشت شده است
مدیر گروه آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در حال حاضر مشاهده می‌شود که به راحتی درختان در اهواز قطع می‌شوند در حالی که در جاهای دیگر شرایط این‌گونه نیست. این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی عنوان کرد: زمانی که بحث سلامتی در میان است باید کاهش آلودگی هوا و افزایش راه‌های مقابله با آن را در دستور کار قرار داد؛ استفاده از سوخت‌های پاک و راه‌اندازی اتوبوس برقی برخی از این راهکارها هستند.

فایضی با بیان اینکه هر چه درخت شاخ و برگ بیشتری داشته باشد بیشتر در کنترل آلودگی هوا موثر است، گفت: در این خصوص نیز گاه اصول علمی نادیده گرفته شده و از مصوبات گذشته شورای سلامت بد برداشت شده است؛ در مقطعی شورای سلامت خوزستان مصوب کرد که درختان (کنوکارپوس) با ارتفاع بالای سه متر هرس شوند اما اکنون می‌بینیم درختان نیم متری در حال هرس شدن هستند که مقرر شده است این موضوع با حضور متخصصان بازبینی شود.

بروز آسم در خوزستان ۲ برابر متوسط کشوری
وی در خصوص وضعیت بروز آسم در خوزستان افزود: بر اساس مطالعات سال‌های گذشته تخمین زده می‌شود میزان بروز آسم در خوزستان ۱۳ درصد است. مطالعاتی که حدود ۱۰ سال پیش انجام شده نشان می‌دهد میزان بروز آسم در خوزستان حدود دو برابر از متوسط کشور بیشتر است و با توجه به افزایش آلودگی هوا در این سال‌ها، قطعا این آمار افزایش پیدا کرده است.  مدیر گروه آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برای اینکه به صورت دقیق سهم آلودگی هوا در بروز آسم را مشخص کنیم نیازمند ابزارهای اجرایی خاص هستیم که چنین آماری به صورت دقیق در ایران وجود ندارد.

اطلاعات مربوط به آلودگی هوای خوزستان صددرصد قابل استناد نیستند
فایضی گفت: تاثیر وجود ذرات معلق در هوا در بروز و تشدید آسم اثبات شده است. اوزون آلاینده‌ای است که پیش‌ساز آن آلاینده‌های صنعتی مانند دود اگزوز خودروها و آلاینده‌های صنعتی و نور خورشید هستند. اوزون موجب می‌شود بیماران مبتلا به آسم دچار مشکل شوند.وی افزود: در فصل گرما در جاهایی که خودروها استانداردتر هستند و شدت تابش نور آفتاب نیز کمتر است، آلاینده اصلی اوزون است اما گزارش شرکت‌ها می‌گوید که میزان اوزون موجود در هوا در طول تابستان در خوزستان در محدوده پاک است. بنابراین ممکن است اطلاعات صددرصد قابل استناد نباشند و باید خودمان آلاینده‌ها را بررسی کنیم تا بر این اساس به اطلاعات دست پیدا کنیم.
برچسب ها: آسم خوزستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها