به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۵ ساعت ۱۸:۰۶
کد مطلب : ۳۸۷۴۰۳

آیا سیب زمینی پخته چاق کننده است

آیا سیب زمینی پخته چاق کننده است
گروه سلامت: همانطور که می‌دانید سیب زمینی ریشه‌ای است غده‌ای که بخش اصلی‌اش را نشاسته تشکیل می‌دهد و مملو از انرژی است. به همین خاطر است که در برنامه‌های غذایی خوردن یک عدد سیب زمینی متوسط معادل یک برش نان محاسبه می‌شود. نشاسته سیب زمینی متوسط ۸۰ کیلوکالری انرژی دارد. بهترین روش مصرف سیب زمینی آبپز کردن آن است.

به گزارش رویداد۲۴، اگر آن را در آب گوشت آبپز کنید که عالی می‌شود. چرا که این کار باعث می‌شود که تمام قسمت‌های سیب زمینی پخته شود. درحالی که تنوری و کباب کردن آن در نهایت می‌تواند باعث سوختن پوست سیب زمینی شود. در ضمن اگر سیب زمنیی آبپز را در کنار مواد غذایی دیگر مانند تخم مرغ آبپز یا انواع سبزیجات پخته میل کنید، ارزش غذایی بالاتری داشته و به یک وعده غذایی کامل تبدیل می‌شود. خوردن سیب زمینی آبپز با کره در کنار وعده‌های غذایی باعث چاقی و به خصوص چاقی صورت می‌شود.
 
ادعا‌های غلط در خصوص مصرف سیب زمینی پخته
برخی معتقدند که سیب زمینی باعث افزایش قند خون شده و به همین خاطر مضر است. اما باید بدانید که این ادعا بی پایه و اساس بوده و هیچ توجیح علمی ندارد. حتی برخلاف سایر مواد غذایی که شاخص قند خون بالایی دارند، قند خون متوسط داشته و باعث بالا رفتن قند خون نمی‌شود. شاخص قند خون سیب زمینی متوسط ۵۶ است. اما اگر سیب زمینی را به شکل سرخ شده مصرف کنید، می‌تواند در نهایت چاقی صورت را در پی داشته باشد. به عبارتی مصرف سیب زمینی به همراه هر نوع روغنی باعث چاقی صورت می‌شود.

«اگر می‌خواهید صورت‌تان با مصرف سیب زمینی چاق شود، تنها باید ماهی یک بار سیب زمینی مصرف کنید!»
این ادعا نه تنها درست نیست بلکه انجام آن هم اصلا راحت نیست. چرا که در بیشتر وعده‌های غذایی سیب زمینی وجود دارد و به نوعی نمی‌تون آن را از سبد غذایی حذف کرد. پیشنهادی که ما برای چاقی صورت داریم این است که روزانه یک عدد سیب زمینی پخته با کره مصرف کنید. البته باید حواستان به کالری آن باشد و اجازه ندهید که مجموع کالری‌های دریافتی شما از حد مجاز بیشتر شود. اگر فعالیت فیزیکی متوسطی دارید، مصرف یک عدد سیب زمینی متوسط در رو می‌تواند کافی باشد.

همچنین گفته می‌شود با توجه به اینکه سب زمینی کالری بالایی دارد، نباید آن را هر روز مصرف کنید چرا که باعث چاقی کل بدن می‌شود. کالری سیب زمینی به اندازه آن بستگی دارد و یک سیب زمینی بزرگ حدود ۲۶۰ کالری دارد و شما می‌توانید به نسبت میزان کالری دریافتی استانداردی که دارید، از سیب زمینی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که سالم‌ترین و وبهترین روش مصرف سیب زمینی بخارپز کردن آن و مصرف به صورت پخته به همراه کمی کره است.

جالب است که برخی از رژیم‌های غذایی از سیب زمینی به عنوان یک ماده غذایی کاهش دهنده وزن یاد می‌کنند. درحالی که این ادعا درست نیست چرا که همانطور که گفتیم یک سیب زمینی متوسط به اندازه یک برش نان کالری دارد. اما اگر از آن به درستی استفاده کنید و مراقب میزان کالری دریافتی‌تان باشید، می‌توانید از سیب زمینی در مسیر لاغر شدن هم استفاده کنید.

همچنین برخی فکر می‌کنند که کربوهیدراتی که در سیب زمینی وجود دارد، از نوع ساده است. این باور هم غلط است چرا که سیب زمینی دارای کربوهیدرات پیچیده می‌باشد و یکی از مواد ضروری برای تامین انرژی در بدن محسوب می‌شود. درواقع سیب زمینی با تامین کالری لازم باعث بالا رفتن گلوکز خون شده و به همین خاطر است که ورزشکاران و کوهنوردان بعد از ورزش از سیب زمینی استفاده می‌کنند.
 
یک رژیم شوک ضدچاقی با سیب زمینی
حالا که واقعیت سیب زمینی را شناختید و متوجه شدید که طرز مصرف آن تعیین کنده چاق کنندگی یا لاغر کنندگی آن است، جالب است با یک رژیم غذایی لاغری با سیب زمینی هم آشنا شوید.رژیم سیب زمینی یک رژیم کوتاه مدت و برخلاف بسیاری از رژیم‌های غذایی یک رژیم ارزان است که می‌تواند خیلی سریع به کاهش ون شما بانجامد. اما ابتدایی‌ترین نسخه این رژیم ادعا می‌کند که با خوردن سیب زمینی در مدت ۳ الی ۵ روز می‌توانید تا نیم کیلو وزن کم کنید.

سیب زمینی منبع خوبی از مواد غذایی است و اگرچه مواد غذایی مورد نیاز بدن را تامین نمی‌کند، اما برای یک مت زمان کوتاه استفاده از آن در رژیم غذایی سه روزه امکان پذیر است و می‌تواند به عنوان یک رژیم شوک برای شروع رژیم لاغری استفاده شود.

یک متخصص تغذیه در کتاب خود به این نکته اشاره می‌کند که سیب زمینی بهترین قرص رژیم غذایی است که تا به حال اختراع شده است. او تاکید می‌کند که این گیاه ریشه‌ای کاملا سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و سلامت روده را بهبود می‌دهد و مواد غذایی مغذی زیادی برای تامین انرژی بدن در اختیار شما قرار می‌دهد. باری مثال کسی که تا دو هفته رژیم سیب زمینی را ادامه داد و بعد از آن تنها مواد مغذی مورد نیاز بدن را در یک رژیم غذایی متعادل دریافت کرد، در نهایت توانست ۸ کیلوگرم وزن کم کند.

البته باید به یاد داشته باشید که سیب زمینی نمی‌تواند تمام نیاز‌های بدن را تامین کند و معمولا متخصصان تغذیه و متابولیسم این رژیم غذایی را تنها به مدت کوتاه حداقل سه روز و حداکثر دو هفته توصیه می‌کنند و استفاده از این رژیم را برای مدت بیش از این مجاز نمی‌دانند و اعتقاد دارند که استفاده از این رژیم برای بیش از این مدت آسیب‌زا خواهد بود.
برچسب ها: سیب زمینی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها