به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۶ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۳۸۷۴۲۷

سلاخی فجیع ۵میلیون الاغ برای ساخت اکسیر!

سلاخی فجیع ۵میلیون الاغ برای ساخت اکسیر!
گروه فیلم:طبق آمار رسمی منتشر شده، سالانه حدود ۴.۸ میلیون الاغ در سراسر دنیا به خاطر تجارت پوست‌شان قربانی می‌شوند و مقصد نهایی این پوست‌ها کشور چین هستند.در سال‌های اخیر استفاده از ماده‌ ای به نام اجیائو که دارویی سنتی در چین به شمار می‌رود، حسابی باب شده است. از همین رو جمعیت الاغ‌ها در چین در سالهای اخیر با کاهش چشمگیری روبرو شده و از سوی دیگر صنعت تولید اجیائو به دلیل استقبال زیادی که از آن شده، رو به گسترش است. در چنین شرایطی تاجران به هر قیمتی به دنبال خریداری و کشتار الاغ‌های بیشتری هستند.چینی‌ها سالانه پوست میلیون‌ها الاغ را از قاره آفریقا وارد می‌کنند تا از آنها داروهای سنتی تهیه کنند.
اجیائو چیست؟
از پوست الاغ کلاژنی گرفته می‌شود که از آن برای تولید اجیائو، ماده‌ای که در طب سنتی چین به کار می‌رود، استفاده می شود.اجیائو، دارویی قدیمی و کهن است که ساخت آن قدمتی چند صدساله دارد و بعد از آنکه در یک سریال تلویزیونی چینی، این محصول به نمایش در آمد، استفاده از آن در دنیای مدرن حسابی باب شده است.این دارو از ژلاتین استخراج شده از پوست الاغ ساخته می‌شود و مشتریان اصلی آن بانوانی هستند که از آن به‌عنوان یک تونیک برای تقویت باروری و درمان سرگیجه، بی‌خوابی و دیگر بیماری‌ها استفاده می‌کنند.جالب اینجاست که هیچ شواهد علمی مشخصی در مورد کارایی اجیائو برای درمان و بهبود این مشکلات وجود ندارد.

تجارت غیرقانونی پوست الاغ
در کشورهای غربی الاغ‌ها معمولا در باغ‌وحش‌ها و مزارع هستند؛ ولی در سراسر دنیا، این حیوانات، در گذران زندگی بیش از ۵۰۰ میلیون نفر نقش دارند. به ویژه در قاره آفریقا از این حیوانات برای حمل آب و موادغذایی استفاده می‌شود.اما در یک دهه اخیر، با افزایش تقاضا برای خرید پوست الاغ در چین، جمعیت الاغ‌ها در این کشور رو به کاهش گذاشته است.

از سوی دیگر بیولوژی الاغ‌ها به گونه‌ای است که پرورش انبوه آنها مانند حیواناتی مثل گاو را غیرممکن کرده است و صنعت نوظهور تولید اجیائو در چین، سالانه بین ۲.۳ تا ۴.۸ میلیون پوست الاغ را می‌طلبد. از همین رو هم حالا چینی‌ها به واردات الاغ از آفریقا رو آورده‌اند و همین ماجرا جنجال‌های زیادی را به همراه داشته.طبق این گزارش سالانه ۴.۸ میلیون الاغ در سراسر دنیا به خاطر این تجارت کشته می‌شوند و تقاضا برای پوست الاغ در حدی است که تاجران حتی به کشاورزانی که برای امرار معاش روزانه به الاغ‌هایشان نیازمندند، نیز رحم نمی کنند.این در حالی است که تنها ۲۰ کشور در دنیا معامله پوست الاغ با چین را به صورت قانونی انجام می دهند، ولی این کشور از بیش از ۵۰ کشور در دنیا پوست الاغ وارد می‌کند.
سلاخی فجیع ۵میلیون الاغ برای ساخت اکسیر!
تجارت پوست الاغ در شبکه‌های اجتماعی
عجیب اینجاست که حدود یک سال است که تجارت غیرقانونی پوست الاغ حتی در شبکه‌های اجتماعی از فیس‌بوک گرفته تا یوتیوب و توئیتر و حتی اینستاگرام هم رونق گرفته و بازرگانان آشکارا قوانین محلی را زیرپا می‌گذارند و از سوی دیگر شبکه‌های اجتماعی پرمخاطبی مثل فیس‌بوک هم برای جلوگیری از این تجارت غیرقانونی، اقدام خاصی انجام نمی‌دهند.الگوریتم‌های مورد استفاده توسط کمپانی‌های این شبکه‌های اجتماعی به نحوی است که کار یافتن فروشندگان برای خریداران پوست الاغ به راحتی انجام می‌شود.

طبق این گزارش، تاجران در فیس‌بوک مقادیر زیادی از پوست الاغ را در صفحات‌شان به عرضه فروش می‌گذارند؛ مثلا تاجری در کنیا که در آنجا فروش این محصولات ممنوع است، برای فروش ۲۰۰۰ پوست الاغ اعلام آمادگی کرده. گزارش‌های منتشره حکایت از آن دارد که تعداد زیادی از این فروشندگان در کشورهایی مثل کنیا، نیجریه، بورکینا فاسو، سنگال و غنا هستند که در آنها فروش پوست الاغ ممنوع است.

بازرسان یک موسسه خیریه تاکنون ۳۸۲ تاجر را یافته‌اند که پوست الاغ و سایر موجودات حیات‌وحش را در سایت‌های الکترونیکی به فروش می‌رسانند و تعدادی از آنها علاوه بر این محصولات، مواد مخدر، موی انسان و پاسپورت‌های جعلی نیز می‌فروشند.

در این گزارش به این نکته اشاره شده که برخی از این تاجرها در دارک‌وب هم فعالیت داشتند و بسیاری از آنها از شبکه‌های قاچاق موادمخدر برای انتقال پوست الاغ بهره می‌برند. در برخی موارد که صادرات پوست الاغ به صورت قانونی انجام شده هم تاجران همراه با این پوست‌ها، اقلام غیرقانونی متعددی را قاچاق کرده‌اند.دکتر اوان مک‌دونالد، یکی از مقامات مدرسه تجارت Said در انگلیس دراین باره گفته:« ۲۰% از تاجران پوست الاغ، محصولات دیگر مرتبط با حیات‌وحش مثل عاج فیل را هم به فروش می‌رسانند.»

اخیرا یکی از کمپین‌هایی که در راستای مبارزه با کشتار الاغ‌ها فعالیت می‌کند کشف کرده که یک بازار پررونق برای قاچاق حیات‌وحش در فیس‌بوک مشغول فعالیت است که در آن موجوداتی مثل توله ببر، پلنگ، طوطی خاکستری آفریقایی و یکی از کوچکترین گونه‌های میمون در دنیا را به فروش گذاشته است.شرکت متا، شریک کمپانی فیس‌بوک به این صحبت‌ها واکنش نشان داده است:«این یک فضای متخاصم است و افرادی که در پشت این فعالیت‌های وحشتناک هستند، تاکید زیادی بر فعالیت‌هایشان دارند و دائما تاکتیک‌های خود را برای فرار از تلاش‌های ما در راستای توقف این روند تغییر می‌دهند.»آنها در عین حال واکنشی نسبت به گزارش‌ها درباره کشتار الاغ‌ها و استفاده از این پلتفرم برای فروش پوست آنها از طریق کشورهایی که این اقدام غیرقانونی است، نشان ندادند.

راه‌اندازی کمپین‌هایی در مخالفت با کشتار الاغ‌ها
طبق گزارش‌ها، الاغهایی که گرفتار این تجارت می‌شوند، در هر مرحله زجر می‌کشند و شیوه کشتار آنها اغلب غیرقانونی، غیرانسانی و غیربهداشتی است و تعداد زیادی از آنها قبل از انتقال به کشتارگاه می‌میرند.از سوی دیگر باید این نکته مهم را نیز در نظر داشت که این پوست‌ها ممکن است حامل بیماری‌های خطرناکی باشند. به‌عنوان مثال اخیرا نمونه‌ای از تست MRSA در پوست‌هایی که از کنیا به چین وارد شده بودند، مثبت بوده است.

در نهایت هم حمل و نقل پوست این الاغ‌ها به شیوه غیربهداشتی و دفع نادرست لاشه آنها باعث گسترش بیماری‌های عفونی شده و به اکوسیستمهای محلی آسیب زیادی می‌زند. از همین رو انجمن‌های زیادی در سراسر دنیا تشکیل شده که با جمع‌آوری کمک‌های مالی می‌کوشند تا هر چه سریع‌تر روند این چرخه آسیب‌زننده را متوقف کنند.
مرجع : خبرآنلاین
برچسب ها: سلاخی الاغ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها