به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۶ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۳۸۷۴۳۶

نیکی هیلی نامزد انتخابات آمریکا شد

نیکی هیلی نامزد انتخابات آمریکا شد
گروه بین الملل: نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد رسما از حضور خود برای رقابت‌های ریاست جمهوری سال آینده خبر داده است.
او که یک جمهوری‌خواه است و پیش از حضور در کابینه دونالد ترامپ هم به علت فرمانداری ایالت کارولینای جنوبی، نام شناخته‌شده‌ای بود اکنون به عنوان نخستین رقیب جمهوری‌خواه جدی دونالد ترامپ، باید در یک سال و نیم آینده با رئیس سابق خود مبارزه کند تا در صورت کسب نامزدی حزب خود، در نوامبر سال آینده با نامزد دموکرات‌ها بر سر کلید کاخ‌سفید رقابت کند.
 هیلی نامزدی خود را  با انتشار ویدیوی اعلام کرد و گفت: «من نیکی هیلی هستم و برای ریاست جمهوری نامزد می‌شوم.»
او دو سال پیش و هنگامی که پس از مدتی حضور در کابینه دونالد ترامپ از سمت خود در سازمان ملل متحد استعفاء داد، برابر دوربین‌ها گفته بود که رئیس سابق خود را برای حضور در کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ به چالش نخواهد کشید اما در ماه‌های اخیر با عقب‌نشینی از آن اظهارات گفته به دلیل مشکلات اقتصادی آمریکا و «تغییر نسلی»، اشاره‌ای به سن دونالد ترامپ ۷۶ ساله، وارد کارزار شده است.
 هیلی، ۵۱ ساله، اولین نفر در صف طولانی جمهوری‌خواهانی است که انتظار می‌رود در ماه‌های آینده کمپین‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۴ را راه اندازی کنند. از جمله ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا که اتفاقا محل اقامت دونالد ترامپ هم همین ایالت است؛ مایک پنس معاون سابق آقای ترامپ، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه دولت ترامپ، و سناتور تیم اسکات از کارولینای جنوبی از جمله آنها هستند.
 هیلی همزمان با انتشار ویدیوی اعلام نامزدی، در توییتر نوشته: «اکنون زمان عقب نشستن نیست، اکنون زمانی برای آمریکای قدرتمند و پرافتخار است».
او پیش‌تر از رفتار و اقدامات دونالد ترامپ در هنگام یورش هوادارنش به کنگره آمریکا در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱، انتقاد کرده بود.
نیکی هیلی سومین آمریکایی هندی‌تبار در تاریخ آمریکاست که برای نشستن بر صندلی ریاست جمهوری این کشور اعلام نامزدی می‌کند.
او یک روز بعد از این یورش که هنوز تحقیقات درباره آن و محاکمه عاملان آن در جریان است، گفته بود: «تاریخ اعمال او {دونالد ترامپ} در روزهای بعد انتخابات {۸ نوامبر ۲۰۲۰} را سختگیرانه به قضاوت خواهد نشست».
این سیاستمدار که اصالتی هندی دارد و در خانواه‌ای سیک به دنیا آمده در ویدیوی انتخاباتی خود می‌گوید: «زمان برای نسل جدیدی از رهبری فرا رسیده است. ما باید بار دیگر مرزهایمان را ایمن کنیم و غرور و هدف کشورمان را تقویت نماییم.» اشاره‌هایی که نشان می‌دهد او هم مانند ترامپ و برخلاف دموکرات‌ها به دنبال محدود کردن مهاجرت و جلوگیری از ورود پناهجویان به این کشور خواهد بود.
ترامپ پیش از این و پس از انتشار گزارش‌هایی در خصوص احتمال حضور هیلی در انتخابات او را در شبکه اجتماعی تروث به تمسخر گرفته بود. رئيس جمهوری پیشین آمریکا در حساب کاربری خود در این شبکه اجتماعی که بیشتر هوادارانش در آن عضو هستند به اظهار نظر پیشین هیلی اشاره کرد که در آن این سیاستمدار ۵۱ ساله وعده داده بود در صورتی که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود، در این رقابت‌ها کاندیدا نخواهد شد.
ترامپ همچنین نوشته بود: «نیکی باید از قلبش پیروی کند، نه از شرافتش. او حتما باید نامزد شود.»
مشخص نیست این سیاستمدار تا چه اندازه بتواند در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری موفق عمل کند و در پیروزی در مقابل دونالد ترامپ و دیگر نامزدهای بالقوه حزب جمهوری‌خواه سربلند از صحنه خارج شود اما تحلیل‌ها نشان از کار دشوار این نماینده پیشین ایالات متحده در سازمان ملل دارد.


 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها