کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رهبر جدید القاعده در ایران است؟

26 بهمن 1401 ساعت 12:55


گروه بین الملل: گزارش سازمان ملل متحد که بر اساس اطلاعات کشورهای عضو این نهاد نگاشته شده است، می‌گوید یکی از اسلام‌گرایان مصری که گمان می‌رود در ایران باشد اکنون عملا رهبر گروه القاعده است.
از سیف العدل ۶۲ ساله مدت‌هاست که به عنوان جانشین احتمالی ایمن الظواهری که سال گذشته در پی حمله هوایی آمریکا در کابل کشته شد، یاد می‌شود، اما این گروه تاکنون به طور علنی چنین موضوعی را اعلام نکرده است.
گزارش یادشده که کمیته ناظر بر تحریم‌های گروه داعش و القاعده در شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را منتشر کرده است، می‌گوید حساسیت‌های سیاسی مربوط به ایران و افغانستان تحت حاکمیت طالبان تا به حال مانع تایید رسمی نقش جدید سیف العدل در القاعده شده بود.
این گزارش می‌افزاید: «تحلیل غالب کشورهای عضو [سازمان ملل] این است که [سیف العدل] اکنون عملا رهبر القاعده محسوب می‌شود و این امر گویای تداوم فعالیت‌های آن است. اما امکان اعلام آن به این خاطر وجود نداشته است که القاعده مراعات طالبان افغاستان را می‌کند چرا که آنها هنوز به مرگ ایمن الظواهری در کابل اعتراف نکرده‌اند و مورد حساس دیگر نیز... حضور سیف العدل در جمهوری اسلامی ایران است.»
کشته شدن ایمن الظواهری در کابل مایه رسوایی طالبان بود چرا که آنها به ایالات متحده و دیگر کشورها اطمینان داده بودند که افغانستان پناهگاه هیچ شخص و گروهی که غرب و متحدان آن را تهدید کند، نخواهد بود.
گزارش مورد اشاره می‌گوید: «حضور الظواهری در مرکز کابل... گویای ادامه روابط و همکاری‌های میان القاعده و طالبان بوده است.»
این سند می‌گوید که یکی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد با طرح این مسئله در گزارش که رهبر جدید القاعده در ایران به‌سرمی‌برد مخالفت کرده است.
روزنامه بریتانیایی گاردین می‌نویسد، به نظر می‌رسد این کشور ایران باشد که مدت‌هاست اتهام حمایت از القاعده را تکذیب کرده، اگرچه اکنون فاش شده است که متعاقب حمله ایالات متحده به افغانستان در سال ۲۰۰۱ بسیاری از اعضای ارشد این گروه و خانواده‌هایشان تلاش داشتند برای حفظ امنیت خود به ایران بروند.
شرایط اعضای القاعده در ایران هیچ وقت کاملا مشخص نبوده و به نظر می‌رسد در طول این بیست سال پایین و بالاهایی داشته است. برخی از آنها گفته می‌شود که مدت‌ها در حبس بوده‌اند و برخی نیز از آزادی‌های بسیاری برخوردار بوده‌اند، از جمله اعضای خانواده اسامه بن لادن، بنیان‌گذار القاعده که سال ۲۰۱۱ نیروهای آمریکایی او را در پاکستان کشتند.
یکی از اعضای ارشد القاعده نیز سال ۲۰۲۰ در یکی از خیابان‌های تهران کشته شد و گفته می‌شود نیروهای عملیاتی اسرائیلی به درخواست آمریکا این اقدام را انجام دادند.


کد مطلب: 387511

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/387511/رهبر-جدید-القاعده-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir