به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۸ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۳۸۷۷۵۹

اتهام پلیس مبارزه با تروریسم علیه ایران

اتهام پلیس مبارزه با تروریسم علیه ایران
گروه بین الملل: رئیس پلیس مبارزه با تروریسم بریتانیا اعلام کرد که نیروهای تحت امرش به طور فزاینده‌ای با تهدیدهای کشورهای مختلف همچون روسیه، چین و ایران مواجه هستند؛ به حدی که کانون تمرکز این نیرو از تهدیدات ناشی از گروه‌های اسلامگرا به سمت تهدیدات ناشی از این دولت‌ها تغییر یافته است.
بعد از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ به ایالات متحده و متعاقب آن چند حادثه مرگبار در بریتانیا، مقابله با توطئه‌های گروه‌های افراطی اسلام‌گرایان داخلی و خارجی به یکی از اولویت‌های اصلی پلیس مبارزه با تروریسم بریتانیا تبدیل شده بود؛ ولی با گذشت دو دهه از این رویدادها، مقامات امنیتی بریتانیا اصلی‌ترین تهدید پیش‌روی خود را از سوی کشورهای متخاصم می‌دانند.
 تحقیقات مربوط به تهدیدات دولت‌های [خارجی] در دو سال گذشته چهار برابر شده است و پرونده‌های مربوطه هم اکنون یک پنجم وقت نیروهای مبارزه با تروریسم را به خود اختصاص داده است.
مت جوکس، رئیس پلیس مبارزه با تروریسم در  لندن در همین رابطه خاطرنشان کرد که از آنجاییکه کشورهای خارجی سعی در سو استفاده از مردم یا ارعاب آن‌ها را دارند و در دسیسه‌های قتل و آدم‌ربایی در بریتانیا دست دارند، به فراخور این موضوع پلیس نیز اولویت‌های خود را تغییر داده است.
جوکس افزود که تحقیقات مربوط به تهدیدات دولت‌های [خارجی] در دو سال گذشته چهار برابر شده است و پرونده‌های مربوطه هم اکنون یک پنجم وقت نیروهای مبارزه با تروریسم را به خود اختصاص داده است.
جوکس همچنین با اشاره به نام ایران مدعی شد که «ایران دست‌کم ۱۵ مرتبه برای ربودن یا حتی کشتن شهروندان بریتانیایی یا افراد [غیربریتانیایی] ساکن در این کشور که از سوی تهران یک تهدید تلقی می‌شدند تلاش کرده است.»
سال گذشته‌ میلادی، دولت بریتانیا ایران را به تهدید جانی و ارعاب روزنامه‌نگاران ساکن در بریتانیا متهم کرده بود. جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا در ماه نوامبر پس از احضار دیپلمات ارشد سفارت ایران در لندن، گفت: «نماینده ایران را احضار کردم تا روشن کنم که تهدید جانی و هرگونه ارعاب روزنامه‌نگاران یا افرادی را که در بریتانیا زندگی می‌کنند، تحمل نمی‌کنیم.» سفارت ایران در لندن در آن زمان در این زمینه اظهارنظری از خود نشان نداد.
جوکس در خصوص چین نیز گفت که پس از ادعاهای مطرح شده نسبت به «وجود پاسگاه‌های مخفی پلیس چین» در شهرهای مختلف آمریکا از جمله نیویورک که با هدف زیر نظر داشتن اتباع چینی برپا شده بودند؛ نیروهای پلیس بریتانیا نیز هشیاری خود در این خصوص را افزایش داده و تحقیقاتی را آغاز کرده است.
در خصوص روسیه، بریتانیا مسکو را مسئول به کارگیری عامل اعصاب در سال ۲۰۱۸ در شهر سالزبری علیه «سرگئی اسکریپال» مامور دوجانبه سابق روس‌تبار و دخترش یولیا دانست. مسکو این اتهام را رد می‌کند.
این هفته نیز یک مامور امنیتی سفارت بریتانیا در برلین به اتهام جاسوسی برای روسیه در دادگاه لندن حاضر شد.


 
برچسب ها: بريتانيا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها