به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۸ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۳۸۷۷۷۰

ارائه قطعنامه برای توقف جنگ در اوکراین

ارائه قطعنامه برای توقف جنگ در اوکراین
گروه بین الملل:اتحادیه اروپا متن قطعنامه پیشنهادی خود برای متوقف کردن جنگ در اوکراین را به سازمان ملل ارائه داد و از مجمع عمومی این نهاد خواست در مورد قطعنامه رأی‌گیری کند.
این قطعنامه پیشنهادی که  حدود یک هفته قبل از سالگرد شروع تهاجم نظامی روسیه ارائه شد، خواستار پایان یافتن جنگ و برقراری صلحی است که در آن «استقلال، وحدت و تمامیت ارضی اوکراین» به رسمیت شناخته شود.
در مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۹۳ عضو، مکانیسم وتو کردن قطعنامه‌ها وجود ندارد. از همین رو، در اجلاس اضطراری مجمع که روز ۲۳ فوریه برگزار می‌شود، مجموع شمار آرای مثبت سرنوشت‌ساز خواهد بود.
یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود گفت: «دولت اوکراین از اتحادیه اروپا درخواست کرده که در مشورت با اعضای سازمان ملل و در راستای منشور این نهاد قطعنامه‌ای را با هدف جلب حمایت بین‌المللی از صلح به مجمع عمومی ارائه دهد».
منشور سازمان ملل بر راه حل صلح‌آمیز برای حل اختلافات تاکید و تصریح می‌کند که «تمامی کشورهای جهان باید از تهدید و یا کاربرد قدرت نظامی علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشور دیگری پرهیز کنند».
با توجه به حق وتوی روسیه در شورای امنیت که در ساختار سازمان ملل مسئول برقراری صلح و امنیت بین‌المللی است، مجمع عمومی به مهم‌ترین مرجع این نهاد در مورد جنگ اوکراین بدل شده است.
هر چند پنج قعطنامه مصوب مجمع عمومی در مورد بحران اوکراین از نظر قانونی «لازم‌الاجرا» نیستند اما می‌توانند روی افکار عمومی در سطح بین‌المللی تأثیرگذار باشند.
نخستین قطعنامه که هشت روز پس از شروع تهاجم نظامی روسیه و با ۱۴۱ رأی موافق ، پنج رأی مخالف و ۳۵ رأی ممتنع به تصویب رسيد با خواست برقراری فوری آتش‌بس و عقب‌نشینی ارتش روسیه از خاک اوکراین مطرح شد.
قطعنامه دوم که سه هفته بعد و با ۱۴۰ رأی موافق ، ۵ رأی مخالف و ۳۸ رأی ممتنع تصویب شد روسیه را مسئول «بحران انسانی» در اوکراین معرفی کرد و خواستار حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی و ضروری برای زندگی مردم شد.
قطعنامه سوم مجمع عمومی سازمان ملل که روز ۱۲ اکتبر گذشته با ۱۴۳ رأی موافق، ۵ را مخالف و ۳۵ رأی ممتنع تصویب شد «اقدام غیرقانونی روسیه برای الحاق» چهار بخش از خاک اوکراین را محکوم و بر معکوس کردن این اقدام تاکید کرد.
اما دو قطعنامه دیگر که در نتیجه یکی از آن‌ها عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل تعلیق شد و دیگری که خواهان محکومیت و پاسخگو کردن مسکو به دلیل نقض قوانین بین‌المللی و پرداخت غرامت به اوکراین بود، به ترتیب ۹۳ و ۹۴ رأی مثبت کسب کرد.
به گفته دیپلمات‌های سازمان ملل دولت اوکراین ابتدا در فکر پیشنهاد دادن قطعنامه‌ای شامل طرح صلح ۱۰ ماده‌ای بود که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور، در ماه نوامبر به اجلاس سران کشورهای گروه ۲۰ ارائه داد اما بعدتر، با انصراف از تصمیم قبلی خود با متن کلی‌تری که از سوی اتحادیه اروپا پيشنهاد شد، موافقت کرد.
به عنوان نمونه در متن پیشنهادی اتحادیه اروپا روی بررسی جرائم جدی در اوکراین «از طریق تحقیقات مستقل و دادرسی در سطح کشوری و یا بین‌المللی» تاکید شده اما درخواست رئیس جمهوری اوکراین مبنی بر تشکیل یک دیوان ویژه بین‌المللی برای رسیدگی به جرائم روسیه لحاظ نشده است.
قطعنامه پیشنهادی اتحادیه اروپا صراحتاً به «تهاجم نظامی برای اشغال کامل» خاک اوکراین اشاره کرده، خواستار توقف کامل جنگ شده است. این قطعنامه همچنین بر ضرورت «دستیابی به یک صلح عادلانه و پایدار» تاکید می‌کند.
این قطعنامه از اعضای سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی می‌خواهد که از اقدامات دیپلماتیک آنتونیو گوترش، دبیر کل این نهاد و کشورهایی که نام‌شان ذکر نشده است، حمایت کنند.
متن قطعنامه پیشنهادی بر مصوبات قبلی مجمع عمومی سازمان ملل از جمله «عقب‌نشینی کامل، فوری و نامشروط نیروهای روسیه از تمامی قلمرو اوکراین» تاکید می‌کند.
علاوه بر این، ضمن محکوم کردن «پیامدهای ناگوار حمله نظامی روسیه بر وضعیت بشردوستانه و حقوق بشری» نگرانی عمیق خود از تعداد تلفات غیرنظامی را ابراز کرده و خواستار توقف حملات به زیرساخت‌های غیرنظامی، مناطق مسکونی، مدارس و مراکز بهداشتی شده است.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها