به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۳:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۸ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : ۳۸۷۸۴۲

موشک ژاپنی در نخستین پرتاب خود شکست خورد

موشک ژاپنی در نخستین پرتاب خود شکست خورد
گروه علمی: پرتاب موشک جدید ژاپن که قرار بود یک ماهواره را به مدار زمین ببرد، با شکست روبه‌رو شد.به گزارش ایسنا، موشک جدید و قوی ژاپن باید برای بلند شدن از زمین کمی بیشتر صبر کند.نخستین پرتاب موشک «اچ۳»(H3،0) در شامگاه ۱۶ فوریه متوقف شد. این یک پرواز آزمایشی از «مرکز فضایی تانیگاشیما»(TNSC) ژاپن بود که قرار بود یک ماهواره رصد زمین را به مدار بفرستد.

شمارش معکوس برای پرتاب اچ۳ که طبق برنامه قرار بود در ساعت ۸:۳۷ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی انجام شود، متوقف شد. مفسران در جریان پخش زنده پرتاب که توسط «آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن»(JAXA) ارائه شد، گفتند دو موتور «ال‌ای-۹»(LE-9) که قدرت مرحله اصلی موشک را تامین می‌کنند، روشن شدند، اما یکی از دو تقویت‌کننده موشک روشن نماند. بدین ترتیب، موشک روی زمین باقی ماند.

دلیل روشن نماندن تقویت‌کننده بلافاصله مشخص نشد. تحلیل‌گران پرتاب گفتند که زمان بیشتری برای بررسی لازم است.مشکل پیش‌آمده در پرتاب، به تأخیر در سفر اچ۳ به مدار می‌افزاید. آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن و شرکت «صنایع سنگین میتسوبیشی»(MHI) که شریک تجاری آن است، یک دهه مشغول توسعه این موشک بوده‌اند.

آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن، امید زیادی به اچ۳ دارد که انعطاف‌پذیر و مقرون‌به‌صرفه طراحی شده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، موشک جدید به‌زودی جایگزین موشک «H-IIA» ژاپن خواهد شد.ماهواره‌ای که قرار بود در این ماموریت پرتاب شود، «ماهواره پیشرفته دیده‌بانی زمین-۳»(ALOS-3) است که به نام «DAICHI-3» نیز شناخته می‌شود.

مقامات آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن گفتند که این ماهواره می‌تواند ویژگی‌های سطح سیاره ما را از جایگاه نهایی خود در مدار پایین زمین شناسایی کند. مشاهدات این ماهواره، کاربردهای زیادی از جمله نظارت بر بلایای طبیعی خواهند داشت.پرتاب برنامه‌ریزی‌شده روز پنجشنبه، ابتدا برای ۱۴ فوریه برنامه‌ریزی شده بود، اما آب و هوای بد باعث تاخیر دو روزه شد.
برچسب ها: موشک موشک ژاپنی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها