به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۹ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۳۸۷۹۳۱
دولت به دنبال افزایش قیمت خودرو در اسفند؟

هیچ وقت نمی‌گذارند واردات خودرو آزاد شود!

هیچ وقت نمی‌گذارند واردات خودرو آزاد شود!
گروه اقتصادی: در آخرین ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ مسیر قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان صعودی است و نقش دلار در تعیین سرعت افزایش قیمت محصولات در بازار خودرو هر روز بیشتر از گذشته برجسته‌تر می‌شود. به نظر می‌رسد که خودرو با طناب دلار هر روز در حال بالا رفتن است. البته رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران، محدودیت در عرضه خودرو را در این نوسان قیمت‌ها در بازار بی‌تاثیر نمی‌داند.

به گزارش اقتصاد 24، هنوز عرضه خودرو به بازار یک سیاست راهبردی ندارد و هر روز دولت به هر بهانه‌ای سوپاپ اطمینان بازار را به دست گرفته و با عرضه قطره چکانی، بورس کالا، واردات و در نهایت بازگرداندن شورای رقابت، نبض بازار را همچنان به دست دارد و در این بین خریدار واقعی سرگردان در انتظار تثبیت نرخ هاست.علاوه بر تاثیر افزایش قیمت دلار بر روی افزایش قیمت خودرو، عرضه نامتناسب خودرو نسبت به تقاضا، دلیلی بر گرانی بیش از ۱۰ درصدی برخی محصولات داخلی تنها در مدت یک هفته شده است.در این شرایط، آن‌طور که در گزارش‌های میدانی دیده می‌شود، خودرو در بازار ۵ تا ۱۵ میلیون تومان گرانی را طی هفته تجربه کرده است.

افزایش قیمت خودرو قطعی است
در همین رابطه اسد کرمی، نایب‌ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران گفت: اگر قیمت دلار یک هزار تومان افزایش داشته باشد نسبت به آن قیمت خودرو در بازار با افزایش بیش از ۵ میلیونی مواجه می‌شود و اگر نرخ دلار با کاهش روبرو شود دیگر قیمت خودرویی که گران شده ارزان نمی‌شود که متأسفانه چنین روندی به عنوان یک اصل در بازار معاملات خودرویی جا افتاده است.

نایب‌ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران با تأکید بر اینکه طی روز‌های اخیر نوسان قیمت‌ها بازار خودرو را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: در راستای اعلام سیاست گروه صنعتی ایران خودرو مبنی بر خارج شدن خودروی پژو ۲۰۶ از مدار تولید، قیمت این محصول یک شبه جهش ۳۰ میلیون تومانی را تجربه کرد.

قیمت خودرو قابل پیش بینی نیست
کرمی با اشاره به اینکه امروز قیمت خودرو غیر قابل پیش بینی است، گفت: دو کارخانه بزرگ خودروساز کشور توان تولید و عرضه خودرو را ندارند و دولت با اعلام واردات قصد سرگرم کردن مردم را داشت که در این بین فردی با مجوز رسمی از وزارت صمت توانست با وارد کردن چند دستگاه خودرو از عمان به سود قابل توجهی دست پیدا کند که قطعاً افرادی از بدنه دولت و مجلس هم از این سود بی نصیب نماندند!

وی ادامه داد: میزان تولید و نحوه عرضه خودرو به بازار تماماً با نظر و پیشنهاد دولت تعیین و اجرا می‌شود به طوری که دولت با تنظیم سرعت تولید و عرضه توانسته بر بازار خودرو حاکم باشد و از نوسان قیمت محصولات در این بازار سود ببرد و تنها مردم طبق سنوات گذشته متضرر اصلی این بازی در بازار خودرو هستند.این فعال بازار خودرو تأکید کرد: خودروساز طبق درخواست دولت با انبار کردن محصولات و عرضه آن در زمان‌های تعیین شده از سوی دولت، توانست بازار خودرو را علی رغم وعده‌های تنظیم بازار، به دست بگیرد تا جایی که قیمت پراید را به بالای ۳۰۰ میلیون تومان برساند.کرمی گفت: تا زمانی که دولت با همین سیاست در صنعت و بازار خودرو حضور داشته باشد قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت چراکه این نوع عرضه خودرو جوابگوی نیاز تقاضا در بازار نیست و حتماً قیمت‌ها باز هم گران خواهد شد.
 
به گفته نایب‌ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، احتمال گران‌تر شدن قیمت خودرو تا پایان سال جاری خیلی زیاد است و به راحتی می‌توان پیش بینی کرد که پراید به مرز ۵۰۰ میلیون تومان هم برسد.وی تصریح کرد: تمام این نوسان قیمت‌ها دست دولت است و مافیای خودرو از بدنه حاکمیت هدایتگر نرخ خودرو در بازار است. سود خودرو‌های چینی به جیب غیر از مردم می‌رود و هیچ وقت نمی‌گذارند واردات خودرو آزاد شود چراکه همین خودرو‌های مونتاژی بی کیفیت برای رانتی‌ها بسیار سود آور است.

رانت در بازار خودرو بیشتر شده است
کرمی تأکید کرد: عده‌ای به دلیل رانت در صنعت و بازار خودرو، نمی‌گذارند که این بازار به آرامش قیمت برسد و حتی در برابر توقف رشد قیمت‌ها به روش‌های مختلف و به نام حمایت از تولید، ایستادگی می‌کنند.این فعال بازار خودرو ادامه داد: با این سیاستی که دولت و مجلس پیش گرفته، انتظار تثبیت قیمت‌ها در بازار خودرو غیر ممکن است این در حالی است که مردم را وادار به خرید اجباری خودرو آن هم با رقم‌های غیر واقعی کرده اند چرا که مردم با توجه به تورم به دنبال حفظ سرمایه‌های خود هستند و تنها راهی که انتخاب و به آن اطمینان دارند، سرمایه گذاری در بازار‌هایی همچون طلا، سکه، مسکن و خودرو است.نایب‌ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران گفت: به نظر می‌رسد دولت قصد ایجاد موج بزرگی از افزایش قیمت در آخرین ماه سال دارد و این دیگر افزایش تورم در بازار نیست بلکه فاجعه بزرگ قیمتی در بازار خودرو است!
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها