به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۹ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۳۸۷۹۳۲
بازار سرمایه اصلاح دارد یا ریزش؟

چند دلیل ریزش بورس در هفته گذشته

چند دلیل ریزش بورس در هفته گذشته
گروه اقتصادی: هفته گذشته نیز شاخص بورس منفی بود، اما به گفته کارشناسان، بازار سرمایه ریزش‏‌های بدتری را نیز تجربه کرده است. ریزش بورس یک دلیل واضح دارد و آن تمایل سهام‎داران به فروش سهام خود است. حال این‏که چرا سهام‏داران قصد دارند سهام خود را بفروشند و کمتر خریداری در بازار سرمایه یافت می‏شود، چند دلیل عمده دارد.

به گزارش اقتصاد 24، کارشناسان معتقدند تصمیمات دولت درباره عرضه خودرو در بورس کالا بر روی بازار سرمایه بسیار تاثیر گذاشته است. خودرو چند ماهی در بورس کالا ارائه شد، سپس با تصمیم شورای رقابت از بورس کالا خارج شد و مجدد تصمیم گرفته شد خودرو در بازار سرمایه عرضه شود. دلیل این امر سهم‏‌خواهی دولت از مازاد قیمت خودرو در بورس کالا بود.دولت اعلام کرده بود که از قیمت نهایی خودرو در بورس کالا ۸۵ درصد باید به دولت برسد و تنها ۱۵ درصد به خودروساز. این امر موجب شد عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شود و سپس با قبول شرط دولت، خودرو مجددا در بورس کالا ارائه شود.

عرضه و خروج خودرو از بورس کالا بر روی سهام خودرویی بازار سرمایه تاثیر می‏‌گذارد چرا که سهام خودرویی از سهام اصلی بازار سرمایه به شمار می‏‌روند. برخی از سهام‎ها اگر ریزشی شوند، شاخص کل نیز ریزش می‏‌کند و سهام خودرویی از جمله این نماد‌ها در بازار سرمایه است.

نوسانات نرخ ارز و سیگنال در منفی بورس
دلیل دیگر این امر، نوسانات قیمت ارز بود. دلار نوسانات شدیدی دارد و قیمت آن طی چندماه اخیر شدیدا افزایش یافته است. در زمان دولت روحانی، همزمان با افزایش نرخ ارز، سهام دولتی همچون شستا نیز در بورس عرضه می‏‌شد که موجب شد بازار سرمایه روند مثبت و صعودی به خود بگیرد، اما اکنون نه شاهد عرضه سهام دولتی هستیم و نه عرضه اولیه در بورس حجم بالایی دارد. نوسانات نرخ ارز به مردم سیگنال می‌دهد که به جای بورس باید برروی دلار سرمایه گذاری کنند.

تسویه اعتباری‌ها در بورس
یک دلیل دیگر این است که شرکت‏‌ها معمولا نزدیک به عید سهام خود را نقد می‏‌کنند تا عیدی، سنوات و پاداش کارمندان خود را پرداخت کنند. از سویی دیگر در اسفندماه اعتباری‏‌ها نیز تسویه می‏‌کنند و سهام‎داران حقیقی نیز به نقدینگی برای تسویه حساب با کارگزاری‎ها نیاز دارند.با نزدیک شدن به پایان سال مالی بسیاری از کارگزاری‌ها، شاهد تسویه اعتباری آن‌ها تا تاریخ ۲۰ اسفند خواهیم بود که این موضوع نیز به افزایش عرضه‌ها نسبت به تقاضا دامن می‌زند.

عدم شفافیت در بودجه ۱۴۰۲
 عدم شفافیت بودجه ۱۴۰۲ نیز از دلایل دیگری است که سهام‏داران تمایل دارند سهام خود را به فروش برسانند. خبر‌ها در رابطه با کسری بودجه و مشخص نبودن میزان تورم در سال آینده از عواملی است که سهام‏داران نسبت به سال آینده بلاتکلیف شده و اعتماد خود را به بورس از دست داده‏‌اند. در سال‏‌های گذشته بسیاری بر این باور بودند که دولت کسری بودجه را از بورس تامین می‏‌کند.

بورس شرایط بدتری نیز داشته است
کارشناسان معتقدند بورس طی هفته‌های گذشته، ریزش‏‌های شدیدتری را نیز تجربه کرده است و اصلاح این هفته نسبت به ریزش بورس در روز‌های گذشته آنقدر‌ها هم منفی نبود.نوید خاندوزی، فعال بازار سرمایه گفت: این خبر که روز سه شنبه ۷۵ درصد نماد‌ها منفی شده‎اند درست نیست. تعدادی از نماد‌ها ریزشی بوده‌اند، اما انتشار چنین خبر‌هایی مناسب نیست.

وی افزود: کلیت بازار آنقدر‌ها منفی نبود. روز‌های دیگر شاخص کل و کلیت بازار ریزش بیشتری نسبت به روز سه شنبه داشت، با این‏ همه دو روز آخر هفته بازار منفی شد.خاندوزی عوامل تاثیرگذار بر روی بازار سرمایه را تصمیمات دولت در رابطه با خودرو، بودجه و نوسانات ارزی دانست.

بازار سرمایه اصلاح داشته است نه ریزش
شهاب خدابخشیان، مدیر دارایی شرکت فاین‎تک  گفت: به اعتقاد بنده بازار سرمایه اصلاح داشته است نه ریزش. بسیاری از سهام‏داران به دلیل خرید سکه سهام خود را فروخته‎اند. فروشنده در بازار سرمایه بسیار است اما خریداری وجود ندارد.خدابخشیان در پاسخ به این پرسش که چرا سهام‏داران تصمیم گرفته‏‌اند سهام خود را به دلار و سکه و طلا تبدیل کنند؟ بیان کرد: دلیل این امر شفاف نبودن بودجه سال ۱۴۰۲ است که سهام‏داران را ترسانده‏ است. از سویی دیگر تصمیماتی که برای عرضه خودرو اتخاذ می‏‌شود نیز مردم را بی اعتماد کرده است. از طرفی دیگر شب عید است و مردم و شرکت‏‌ها به پول نیاز دارند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها