به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۳۸۸۰۹۱

درس عبرت‌آموز ویتنام و آمریکا برای مسئولان

درس عبرت‌آموز ویتنام و آمریکا برای مسئولان
گروه سیاسی: اعتماد آنلاین نوشت: بیژن اشتری، نویسنده و مترجم در یادداشتی نوشت:
ای کاش فرصت داشتم و کتاب «هیچ چیز غیرممکن نیست»، نوشتهٔ تد اوسیوس، را اختصاصاً برای سران جمهوری اسلامی ترجمه می‌کردم. این کتاب دو هفته پیش منتشر شده و من هر شب روی موبایلم بخش‌هایی از آن را می‌خوانم.فقط بگویم عجب حکایتی است حکایت آشتی آمریکا و ویتنام. این دو کشور تاریخِ خون‌باری را پشت سر گذاشته‌اند که ثمره‌اش ۶۰‌هزار کشته برای آمریکا و ۲میلیون کشته برای ویتنام بوده است.
هنوز خاطرهٔ تلخ بمباران‌های خوشه‌ای آمریکا در جنگل‌ها و مناطق مسکونی ویتنام از خاطره‌ها نرفته است. زخم‌های جنگ هنوز به‌طور کامل مداوا نشده‌اند. 
موقع خواندن کتاب یک آن تصور کردم رهبران ویتنام افرادی از جنس و تبار سران مبارز و آشتی‌ناپذیر خودمان بودند که در این صورت کی جرأت داشت حرف از مذاکره و آشتی با امپریالیسم آمریکا بزند.«آقا ۲میلیون شهید و چند میلیون مجروح داده‌ایم، همهٔ جنگل‌ها و شهرها و روستاهایمان توسط آمریکایی‌های جنایتکار بمباران شیمیایی شده است، آن وقت شما خائن‌ها می‌گویید برویم با آمریکا آشتی کنیم..؟!!» چه شانسی آوردند که ویتنامی‌ها سران‌شان ویتنامی بودند نه ایرانی.
مخلص کلام این که، ویتنامی‌ها به وقت جنگ، جانانه جنگیدند و به وقت صلح، جانانه صلح کردند. دو دشمن قدیمی عاقبت گذشته را فراموش کردند تا آیندهٔ بهتری برای مردمان‌شان بسازند. 
این کتاب را باید خواند تا متوجه شد با معجزهٔ دیپلماسی چه کارهای عظیمی می‌توان کرد، به شرطی که دشمنی کردن برای یک عده‌ای ابزار حکمرانی نباشد. به شرطی که منافع ملی مرجح بر هر منفعت دیگری باشد.
این کتاب را باید خواند تا فهمید کشورها چگونه از جنگ به آشتی، همکاری و حتی هم‌پیمانی می‌رسند. این مکانیسم، این پویایی، باشکوه است اما متأسفانه نادر. این سازوکار بسیار دشوار اما امکان‌پذیر است. زخم‌های قدیمی مداوا شدنی‌اند و بر تراژدی جنگ و منازعه می‌توان غلبه کرد.
کتاب، حکایت ربع قرن دیپلماسی دوطرفه برای آشتی دو کشور است. دو کشور با نظام‌های سیاسی متضاد. یکی کمونیست و آن دیگری کاپیتالیست؛ و این فقط آشتی دولت‌ها نیست که آشتی ملت‌ها هم هست.
آدم لذت می برد از تماشای رهبرانی عاقل و باشعور که عزم خود را جزم کرده‌اند که از گذشته عبور کنند تا آیندهٔ بهتری برای ملت‌شان بسازند؛ و آدم حالش به هم می‌خورد از هر چه نفرت‌پراکنی و کینه‌ورزی است.امروز آمریکا بزرگ‌ترین شریک تجاری ویتنام است. ویتنام فقط سالی ۵۰میلیارد دلار کالا به آمریکا صادر می‌کند.
دو کشوری که تا دیروز علیه هم می‌جنگیدند حالا در برابر توسعه‌طلبی چین در منطقهٔ دریای جنوبی چین متحد و هم‌پیمان یکدیگر شده‌اند.
برچسب ها: آمریکا

آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۱/۳۰ ۱۰:۱۷
سران ویتنام مسلمان نبودند! وگرنه هرگز صلح بوجود نمی آمد . (420292)
۱۴۰۱/۱۱/۳۰ ۱۲:۲۶
سکه رو توی 5 سال از 1 میلیون به 28 میلیون رساندن به نظرتون اینها درس می گیرند ومقاومت زیادی دارند که حرف ما درست هست (420325)
۱۴۰۱/۱۱/۳۰ ۱۲:۲۸
درس رو کسی می گیره که بیاندیشد این ها که اصلا فکر نمی کنند فقط عمل می کنند (420326)
۱۴۰۱/۱۱/۳۰ ۱۲:۲۹
بسه به خدا خسته شدیم برید درس بگیرید قبل از اینکه درس عبرتی بشید برای تاریخ جهان و ایران (420327)
۱۴۰۱/۱۱/۳۰ ۱۲:۳۰
دریغ از یک بار درس گرفتن ما (420328)
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۱/۳۰ ۱۲:۵۹
جدیدا روزنامه های زنجیره ای اصلاح طلب های بی شرف و مزدور از این حکایات و چرت و پرت ها زیاد میگن،،ای لعنت بر پدر و مادر وطن فروش های کدخدا پرست اصلاح طلب که با هر وسیله و دروغی میخوان کشور رو بندازن تو دام استکبار جهانی (420339)
۱۴۰۱/۱۱/۳۰ ۱۶:۵۱
چقدر حقوق میگیری!!؟ از قیمت گوشت و مرغ و برنج و روغن و تخم مرغ خبر داری!!؟ معلومه که نداری اگه خبر داشتی به این راحتی ....نمیزدی. (420382)
۱۴۰۱/۱۱/۳۰ ۱۳:۳۰
مسولان ما گوششان کر هست (420347)
۱۴۰۱/۱۱/۳۰ ۱۳:۳۲
درس عبرتی شد برای ما مردم (420348)
۱۴۰۱/۱۱/۳۰ ۱۵:۳۲
تازمانی که سفره
مسئولین چرب باشه و
جمع نشه در به همیمن پاشنه
میچرخه (420368)
یک مهندس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۰۱ ۰۲:۴۳
صلح و آشتی امنیت و ترقی می اورد و و...در صدر اسلام هم صلح کریم اهل بیت حضرت امام حسن سلام الله باعث عدم ویرانی و کشت و کشتار شد.. (420450)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها