کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ابتلا به کرونا احتمال‌ابتلا به‌دیابت را افزایش می‌دهد

30 بهمن 1401 ساعت 13:52


گروه علمی:تحقیقات جدید هشدار می دهد که عفونت کووید خطر دیابت را افزایش می دهد.اما به نظر می‌رسد واکسینه شدن قبل از آلوده شدن به کروناویروس، هر گونه افزایش خطر پس از عفونت را از بین می‌برد.این یافته به دنبال بررسی عمیق سوابق پزشکی ۲۳۷۰۰ بیمار با میانگین سنی ۴۷ سال است.به طور کلی، این مطالعه نشان داد که ابتلاء به کووید با افزایش ۵۸ درصدی احتمال ابتلای افراد به دیابت پس از ابتلاء به کووید مرتبط است.
 

با این حال، خطر ابتلاء به بیماری قند خون برای هر یک از بیماران کم بود: محققان دریافتند که فقط بیش از ۲٪ در عرض سه ماه پس از تشخیص کووید ۱۹ به دیابت مبتلا بودند.قابل ذکر است که از هر ۱۰ نفر فقط ۳ نفر قبل از کووید ۱۹ به دیابت مبتلا شده بودند. این بدان معناست که ۷۰ درصد پس از ابتلاء به دیابت تشخیص داده شدند.

دکتر «آلن کوان»، محقق ارشد از مؤسسه قلب اسمیت در لس آنجلس، می‌گوید: «یافته‌ها نشان می‌دهد گروهی که واکسینه نشده بودند به طور قابل‌توجهی در معرض خطر ابتلاء به دیابت پس از عفونت بودند، ولی در گروه واکسینه‌شده این‌طور نبود.»کوان خاطرنشان کرد که یافته‌ها قطعی نیست و به مطالعه بیشتری نیاز است.

او افزود: «با این حال، می‌توانیم بگوییم که نتایج ما به شدت حاکی از مزایای محافظتی واکسیناسیون بود.»به طور خاص، ۲.۷٪ از بیماران واکسینه نشده در مدت سه ماه پس از ابتلاء به کووید به دیابت مبتلا بودند، در حالی که تنها ۱٪ از شرکت کنندگان واکسینه شده در ماه‌های بعد از عفونت به دیابت مبتلا شدند.

اما چرا ابتلاء به کووید ریسک ابتلاء به دیابت را افزایش می‌دهد؟
کوان می‌گوید: «یک نظریه محتمل این است که التهاب کوتاه مدت و بلندمدت قابل توجه ناشی از عفونت کووید ممکن است بیمارانی را که از قبل در معرض خطر ابتلاء به دیابت قرار دارند، ریسک ابتلاء به دیابت را در آنها افزایش دهد.»
در واقع، کوان معتقد است که کووید ۱۹ ممکن است شروع بیماری را در میان بیمارانی که به دلیل تغذیه نامناسب، چاقی یا کم تحرکی در معرض ابتلاء به دیابت هستند، تسریع کند.


کد مطلب: 388201

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/388201/ابتلا-کرونا-احتمال-ابتلا-به-دیابت-افزایش-می-دهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir