به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۱ ساعت ۰۸:۰۴
کد مطلب : ۳۸۸۳۰۴

غنی‌سازی ۸۴ درصدی در ایران

غنی‌سازی ۸۴ درصدی در ایران
گروه سیاسی: در حالی که خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ به نقل از منابع دیپلماتیک از کشف آثار اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۸۴ درصد در تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داده است، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، این گزارش‌ را تحریف واقعیت و سیاه‌نمایی توصیف کرد.
اوایل روز یکشنبه خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته پیش متوجه آثار غنی‌سازی ۸۴ درصدی در تاسیسات هسته‌ای ایران شده‌اند اما هنوز نمی‌دانند که این میزان غنی‌سازی، عمدی بوده یا نتیجه رسوب تصادفی در شبکه لوله‌هایی است که صدها سانتریفیوژهای پرسرعت را برای جداسازی ایزوتوپ‌ها به یکدیگر متصل می‌کنند.
خلوص ۸۴ درصدی اورانیوم، نزدیک به غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی است.
براساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، بازرسان آژانس اتمی بین‌المللی حالا باید مشخص کنند این اقدام عامدانه انجام شده یا نه.
آژانس اتمی سازمان ملل متحد در واکنش به خبر بلومبرگ در حساب رسمی توئیتری خود نوشته این سازمان از گزارش‌ها درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران مطلع است و رافائل گروسی رئیس این سازمان گفته است که درباره نتایج فعالیت‌های اخیر بازرسان این سازمان در ایران در حال گفتگو است.
قرار است  گروسی شورای حکام آژانس را از نتیجه این گفتگوها به شکل مناسب باخبر کند.
بهروز کمالوندی در واکنش به انتشار خبر بلومبرگ گفت:ایران تا کنون غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نداشته است و «وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نیست.»
اواخر ماه ژانویه نیز آژانس انرژی اتمی سازمان ملل متحد درباره تغییرات اعلام نشده در سایت هسته‌ای فردوی ایران خبر داده بود و هشدار داده بود که اتصال دو آبشار از مجموعه ماشین‌‌های سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم «بدون اطلاع بازرسان» انجام شده در تاسیسات غنی‌سازی فردو در نزدیکی قم صورت گرفته است. ایران در آن زمان هم گفت این تغییر «به صورت اتفاقی» روی داده است.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس اتمی سازمان ملل متحد در آذر ماه و در پی اعلامیه ایران مبنی برآغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی گفته بود این میزان غنی‌سازی مساله «پیش‌پا افتاده‌ای» نیست و «عواقب» خواهد داشت.
رافائل گروسی در نشست «دیالوگ مدیترانه» که توسط وزارت خارجه ایتالیا در رم تشکیل می‌شود و به «رم مد» معروف است، گفت: «ایران به ما اطلاع داده بود (که ظرفیت غنی‌سازی را) سه‌ برابر خواهد کرد. دو برابر نه، سه برابر. یعنی ۶۰٪ که خیلی به مرحله نظامی ۹۰ درصد، نزدیک است.»
بهروز کمالوندی در واکنش به خبر بلومبرگ گفت:«آژانس تبدیل به ابزار فشار برخی شده و این نوع عملکرد تاثیر منفی برای اعتبار و حیثیت این سازمان مهم بین المللی دارد، در حالی که وظیفه اعضای آژانس مراقبت از جایگاه حرفه‌ای آن است و نباید اجازه دهند از این سازمان بین‌المللی برای مقاصد سیاسی سوءاستفاده کنند.»


 

Amin
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۰۱ ۱۲:۲۰
ایول 86 درصد شده . یکم بیشتر بشه میتونیم بمب اتم بسازیم و دنیارو نابود کنیم . (420478)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها