به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۱ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۳۸۸۳۳۹

دلیل سخت بیدار شدن در زمستان پیدا شد

دلیل سخت بیدار شدن در زمستان پیدا شد
گروه علمی: محققان در پژوهشی نشان داده‌اند که «تنبل» خطاب‌کردن افرادی که نمی‌توانند در زمستان به‌راحتی از خواب بیدار شوند، شاید چندان درست نباشد. این پژوهش می‌گوید اگرچه انسان‌ها مثل برخی از دیگر پستانداران به خواب زمستانی نمی‌روند، اما احتمالاً در ماه‌های سرد سال به خواب بیشتری نیاز دارند.
 
 دانشمندان دریافته‌اند که افراد حین خواب در زمستان بیشتر به حالت خواب REM می‌روند. در این حالت چشم‌ها حرکات سریعی را از خود به نمایش می‌گذارند. به‌علاوه، هرچند تحقیقات نشان داده‌اند که مجموع زمان خواب انسان‌ها در زمستان حدود یک ساعت بیشتر از تابستان است، اما این تفاوت به‌لحاظ آماری چشمگیر نیست.
 
محققان می‌گویند مقدار خواب REM در زمستان حدود ۳۰ دقیقه بیشتر از تابستان است، اما خواب عمیق در پاییز کاهش می‌یابد. درنتیجه، این شواهد می‌تواند نیاز به اصلاح زمان خواب در فصول مختلف را مطرح کند. دکتر «دیتر کانز»، از پژوهشگران این مطالعه می‌گوید: «رفتار فصلی در همه جانداران سیاره ما دیده می‌شود. ما هم اگرچه رفتارمان در طول زمستان تغییری نمی‌کند، اما تنظیمات فیزیولوژی‌مان عوض می‌شود و حس می‌کنیم دیگر انرژی نداریم.»
 

زندگی انسان‌ها باید براساس خواب آن‌ها تنظیم شود؟
کانز می‌گوید کشورها باید براساس فصل، عادات خواب ازجمله مدت و زمان‌بندی آن را اصلاح کنند و درصورت نیاز، زمان آغاز کلاس‌های درس و ساعات کاری را تغییر دهند. دانشمندان اذعان دارند که نتایج این مطالعه باید با آزمایش روی افرادی که مشکل خواب ندارند، تأیید شود. تغییر فصلی می‌تواند برای افراد سالم اثر بیشتری داشته باشد.محققان در پژوهش حاضر از ۱۸۸ داوطلب که با مشکلات مربوط به خواب روبه‌رو بودند، دعوت کردند تا در آزمایش‌ها شرکت کنند. از آن‌ها خواسته شد تا در شرایط آزمایشگاهی بدون ساعتی که آن‌ها را از خواب بیدار کند، بخوابند تا کیفیت، نوع و مدت زمان خوابشان تحت نظر گرفته شود. نتایج این پژوهش در مجله علمی Frontiers in Neuroscience منتشر شده است.
مرجع : دیجیاتو
برچسب ها: خواب زمستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها