به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۱ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۳۸۸۳۴۲

جزئیاتی از مذاکرات محرمانه چین و آمریکا

جزئیاتی از مذاکرات محرمانه چین و آمریکا
گروه بین الملل: وزیر خارجه آمریکا و دیپلمات ارشد چین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ مذاکراتی داشته‌اند که تا کنون محرمانه مانده است. گمان می‌رود مناقشه بر سر بالن‌های چینی در آسمان آمریکا و جنگ اوکراین از محورهای مذاکرات بوده باشد.
خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد هیئت نمایندگی آمریکا گزارش داد آنتونی بلینکن  در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با رئیس هیئت چینی در این کنفرانس دیدار و گفت‌وگو کرده است.
تا کنون درباره محل برگزاری این دیدار و مسائلی که وزیر خارجه آمریکا و وانگ یی درباره آن گفت‌وگو کرده‌اند به طور رسمی گزارشی منتشر نشده اما مقام‌ها و رسانه‌های دو طرف به برخی جزئیات آن اشاره کرده‌اند.وانگ یی، وزیر خارجه پیشین چین در تازه‌ترین کنگره حزب کمونیست به عضویت دفتر سیاسی درآمد و به عنوان مدیر دفتر کمیسیون امور خارجی، تعیین کننده اصلی سیاست خارجی پکن و مقامی فراتر از وزیر خارجه است.
روابط پکن و واشنگتن از مدتی پیش دچار تنش شده که یکی از علت‌های آن شناسایی چند شیء پرنده و بالن احتمالا چینی در آسمان ایالات متحده است که درباره کاربرد آنها گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود دارد.
آمریکا در روزهای گذشته از شناسایی و انهدام چند شیء ناشناس در آسمان این کشور خبر داد که احتمال می‌رود دست‌کم یکی از آنها یک بالن جاسوسی چینی بوده است.
ارتش آمریکا روز شنبه اعلام کرد عملیات تجسس بقایای یک بالن مشکوک به جاسوسی برای چین و دو شیء ناشناخته دیگر در آبهای نزدیک ایالت کارولینای جنوبی خاتمه یافته و قرار است یافته‌های این تجسس در آزمایشگاه پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) بررسی شوند. با توجه به تنش‌های اخیر درباره بالن منسوب به چین انتظار می‌رود تبادل نظر درباره این موضوع یکی از محورهای گفت‌وگوهای محرمانه بین بلینکن و وانگ بوده باشد. با وجود گفت‌وگوهای محرمانه شبانه، نمایندگان ایالات متحده و چین در کنفرانس مونیخ  سخنان تندی علیه یکدیگر بیان کردند. دیپلمات ارشد چین آمریکا را به راه‌اندازی کارزاری برای بدنام کردن پکن و در پیش گرفتن رفتار تهاجمی علیه این کشور متهم کرد.
وزارت خارجه آمریکا می‌گوید بلینکن در گفت‌وگو با وانگ یی با انتقاد شدید از نقض حریم هوایی این کشور تاکید کرده که چنین اقدامی نباید دیگر تکرار شود.
 وانگ یی ایالات متحده را متهم کرده که با "استفاده بیش از حد از زور" به مناسبات دو کشور لطمه وارد می‌کند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید بلینکن در ارتباط با جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین به چین هشدار داده که هر گونه "پشتیبانی مادی" از مسکو و کمک به دور زدن تحریم‌های غرب بدون پیامد نخواهد بود. او افزود، آنتونی بلینکن در عین حال تاکید کرده که آمریکا خواستار هیچ مناقشه‌ای با چین نیست و تمایلی به راه افتادن یک جنگ سرد جدید ندارد.
وزیر خارجه آمریکا همچنین تصریح کرده که واشنگتن به گفت‌وگوهای دیپلماتیک و باز ماندن راه‌های ارتباط مستقیم "در هر زمانی" بسیار اهمیت می‌دهد.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها