به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۱ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۳۸۸۳۶۶
عقب‌گرد به‌سبک خودروسازان ایرانی

آپشن‌هایی که از خودرو‌ها حذف شد؛ از زه پراید تا داشبورد ۲۰۷

آپشن‌هایی که از خودرو‌ها حذف شد؛ از زه پراید تا داشبورد ۲۰۷
گروه اقتصادی:توقف تولید ۲۰۶ با معرفی جانشین آن همزمان شده است. ایرانخودرو تصمیم گرفته اسفند امسال پژو ۲۰۷ تیپ ۵ را برای اولین بار از طریق بورس کالا بفروشد و حالا از این مدل به‌عنوان یکی از جانشین‌های ۲۰۶ اسم برده می‌شود.

به گزارش فرارو، محصولی که در اصل همان ۲۰۷ دنده‌ای است که داشبور ۲۰۶ را به ارث برده و بدون آپشن‌هایی مثل نمایشگر لمسی و دوربین عقب فروخته شود. البته حذف آپشن از محصولات داخلی اتفاق جدیدی نیست و ایرانخودرو و سایپا در این زمینه ید طولایی دارند. اواسط دهه ۹۰ حذف زه‌های جانبی پراید حاشیه‌ساز شد و همین یک ماه پیش برداشتن رینگ فولادی و ترمز عقب کاسه‌ای از دنا پلاس سرو‌صدا کرد.
 
۱- شاهین یکی از جدید‌ترین محصولات سایپا در بازار است که اولین نسخه‌های آن سال ۱۴۰۰ راهی بازار شد. هنوز از حضور شاهین در بازار یک سال نمی‌گذشت که سایپا سراغ فروش شاهین G رفت. حالا تفاوت شاهین G با شاهین معمولی دقیقا چی است؟ سانروف، سیستم تهویه اتوماتیک، مانیتور و کنسول وسط که جزو آپشن‌های شاهین معمولی بود، به شاهین G اضافه شده است و شاهین معمولی بدون این آپشن‌ها فروخته می‌شود. همین چهارتا آپشن باعث می‌شود معمولا فروشنده‌های شاهین G آن را ۱۰ تا ۲۰ میلیون گران‌تر از شاهین معمولی یا همان شاهین S بفروشند. قیمت شاهین G در بازار آزاد الان به ۵۵۰ میلیون تومان رسیده و شاهین معمولی صفرکیلومتر را می‌شود با ۵۳۰ تا ۵۴۰ میلیون تومان پیدا کرد.
 
۲- دنا پلاس بهمن امسال با حذف دو آپشن به خریداران این محصول در بورس فروخته شد. اتفاقی در فضای مجازی سروصدا کرد و معلوم شد ایرانخودرو ترمز عقب کاسه‌ای و رینگ فولادی را از این مدل حذف کرده است. البته این اولین باری نبود که شاهد حذف آپشن‌های دنا پلاس بودیم. چون سال ۹۹ هم ایرانخودرو بی‌خیال سقف سانروف برای این مدل شد و از آن سال دنا‌پلاس بدون سقف سانروف فروخته می‌شود.

۳- پراید سال ۹۹ از خط تولید خارج شد و در اواسط دهه ۹۰ حذف زه‌های جانبی آن مورد توجه مردم قرار گرفت. سایپا در بهمن سال ۹۶ بخشنامه‌ای را به نمایندگی‌های فروش فرستاد و در آن اعلام کرد از تاریخ ۱۵ بهمن تمامی مدل‌های ۱۱۱، ۱۳۱ و ۱۳۲ بدون زه‌های جانبی فروخته می‌شوند. آن زمان با حذف زه از پراید، متقاضیانی که این آپشن را می‌خواستند، باید به‌جز ۲۲ میلیونی که به‌خاطر خود پراید می‌دادند، جداگانه ۳۷ هزار تومان به‌خاطر زه‌های جانبی به حساب سایپا واریز می‌کردند.

۴- پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قبل از مدل‌های تیپ ۲ از خط تولید ایرانخودرو خارج شد. درحالی که الان حرف از توقف تولید ۲۰۶ زده می‌شود سال ۹۹ ایرانخودرو مدل‌های تیپ ۵ را هم از خط تولید خارج کرده بود که البته حذف برخی از آپشن‌های این مدل در سال ۹۸ حاشیه‌ساز شد. این آپشن‌ها شامل دستگاه پخش USB، سنسور دنده عقب و ترمز دیسکی می‌شد. جالب اینکه ایرانخودرو آن سال اعلام کرده بود، متقاضیانی که این سه‌ آپشن را می‌خواهند، باید سه میلیون بیشتر بپردازند.

۵- سمند ELX یک نسخه از همان سمند سورن به‌ حساب می‌رفت که با آپشن‌های کمتری نسبت به سورن فرخته می‌شد. رینگ آلومینیومی و ترمز دیسکی جزو آپشن‌هایی بودند که از سورن حذف شدند و ایرانخودرو اسم محصول نهایی را به سمند ELX تبدیل کرد. البته یک سال بعد از عرضه سمند سورن ELX، ایرانخودرو یک نسخه دیگر از این محصول را با موتور EF۷ توربو به بازار فرستاد و از نظر فنی ارتقا پیدا کرد.

۶- پژو ۲۰۶ درحالی اسفند امسال برای همیشه از خط تولید خارج می‌شود که ایرانخودرو پژو ۲۰۷ تیپ ۵ را به‌عنوان یک جانشین اقتصادی برای آن درنظر گرفته است. قرار است ایرانخودرو پژو ۲۰۷ تیپ ۵ را اسفند امسال در بورس کالا عرضه کند که البته هنوز چیز‌هایی مثل قیمت‌پایه و ارزش آن در بازار آزاد مشخص نیست. با این حال تا الان می‌دانیم پژو ۲۰۷ تیپ ۵ همان ۲۰۷ نسل قبلی است که با داشبورد ۲۰۶ راهی بازار می‌شود. از لحاظ فنی، اما فرقی بین ۲۰۷ تیپ ۵ و ۲۰۷ معمولی وجود ندارد و همان پیشرانه ۱.۶ لیتری TU۵ به‌عنوان قلب تپنده ۲۰۷ تیپ ۵ فعالیت می‌کند که حداکثر گشتاور خروجی و توان آن به‌ترتیب ۱۴۲ نیو‌تن‌متر و ۱۰۵ اسب‌بخار است. پس می‌توانیم بگوییم با حذف داشبورد ۲۰۷ و آپشن‌هایی مثل دوربین عقب، کروز کنترل، نمایشگر لمسی و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان به محصولی جدید رسیدیم که اسمش ۲۰۷ تیپ ۵ است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها