به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۲ ساعت ۱۷:۱۶
کد مطلب : ۳۸۸۷۲۶

الماس به دست‌انداز اقتصاد رسید

الماس به دست‌انداز اقتصاد رسید
گروه اقتصادی: ترس از رکود اقتصادی، نرخ بهره بالاتر و افزایش جواهرات آزمایشگاهی بر قیمت الماس در سال ۲۰۲۳ تأثیر خواهد گذاشت.به گزارش ایسنا، معدنچیان، تراشکاران، جواهرسازان و طراحان در صنعت جهانی الماس به طور فزاینده‌ای نگران چشم‌انداز این بخش در سال جاری هستند. آنان دلایل متعددی برای این بدبینی ذکر می‌کنند که اول، نگرانی‌هایی در مورد این است که رکود اقتصادی احتمالی، نرخ‌های بهره بالاتر و دلار ضعیف‌تر بر تقاضای الماس تأثیر خواهد گذاشت و عامل دوم درباره تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، بزرگ‌ترین تولیدکننده الماس جهان است.
 
ایالات متحده، آلروسا، تولیدکننده اصلی الماس روسیه  را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده و این امر واردات این جواهرات را سخت‌تر کرده است زیرا مصرف‌کنندگان بیشتری نسبت به منبع الماسی که خریداری می‌کنند محتاط هستند و سوم، رشد سریع بازار الماس تولیدشده در آزمایشگاه است که به سرعت در حال جذب سهم بازار جواهرات است.

شرکت آفریقای جنوبی دی‌بیرز که بزرگ‌ترین تولیدکننده و توزیع‌کننده الماس در جهان است، ماه گذشته در گزارشی گفت که علیرغم عدم اطمینان بازار، در مورد سال پیش رو محتاط است. فروش الماس خام این شرکت در مقایسه با ماه مشابه یک سال قبل، در ژانویه ۲۰۲۳ با ۳۲ درصد کاهش از ۶۶۰ میلیون دلار به ۴۵۰ میلیون دلار کاهش یافت.

مدیر اجرایی دی‌بیرز اظهار کرد: اگرچه گردش مالی حاصل از فروش جواهرات در دوره اخیر کریسمس و سال نو نسبتاً پررونق بود اما فروشندگان الماس با توجه به اقتصاد چین که هنوز در حال بهبودی از سیاست کووید صفر است، در مورد چشم‌انداز اقتصادی محتاط هستند. طبق داده‌های سال ۲۰۲۱ شرکت دی‌بیرز، چین که بزرگ‌ترین بازار الماس پرداخت شده بعد از آمریکاست، ۱۱ درصد از بازار را به خود اختصاص داده است.

اتحادیه کارگران الماس هند اعلام کرد که با افزایش تنش‌ها بین ایالات‌متحده و چین، صادرات الماس هند کاهش یافته است و حدود ۲۰ هزار دستگاه تراش الماس در سورات، بزرگترین شرکت تراش الماس هند در ماه ژانویه به دلیل کمبود کار بیکار شدند.

بر اساس بیزینس نیوز، زیمنیسکی - تحلیلگر بازار جواهرات در مورد الماس‌های ساخت بشر، معتقد است که این الماس‌ها در سال گذشته ۱۰ درصد از فروش جهانی جواهرات را از بین برده‌اند.  با این حال، نکته مثبت این است که این الماس‌های تولید شده در آزمایشگاه به تکمیل بازار الماس طبیعی در طولانی‌مدت کمک خواهند کرد. زیمنیسکی گفت که ذخایر از معادن قدیمی در حال کاهش است و این امر زیربنای قیمت الماس طبیعی خواهد بود.
برچسب ها: الماس جواهرات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها