به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۴ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۳۸۸۹۸۳

ایجاد کنسرسیوم طالبان با ایران و روسیه

ایجاد کنسرسیوم  طالبان با ایران و روسیه
گروه بین الملل: وزارت بازرگانی دولت طالبان  اعلام کرد که با مشارکت شرکت‌هایی از روسیه، ایران و پاکستان برای ایجاد سرمایه‌گذاری با تمرکز بر نیرو، معدن و زیرساخت‌ها کنسرسیومی (ائتلاف) ایجاد کرده است.
نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت بازرگانی امارت اسلامی افغانستان گفته است که این وزارتخانه تفاهم نامه‌ای را با شرکت‌های خارجی امضا کرده که نمایندگانی را برای بررسی پروژه‌هایی به ارزش یک میلیارد دلار به کابل بفرستنند.
اقتصاد افغانستان از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱ به شدت با مشکل مواجه شده است. با روی کار آمدن طالبان جامعه بین‌المللی بیشتر بودجه توسعه را کاهش و تحریم‌هایی را بر نظام بانکی این کشور اعمال کرد. علاوه بر این مجموعه حملات دولت اسلامی علیه اهداف خارجی نیز برای برخی از سرمایه گذاران نگران کننده است.
 عزیزی می‌گوید دولت طالبان بر راه اندازی چندین طرح تجاری بلندمدت از جمله کنسرسیوم و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی متمرکز شده است . آن‌ها همچنین در تلاشند تا امنیت تجار را تضمین کنند.
 عزیزی در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید در این کنسرسیوم علاوه بر پروژه‌های معدنی و برق، ساخت تونل دوم از طریق گذرگاه سالنگ در شمال افغانستان، پروژه انتقال آب از ولایت پنجشیر شمالی به پایتخت و همچنین بازسازی شاهراه اصلی اتصال کابل به ولایت غربی هرات نیز در نظر گرفته شده است.
به گفته سرپرست وزارت بازرگانی، دولت طالبان با هدف جزب سرمایه‌گذاری خارجی در حال برنامه ریزی برای تمرکز بر ایجاد مناطق ویژه اقتصادی است.
او می‌گوید محموله‌های نفت، گاز و گندم تحت یک قرارداد بزرگ با روسیه در سال گذشته از طریق جاده و راه آهن از آسیای مرکزی به افغانستان ارسال شده است. هرچند علیرغم تحریم‌هابسیاری از پرداخت‌های بین المللی در افغانستان محدود شده اما پرداخت‌ها از طریق کانال های بانکی انجام شده است.
این مقام طالبان اما توضیح بیشتری نداد که کدام بانک‌ها این پرداخت را تسهیل کرده‌اند.


 
برچسب ها: طالبان

۱۴۰۱/۱۲/۰۴ ۲۰:۳۵
ای بدبختی هی (420935)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها