به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۴ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۳۸۹۰۰۱

۷۲ ساعتِ بایدن در اروپا

۷۲ ساعتِ بایدن در اروپا
گروه بین الملل: بایدن به سفر سه روزه خود به اروپا در حالی پایان داد که با صدای بلند متعهد شد که از اوکراین، در حالی که وارد دومین سال درگیری شده، حمایت کند، و تلاش کرد تا تردیدها در مورد دوام حمایت آمریکا را برطرف کند و مستقیماً همتای خود در کرملین را مقصر اصلی کشاندن این قاره به جنگ نشان دهد.
به گزارش ایسنا به نقل از سی ان ان، ۷۲ ساعتی که بایدن در اوکراین و لهستان سپری کرد، یکی از مهم‌ترین دوران ریاست‌جمهوری او بوده است. بایدن در گفت‌وگو با دستیاران، همتایان خارجی و حتی تلفنی با همسرش در طول سفر، تاکید کرد که سفر این هفته‌ برای نشان دادن به جهان که ایالات متحده در حمایت از متحد خود تزلزل نخواهد کرد، ضروری است.
با این حال، با بازگشت ایر فورس وان به واشنگتن، نادیده گرفتن سؤالاتی که سفر بایدن به آنها پاسخ چندانی نداد دشوار است: جنگ چگونه و چه زمانی پایان می‌یابد.
بایدن در سخنانی از باغ‌های قلعه ورشو که به طرز چشمگیری مملو از هزاران تماشاگر پرچم‌ به دست شده بود، گفت: روزهای سخت و بسیار تلخ، پیروزی‌ها و تراژدی‌ها ادامه خواهد داشت. اما اوکراین برای مبارزه پیش رو آماده است. و ایالات متحده، همراه با متحدان و شرکای ما، همچنان به حمایت اوکراین برای دفاع از خود ادامه خواهد داد.
بایدن لزوماً در سفر این هفته به منظور ارائه تصویری بهتر از پایان جنگ، و سوق دادن اوکراینی‌ها به سمت میز مذاکره با روسیه کاری انجام نداد. در واقع، بایدن و دستیارانش، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را به‌عنوان کسی که به دنبال راه‌حلی در جنگ نیست، به تصویر کشیدند،
 با این حال، در زیر قول‌های بایدن مبنی بر حمایت مستمر از اوکراین، همچنان یک نگرانی همیشگی و مشترک با متحدان اروپایی‌ وجود دارد، مبنی بر اینکه جنگ می‌تواند به بن‌بست کشیده شود، زیرا هر طرف شاهد دستاوردها و زیان‌های کوچک بدون مسیر مشخص است. هجوم گسترده تسلیحات، مهمات و زره پوش‌های ارسال شده توسط ایالات متحده و سایر کشورها در چند ماه گذشته، تا حد زیادی برای کمک به اوکراین برای تضمین دستاوردهای میدان نبرد است که می تواند موقعیت‌اش را در یک میز مذاکره تقویت کند.
در میان برخی از مقامات آمریکایی و اروپایی نگرانی‌های مداومی در مورد نحوه استفاده اوکراین از این منابع وجود دارد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را تشویق کرده‌اند تا بر برنامه‌ریزی و اجرای یک ضدحمله بهاری به جای جنگیدن در چند جبهه، که برخی از آنها اهمیت استراتژیک کمتری دارند، تمرکز کند.
بایدن و زلنسکی در گفتگوی پشت درهای بسته خود در روز دوشنبه در کی‌یف "زمان خود را صرف صحبت در مورد ماه‌های آینده، از نظر میدان نبرد، و آنچه که اوکراین از نظر توانایی‌ها برای موفقیت در میدان نبرد به آن نیاز دارد" اختصاص دادند.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، یکی از معدود دستیارانی که رئیس جمهور را در سفر مخفیانه وی به اوکراین همراهی می‌کرد گفت که بیشتر تمرکز بایدن در طول سفر یک روزه به منطقه جنگی صرفا این بود که چگونه این مسائل را در داخل کاخ ماریینسکی طلایی و سفید کی‌یف به زلنسکی بگویدد. او کاملاً روی این موضوع متمرکز بود که چگونه می‌خواهد به هدف گفتگوی خود با زلنسکی نزدیک شود. اینکه اوکراین در تلاش است تا به کجا برسد و چگونه ایالات متحده می تواند در کنار متحدان و شرکای خود به طور موثر از آنها حمایت کند تا به جایی که می‌خواهد برسد.
پس از آن، دستیاران بایدن در مورد اینکه دقیقاً این بحث چگونه پیش رفت، سخت صحبت کردند، فقط گفتند در روزها و هفته‌های آینده گفتگوهای بعدی بین مقامات ایالات متحده و اوکراین انجام خواهد شد. تقریباً مطمئناً در این مذاکرات درخواست‌های همیشگی زلنسکی برای سلاح‌های پیشرفته‌تر، از جمله موشک‌های دوربرد و جت‌های جنگنده مطرح شده است. برخی دیگر از متحدان بایدن در منطقه از ارسال تسلیحات پیشرفته دفاع کرده‌اند زیرا به دنبال ارائه هر نوع مزیتی به اوکراین در جنگ جاری هستند.
در جلسات قبلی، زلنسکی همچنین از کاخ سفید پرسیده بود که آیا کاخ سفید می‌تواند برخی از اعضای تیم ایالات متحده را برای کمک به توسعه پیشنهاد صلح ۱۰ ماده‌ای که برای اولین بار در سال گذشته رونمایی کرد، اختصاص دهد. با این حال، این کار همچنان ادامه دارد، و در طول سفر این هفته بایدن صحبت‌های کمی در مورد مذاکرات صلح صورت گرفت.
بایدن عصر چهارشنبه به وقت محلی سوار بر ایر فورس وان به واشنگتن بازگشت. او در حالی که از پله‌های هواپیما بالا می‌رفت، زمین خورد، ولی به هر شکل برای پرواز تقریباً ۹ ساعته به واشنگتن خود را به داخل هواپیما رساند.
نمایش اتحاد
بایدن سخنان خود را در ورشو  بر تعریف از مقاومت اوکراینی‌ها و متهم کردن پوتین به جنایات بی رحمانه متمرکز کرد. او اعلام کرد: "رئیس جمهور پوتین این جنگ را انتخاب کرد." «هر روز ادامه جنگ انتخاب اوست. او می تواند جنگ را با یک کلمه به پایان برساند.»
چند ساعت قبل و چند صد مایل دورتر، پوتین در حال ایراد سخنرانی مهم خود برای نخبگان سیاسی و نظامی بود و روایتی کاملاً متفاوت از جنگ ارائه می‌کرد و غرب را به تبدیل اوکراین به یک رویارویی جهانی متهم می‌کرد. تفاوت بین این دو سخنرانی، هم از نظر محتوا و هم در شخصیت، فاحش بود.
بایدن گفت که اعلام تعلیق مشارکت روسیه در معاهده کاهش تسلیحات هسته‌ای، استارت جدید، «اشتباهی بزرگ» بود که پوتین اعلام کرد. با این حال، به همان اندازه که سخنرانی‌های این دو نفر متفاوت بود، به نظر می رسید که آنها موافق بودند که جنگ در اوکراین در کوتاه مدت پایان نخواهد یافت.
 از نظر برخی از اعضای تیم او، مهمترین شنوندگان این سخنرانی در ایالات متحده بودند، هزاران مایل دورتر از خط مقدم، بدون مشارکت مستقیم در جنگ.
منتقدان بایدن از سفر این هفته او استفاده کردند تا او را به عنوان رهبری بی توجه به نیازهای کشورش معرفی کنند و نشت مواد شیمیایی سمی ناشی از خروج قطار از ریل در اوهایو را به عنوان نمونه‌ای از بحران آمریکا که شایسته توجه اوست، برجسته کردند.
دستیاران بایدن در نهایت بر این باورند که اعضای جمهوری خواه کنگره به حمایت از اوکراین ادامه خواهند داد، که با حمایت سرسخت رهبران جمهوری خواه میچ مک کانل و کوین مک کارتی، علیرغم اعتراض برخی از اعضای حزبشان، حمایت می شود.
رئیس‌ جمهوری آمریکا  همچنین روز چهارشنبه برای اعلام حمایت آمریکا از امنیت کشورهای شرق اروپا، با رهبران مجموعه‌ای از کشورهای شرقی‌ترین بخش اتحاد ناتو، موسوم به «بخارست ۹»، که در واکنش به الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ گرد هم آمدند، دیدار و گفت‌وگو کرد.
اتحاد «بخارست ۹» شامل بلغارستان، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی، لهستان، رومانی و اسلواکی است.
شاید پرشورترین درخواست این هفته برای دخالت مستمر نظامی آمریکا از سوی آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان، بود او که زمانی یکی از متحدان اصلی ترامپ بود و حتی پیشنهاد نامگذاری پایگاه نظامی "فورت ترامپ" را  به افتخار دوستش داد.
دودا که در ابتدا از سوی دولت بایدن به دلیل سوابق حقوق بشری و تغییر برخی هنجارهای دموکراتیک مورد سوءظن بود. به عنوان شریک اصلی ایالات متحده در اروپای شرقی در بحبوحه جنگ در اوکراین ظاهر شد و بر هجوم گسترده پناهجویان نظارت کرد و لهستان را به یک کشور مرکز تدارکات برای محموله‌های کمک های نظامی غرب از طریق مرز تبدیل کرد.
او از آمریکا خواسته است تجهیزات نظامی خود را به انبارهای این کشور منتقل کند. چرا که چنین اقدامی به افزایش حضور نظامی ایالات متحده در لهستان عضو ناتو کمک می‌کند و بسیار ارزان‌تر از افزایش تعداد سربازان در این کشور اروپای شرقی است.
رئیس جمهور لیتوانی، گیتاناس ناوسدا، گفت که او روز چهارشنبه از بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواسته است تا به دنبال استقرار تجهیزات نظامی اضافی ناتو، مانند توپ‌های هیمارس یا هلیکوپترهای تهاجمی، در کشورهای بالتیک باشد.
ناوسدا به خبرنگاران گفت که این درخواست را در جریان نشستی در ورشو بین بایدن و رهبران کشورهای حاشیه شرقی ناتو از جمله کشورهای بالتیک لیتوانی، استونی و لتونی مطرح کرده است.
رئیس جمهور لیتوانی گفت، بایدن سکوت کرد اما هنگام گوش دادن به پیشنهادات ناوسدا و دیگران در مورد استقرار سامانه های دفاع هوایی در بالتیک و سایر کشورهای حاشیه شرقی، یادداشت برداری کرد.
ناوسدا گفت: "من در مورد استقرار به اصطلاح توانمندسازهای حیاتی صحبت کرده ام - این شامل سیستم های نظارت بر فضای هوایی، هلیکوپترهای تهاجمی، هیمارس‌ها می شود." ما به سختی می‌توانیم این را بخریم، اما می‌توان آن را (توسط متحدان) در بالتیک در زمین‌های چرخشی مستقر کرد.»
آلار کاریس، رئیس جمهور استونی در مصاحبه‌ای گفت: «حضور بایدن در کی‌یف و ورشو سیگنال روشنی به مردم ما و مردم اروپا می‌فرستد مبنی بر اینکه حضور ایالات متحده در سال های آینده حتمی خواهد بود».
ایگیلس لویتس، رئیس جمهور لتونی گفت: "از رئیس جمهور بایدن تعهد بسیار قوی برای حمایت از اوکراین شنیدم، واضح است که اوکراین باید پیروز شود."
ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راستگرای مجارستان، از ملاقات با بایدن خودداری کرد و به جای او کاتالین نواک، رئیس‌ جمهوری مجارستان، در نشست با بایدن شرکت کرد. ویکتور اوربان هفته گذشته گفت که اتحادیه اروپا در طولانی‌تر شدن جنگ روسیه در اوکراین مقصر است. او از تحریم مسکو و تسلیح کی‌یف خودداری کرده است.
با این حال کلاوس یوهانیس، رئیس ‌جمهوری رومانی، تاکید کرد که گروه «بخارست ۹» از هر زمان دیگری قوی‌تر است.
برچسب ها: جو بایدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها