به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۵ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۳۸۹۰۹۸

نقش اول تورم بهمن:کدام کالا جیب مردم را می‌زند؟

نقش اول تورم بهمن:کدام کالا جیب مردم را می‌زند؟
گروه اقتصادی:بررسی سهم اجزای مختلف در تورم ماهانه و نقطه ای بهمن ماه نشان می دهد از هر جهت سبد خوراکی ها بیشترین سهم را در تورم نیمه زمستان امسال داشته است. در بعد ماهانه مشاهده می شود بیش از 80 درصد رشد قیمت ها از ناحیه خوراکی ها، مسکن و حمل و نقل بوده است.

 به گزارش اکو ایران، مرکز آمار ایران اخیرا گزارش شاخص‌ قیمت‌ مصرف‌کننده را برای  بهمن ‌ماه منتشر کرده است  طبق این گزارش نرخ تورم ماهانه بهمن امسال  به 3.5 درصد رسیده که در مقایسه با همین آمار در ماه قبل، 0.8واحد درصد کاهش داشته است. منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است.  همچنین در این گزارش نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه 1401 به عدد 53.4درصد رسیده است که  منظور از آن، تغییر وضعیت شاخص قیمت مصرف کننده در هر مقطع در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال قبل است. 

 با توجه به اینکه کالا و خدمات مختلف  به یک اندازه روی تورم کل اثر ندارند با در نظر گرفتن ضریب اهمیت هریک از این اجزای مهم تاثیرگذار بر تورم ماهانه و نقطه ای بهمن ماه به بررسی مقایسه ای سهم این اجزا پرداخته می شود. در واقع مشخص می‌شود در هر مقطع گروه‌های مختلف چه سهمی را از تورم ماهانه و نقطه ای بهمن ماه را داشته‌اند. 
 
بررسی سهم تورمی گروه‌های کالایی در تورم ماهانه بهمن
طبق اطلاعات مرکز آمار ایران در بهمن ماه، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با سهم 1.88واحد درصد در تورم ماهانه، بیشترین میزان را از رشد قیمت را در بهمن ماه ثبت کرده اند. به  بیانی دیگر  عامل اصلی گرانی در بهمن از  سمت گروه خوراکی ها بوده است و طبق گزارش مرکز آمار گرانی سبزیجات و انواع گوشت(گوشت گوسفند، گوشت گاو یا گوساله و انواع ماهی)  نسبت به ماه قبل  بیشترین سهم در افزایش قیمت گروه خوراکی ها داشته اند.  گروه مسکن و حمل و نقل نیز در مراتب بعدی بیشترین سهم را از افزایش 3.5 درصدی شاخص بهای کالاها و خدمات خانوارهای کشور در بهمن ‌ماه 1401، به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس سهم اجزای  شرکت‌کننده در تورم بهمن ماه 82 درصد رشد ماهانه قیمت‌ها در  بهمن ماه از طرف سه گروه بوده است. طبق بررسی صورت گرفته، سهم گروه حمل و نقل در تورم ماهانه بهمن ماه  برابر با 0.4 واحد درصد، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، 1.88 واحد درصد و مسکن ، آب ، برق ، گاز و سایر سوخت ها 0.58 واحد درصد بوده است.

خوراکی ها در صدر تورم نقطه ای بهمن ماه  
طبق داده های مرکز آمار در مقایسه نقطه ای آمار تورم مشاهده می شود، خوراکی ها همانند تورم ماهانه بهمن ماه در تورم نقطه ای این ماه  نیز بیشترین سهم از رشد قیمت ها در یک سال منتهی به نیمه زمستان امسال داشته است. این گروه با سهم 25.24  واحد درصد، عامل اصلی افزایش قیمت ها  در مقایسه با بهمن سال گذشته به شمار می رود.

در تحلیل رشد قیمت های صورت گرفته در گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها در مقایسه با بهمن سال گذشته می‌توان این نکته را بیان کرد که در ماه های ابتدایی سال جاری سیاستگذاری دولت برای جراحی اقتصادی دولت با عنوان حذف ارز ترجیحی و اصلاح  یارانه کالاهای اساسی  باعث جهش قیمت ها به خصوص قیمت اقلام خوراکی در کشور شده است. این رشد قیمت البته به اعتقاد بسیاری در ادامه تخلیه شده و از کالاهای خوراکی خارج خواهد شد. 

در تورم نقطه ای بهمن ماه سایر گروه هایی که نقش پررنگ تری در گرانی داشته اند به ترتیب  شامل مسکن، آب ، برق ، گاز و سایر سوخت‌ها با سهم  9.68  واحد درصد، حمل ونقل   5.95 درصد،  بهداشت و درمان  3.05 واحد درصد،  پوشاک و کفش 2.64 واحد درصد است  که حدود 40 درصد  رشد قیمت ها در  بهمن ماه امسال از ناحیه این گروه ها بوده است و 48 درصد از سمت  گروه خوراکی ها و آشامیدنی است.


 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها