به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۵ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۳۸۹۱۲۳

ورزشکاران برای رفع خستگی چه بخورند؟

ورزشکاران برای رفع خستگی چه بخورند؟
گروه سلامت:جهت رفع خستگی در ورزشکاران می‌توان برخی ویتامین‌ها و املاح را مصرف کرد.به گزارش ایسنا، خستگی یکی از مشکلاتی است که ورزشکاران بعد از انجام ورزش با آن روبرو هستند و این امر منجر به کاهش عملکرد آن ها می شود. در این بین می توان با مصرف برخی ویتامین ها و املاح، خستگی در ورزشکاران را برطرف کرد.

آهن
کم خونی شرایطی است که در آن میزان آهن در خون کاهش می‌یابد. آهن برای تولید گلبول های قرمز که اکسیژن را در بدن حمل و جابجا می‌کند، بسیار لازم است، بنابراین کم خونی منجر به کمبود اکسیژن و در نتیجه کمبود انرژی می‌شود و مصرف آهن، مخصوصا در ورزش های هوازی منجر به افزایش اکسیژن و نهایتا انرژی بیشتر می‌شود.

ویتامین B۶
ویتامین B۶ برای تبدیل کربوهیدرات به انرژی و متابولیسم اسیدهای آمینه موجود در پروتئین‌ها در بدن بسیار ضروری است.کربوهیدرات منبع اصلی انرژی در بدن به شمار می رود و به همین دلیل ورزشکاران با مصرف منابع غذایی ویتامین B۶ و مکمل های ویتامین B۶ می‌توانند درصد بیشتری از کربوهیدرات‌هایی که مصرف می‌کنند را به انرژی تبدیل کنند.

روی
دریافت روی برای مبارزه با خستگی مفید است؛ برای مثال قدرت عضلات را افزایش داده و در نتیجه احساس کوفتگی در بدن ورزشکاران را کاهش می‌دهد. در عین حال روی برای بسیاری از آنزیم ها که در تجزیه موادغذایی و واکنش های شیمیایی نقش دارند، مفید است.

منیزیم
منیزیم برای تولید ATP از گلوکز در بدن بسیار ضروری است؛ ATP در واقع یک نوع منبع ذخیره انرژی در بدن محسوب می‌شود.

کلسیم
کلسیم نه تنها استخوان ها را تقویت می‌کند بلکه در تقویت رباط‌ها و زردپی‌های بدن نیز بسیار موثر است و در نتیجه مصرف آن انقباض و انبساط عضلانی و ماهیچه‌ای را راحت‌تر و قوی‌تر خواهد کرد. این امر در کاهش خستگی (در خیلی مواقع به دلیل خستگی عضلانی)، موثر است و علاوه بر آن کلسیم باعث کاهش استرس نیز می‌شود.

ویتامین C
ویتامین C، ویتامینی است که برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مهم و مفید و در متابولیسم کربوهیدرات‌ها و اسیدهای آمینه نقش دارد، خونسازی را تسریع می‌کند، موجب افزایش میزان گلیکوژن در کبد و عضلات می‌شود و همچنین برای فسفریلاسیون ویتامین B۲ و B۱ لازم است.
برچسب ها: تغذیه ورزشکاران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها