به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۵ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۳۸۹۱۲۶
حقوق کارگر جوابگوی تورم را می‌دهد؟!

کدام کارگر و بازنشسته می‌تواند گوشت کیلویی ۳۰۰ هزار تومان بخرد؟

کدام کارگر و بازنشسته می‌تواند گوشت کیلویی ۳۰۰ هزار تومان بخرد؟
گروه اقتصادی: گرانی کالا‌های اساسی از ابتدای سال تاکنون تمامی نداشته و با «گرانی دلار» دومینوی افزایش قیمت کالا‌های ضروری به حرکت افتاده و تقریبا تمامی کالای مورد نیاز خانوار‌ها از افزایش قیمت چند برابری بی‌نصیب نبوده است.

به گزارش اقتصاد 24، به تازگی صولت مرتضوی وزیر کار برای بار دوم مدعی شده است: «فقر مطلق در کشور نداریم.» این روز‌ها بین اظهار نظر متولیان دولت سیزدهم درباره خط فقر و فقیر‌تر شدن مردم با واقعیت معیشتی حاکم بر جامعه فاصله زیادی وجود دارد تا جایی که کمتر کسی به آمار‌های ارائه شده از سوی دستگاه‌ها و مراجع دولتی اعتماد می‌کند.

طبق اطلاعات منتشر شده وزارت رفاه در زمینه فقر، ۳۰ درصد ایرانیان، فقیر محسوب می‌شوند و بیش از نیمی از آنها حتی توانایی تامین حداقل کالری مورد نیاز خود را ندارند. آنگونه که نخستین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد کاهش نرخ فقر دور از انتظار است و از آنجایی که اثر شوک قیمتی ناشی از حذف ارز ترجیحی کاهش می‌یابد، با فرض تداوم وضعیت موجود در سال ۱۴۰۲، نرخ تورم بالای ۴۰ درصد و نرخ رشد اقتصادی پایین خواهد بود و کاهش نرخ فقر دور از انتظار خواهد بود.

زیرخط فقری‌ها می‌توانند کالای تخفیف دار بخرند؟
همیشه جنب و جوش در روز‌های پایانی سال متفاوت‌تر از سایر ایام است؛ در این زمان نقدینگی مردم بیشتر می‌شود و به تبع آن مردم برای تأمین نیاز خانوار خود بیشتر به سراغ خرید در بازار‌ها می‌روند؛ اما امسال کفه تورم سنگین‌تر از در آمد مردم شده و خرید در بازار دل شیر می‌خواهد.

یکی از مولفه‌های اصلی تعیین خط فقر، تأمین کالا‌های اساسی و ضروری سبد معیشتی است. متأسفانه همزمان با نزدیکی ایام نوروز و ماه مبارک رمضان زنگ خطر افزایش قیمت کالا‌ها به دلیل گرانی دلار به صدا درآمده؛ هرچند دولت سیزدهم در تلاش است با اجرای "طرح فجر تا فطر" برخی اقلام کالای اساسی را در قالب فروش ویژه و تخفیف دار به دست مردم برساند، اما این سیاست تاکنون نتوانسته جوابگوی افزایش قیمت‌ها باشد چراکه با جیب خالی استقبال از فروش تخفیف دار معنی ندارد!

به گفته مسعود امراللهی مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی بر اساس طرح "فجر تا فطر" حدود ۳۴ قلم کالای اساسی و مایحتاج عمومی مردم اعم از برنج، مرغ، گوشت قرمز، روغن، لبنیات، حبوبات، چای و کنسرو‌ها با مدلی که خود اتحادیه‌ها در نظر دارند با تخفیف ۱۰ تا ۲۵ درصدی عرضه شود.

تخفیف‌ها از تورم کالای اساسی خیلی عقب ترند
شاید دولت برای گذر از انتقادات به دنبال ارائه کالا‌ها با تخفیف ۲۵ درصدی باشد، اما این مُسکن‌های کوتاه مدت نمی‌تواند صورت مسئله را تغییر دهد. زمانی که قیمت دلار در لایه لایه اقتصاد کشور نفوذ دارد و سیاست‌های حمایتی دولت حتی به اندازه نرخ این پول دردسر ساز رشد نمی‌کند قطعاً سایه فقر بر کشور هر روز گسترده‌تر می‌شود و قدرت مالی مردم به خرید محصولات در فروش‌های فوق العاده آخر سال هم نمی‌رسد.

حقوق کارگر جوابگوی تورم را می‌دهد؟!
قیمت کالا‌های اساسی تا به اندازه‌ای رشد کرده که طبق آمار‌های رسمی بخش زیادی از آن از سبد معیشت دهک‌های ضعیف و متوسط حذف شده است.افزایش قیمت برنج، گرانی مرغ، تخم مرغ، نان و ده‌ها کالای مورد نیاز یک خانوار، از تورم بالای ۷۰ درصد خبر می‌دهد، تورمی که حداقل طی سال جاری بار‌ها کارشناسان و فعالان اقتصادی و مدنی بر آن هشدار داده اند.

در همین رابطه حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری  با توجه به ادعای وزیر کار مبنی بر اینکه "فقر مطلق در کشور نداریم" گفت: باید ابتدا مشخص شود که خط فقر با چه معیاری سنجیده می‌شود، آیا کارگری که در همان اولین روز دریافت حقوقش دیگر پولی برای تأمین کالای مورد نیاز زندگی خود را ندارد، فقیر است یا خیر!
 
وی ادامه داد: بیشتر کارگران که با حداقل حقوق دریافتی مشغول به کار هستند و هیچ مزایایی را دریافت نمی‌کنند چطور می‌توانند زندگی حداقلی داشته باشند آن هم در شرایطی که نرخ تورم به بالاترین حد خود رسیده و قیمت‌ها را با نرخ دلار آمریکایی سنجیده و راهی بازار می‌کنند.

به گفته رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، اگر فقر مطلق در کشور نداریم جای خیلی خوشحالی است، اما باید در نظر گرفت که بخشی از همین کارگران هستند که حتی برای خرید جزئی‌ترین کالا درمانده شده اند و جهت اسکان خانواده خود ناگزیر باید به حاشیه شهر کوچ کنند آن هم در شرایطی که شایسته آن‌ها نیست.
صادقی ادامه داد: به نظر شما، کارگری که حداقل دستمزد را می‌گیرد توانایی خرید مایحتاج زندگی خانواده آن هم با تورم بالا و بی سابقه مواد غذایی و کالای اساسی و اجاره مسکن‌های نامتعارف را دارد! حالا با یک نگاه ساده به زندگی این قشر ضعیف می‌توان به راحتی متوجه شد "فقر مطلق در کشور داریم یا نداریم"!.

کدام کارگر و بازنشسته می‌تواند گوشت کیلویی ۳۰۰ هزار تومان بخرد؟
سعدنژاد، فعال حقوق بازنشستگان نیز  با توجه به ادعای وزیر کار مبنی بر اینکه "فقر مطلق در کشور نداریم" می‌گوید: با نگاهی به وضعیت زندگی بخشی از مردم به راحتی با مفهوم فقر مطلق آشنا می‌شویم و متأسفانه این وضعیت در جامعه همچنان در حال افزایش است.

این فعال حقوق بازنشستگان گفت: تورم ناشی از سیاست‌های ارزی دولت بار سنگینی را بر دوش بازنشستگان کشور انداخته و بخش زیادی از این جمعیت ناگزیر برای تأمین کالا‌های مورد نیاز مصرف خانواده باید مسافرکشی کنند و یا اینکه در بخش‌های مختلف بدون هیچ مزایا و شرایط قانونی مشغول به کار مجدد شوند.
 
به گفته سعد نژاد، از ابتدای سال جاری علی رغم تمام تذکرات و هشدارها، دولت اقدام به اصلاح نظام یارانه داشته و همزمان با افزایش نرخ ارز، وضعیت قیمت کالا‌های اساسی را بدون هیچ کنترلی به اینجا رسانده است. دولت تلاش می‌کند با راه اندازی شوی فروش ویژه، ضعف سیاست حمایتی خود و گسترش چهره فقر در جامعه را پنهان کند.

وی ادامه داد: گرانی مواد غذایی، مسکن و سایر هزینه‌های جاری، شرایط را برای یک بازنشسته عائله‌مند بسیار سخت کرده و همین موضوع موج نارضایتی‌های زیادی را در بین بازنشستگان به وجود آورده است.این فعال حقوق بازنشستگان با تأکید بر اینکه گوشت کیلویی ۳۰۰ هزار تومان چطور می‌تواند وارد سبد یک بازنشسته با حقوق ۷ میلیون تومانی شود؟ گفت: این تازه یک بخش کوچکی از نیاز مصرفی خانواده بازنشستگان است. این افراد علاوه بر اینکه بازنشسته شده و حقوق بسیار پایین دریافت می‌کنند به دلیل بیماری‌های ناشی ازکهولت سن و از سوی دیگر بزرگتر شدن خانواده (ازدواج فرزندان) هزینه‌های زندگیشان بیشتر شده، دیگر این میزان دریافتی ناچیز نمی تواند پاسخگوی هزینه زندگی آن‌ها باشد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها