به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۶ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۳۸۹۴۱۳

کرفس کوهی چیست و چه خواصی دارد؟

کرفس کوهی چیست و چه خواصی دارد؟
گروه سلامت:کــرفس Apium graveolens یکــی از انــواع گیاهان دارویی است؛ که در بسیاری از نقاط جهان رویش می کند. یکی از انواع آن، کرفس کوهی نام دارد. این گیاه دارای خواص فیبرینولیتیـک، ضـد درد، ضـد التهاب، ضد اضطراب، خوابآور و پایین آورنده قند خـون است همچنین مشخص شده است کـه ایـن گیـاه اثـرات آنتـی اکـسیدانی و آرام بخـشی دارد.

این گیـاه بومی مناطق خاصی از ایران مثل استانهای چهارمحـال و بختیاری، اصفهان، کهکیلویه و بویراحمد است. گفته مـی شود تاکنون وجود آن در سایر مناطق جهان گزارش نشده اســت. ایــن گیــاه متعلــق بــه خــانواده چتریــان (Umbelliferae ) می باشد. بـه کـرفس کـوهی در فارسی کلوس نیز گفته می شود.

این گیاه برای اولین بار با نـام علمـی Kelussia odoratissima mozaffarian در ایران شناسایی و معرفی شـد ایـن گیـاه بـه قـدری مورد علاقه و مصرف مردم محلی می باشـد کـه در فـصل برداشت، قیمت آن افزایش یافته و اکنون جزو گیاهـان در خطر انقراض قرار دارد در طب سـنتی از ایـن گیـاه بـرای درمـان برخـی اختلالات ماننـد رماتیـسم، سـرماخوردگی، سـرفه، فـشار خــون، چربــی خــون و دل درد اســتفاده مــی شــود .

مطالعات آزمایشگاهی انجام شده روی این گیاه نـشان داد که این گیاه دارای خواص فیبرینولیتیـک، ضـد درد، ضـد التهاب، ضد اضطراب، خوابآور و پایین آورنده قند خـون است همچنین مشخص شده است کـه ایـن گیـاه اثـرات آنتـی اکـسیدانی و آرام بخـشی دارد؛ و از تـشکیل پلاک های چربی در رگ ها جلوگیری می کند . بذر کرفس کوهی برای پاک سازی معده و دستگاه گوارش مفید بوده و از ابتلا به سرطان معده پیشگیری می کند. همچنین این گیاه یک دیورتیک طبیعی بوده و به سم زدایی و پاکسازی کبد و کلیه ها کمک می کند و با دفع اسید اوریک خون به درمان نقرس کمک می کند.

کرفس کوهی به دلیل خواص ضد التهابی که دارد در طب سنتی برای درمان کمردرد، روماتیسم، آرتروز و سیاتیک استفاده می شود. مقادیر بالای ویتامین C و آنتی اکسیدان های موجود در کرفس کوهی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا گلودرد و سرفه کمک می کند.
مرجع : جام جم آنلاین
برچسب ها: کرفس کوهی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها