کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیروز دو روز دیگر ۱۰ ماهه می‌شد

پیروز، پسرِ ایران، جان باخت

9 اسفند 1401 ساعت 8:47


گروه جامعه: پیروز توله یوز پردیسان که به علت نارسایی کلیوی از پنج شنبه هفته گذشته (پنجم اسفند )در بیمارستان دامپزشکی مرکزی بستری شده بود، بعد از انجام دیالیز تلف شد.

 
به گزارش «انتخاب»، امیر مرادی رییس بیمارستان دامپزشکی مرکزی امروز سه شنبه نهم اسفند در ویدیوی از تلف شدن پیروز اظهار تاسف کرد و گفت: با از دست دادن پیروز و عدم اثربخشی تمام تلاش‌هایی که تیم درمان در چند روز گذشته برای نجات حیوان انجام داد همراه بود، باعث تاسف من و تمام همکاران است و از همه عذرخواهی می‌کنیم که نتوانستیم این حیوان را نگه داریم.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی دولت، ۱۰ اردیبهشت ماه امسال خبری منتشر شد که دوستداران محیط زیست را بسیار خوشحال کرد اینکه سه توله یوز از ایران یوزپلنگ ایرانی که در توران در اسارت بود به روش سزارین متولد شد، پدر این توله‌ها فیروز نام دارد که با هدف تکثیر در اسارت، از طبیعت زنده گیری شده بود و در نهایت سه توله یوز از فیروز و ایران به دنیا آمد البته این خوشحالی چندان طول نکشید چون خبر رسید که مادر توله‌ها را تحویل نمی‌گیرد. این اول ماجرا بود، مراحل شناساندن توله ها به مادر سه روزی طول کشید اما نتیجه نداد و به علت سرد بودن هوا توله‌ها دیگر از مادر جدا و در شرایط قرنطینه قرار گرفتند و غذا دهی دستی آغاز شد.

از آنجا که یوزپلنگ گونه‌ای حساس و منحصر به‌فرد است از این رو نگهداری از توله‌های آن هم کار دشواری است؛ با توجه به اینکه تجربه‌ای هم در این زمینه در کشور وجود نداشت، این شد که خبر رسید اولین توله یوز در ۱۴ اردیبهشت یعنی سه روز پس از به دنیا آمدن تلف شد، با این خبر نگرانی ها زیاد شد، اما دیری نپایید که دومین توله هم در ۲۸ اردیبهشت ماه تلف شد بعد از آن گمانه زنی ها نسبت به اینکه امکان تلف شدن توله سوم هم وجود دارد آغاز شد که بعد از آن سازمان حفاظت محیط زیست یک دامپزشک متخصص یوزپلنگ ها از آفریقا را دعوت کرد، پیتر کالدول به ایران آمد و پنج روز شرایط توله سوم را زیر نظر گرفت، شیر و مکمل های مخصوصی را با خود آورد و تیمارگر توله شروع به تغذیه کردن توله با این مواد کرد.

بعد از آن توله‌ای که فقط ۳۰۰ گرم بود جان گرفت و شروع کرد به رشد کردن، نامش را پیروز گذاشتند چون از دو برادر دیگر خود قوی تر بود و توانسته بود مشکلات و بی مادری را پشت سر بگذارد، در نهایت پیروز از توران در سمنان به پردیسان در تهران منتقل شد بعد از آن یک تیمارگر به صورت شبانه روزی به مراقبت از پیروز پرداخت، اکنون ۱۰ ماه است که این توله در پردیسان نگهداری می‌شود؛ در این مدت فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرد اما از همه آنها جان سالم به در برد.

چندی پیش تیمارگر حیات وحش که وظیفه حفاظت از این توله یوز را بر عهده دارد به خبرنگار محیط زیست ایرنا درباره دشواری‌های نگهداری از پیروز گفته بود، به گفته علیرضا شهرداری از همان ابتدا مشکلات گوارشی در توله احساس می شد، زمانی که پیروز به پردیسان آمد داستان ما هم در تهران آغاز شد، توله ها در یک شرایط چندان مناسبی و با شیر مناسبی تغذیه نشده بودند و همین مشکل برای پیروز هم بود؛ روزهای اول شرایط بدی بود، در این مدت شیری رسیده بود که حامیان خارج از کشور فرستاده بودند البته وقتی پیتر کالدول به ایران آمد آن شیر را هم رد کرد و شیر جدیدی با خود آورد ما هم از این شیر استفاده کردیم، با این وجود کالدول گفت که هیچ شیری در دنیا مناسب یوزپلنگ نیست.

وی افزود: به هر حال با همه سختی ها کار را آغاز کردیم، گاهی توله شرایط خوبی داشت ناگهان از پا می افتاد؛ حتی یک بار به علت انجام عمل تنقیح تا ۱۲ ساعت سرش را تکان نداد، آن زمان ۸۰۰ گرم بود و قدرت تحمل این فشار را نداشت، تا چند ساعت حتی یک قطره آب هم نخورد اما به مرور قطره قطره شیر خورد و جان گرفت اما بعد از مدتی دوباره تب کرد و تبش به ۴۰ درجه رسید دوباره درمان آغاز شد و با پشتکاری که این توله داشت آن را هم پشت سر گذاشت.

با وجود تمام این سختی‌ها پیروز به ۱۰ ماهگی رسید در تمام این مدت گویی تمام ایران همدل با تیمارگرش نگران وضعیت این توله بودند و مدام سلامتی حیوان را دنبال می کردند، اما هفته گذشته خبر رسید که وضعیت پیروز خوب نیست و به بیمارستان منتقل شده است، البته از همان ابتدا کارشناسان معتقد بودند که چون از شیر مادر تغذیه نکرده است بنابراین سیستم ایمنی بدنش آنطور که باید قوی نمی شود و در برابر بیماری ها شکننده و ضعیف خواهد بود، اکنون این گفته به حقیقت پیوست و پیروز در دامپزشکی مرکزی بستری شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد: به دنبال یبوست مزمن و مشکلات گوارشی پیروز توله یوز نر بوستان پردیسان، با مشورت کارشناسان داخلی و خارجی، این توله یوز شامگاه جمعه (پنجم اسفند) به بیمارستان دامپزشکی مرکزی انتقال یافت.

غلامرضا ابدالی افزود: با توجه به رادیولوژی، سونوگرافی و آزمایش‌هایی که انجام شد، موضوع انسداد روده‌ها که قبلا مطرح شده بود، منتفی شد اما مشکل دفع در سیستم گوارش وجود دارد، پارامترهای خونی و دفع حیوان نیز در آزمایشات لازم بررسی شد و اشکالاتی در کلیه و پارامترهای خونی مشاهده شد که موضوع توسط تیم دامپزشکی بررسی و اقدامات لازم در حال انجام است.

وی اظهار داشت: با توجه به توصیه های دامپزشکان معالج، تصمیم گرفته شد تا این حیوان همچنان تحت نظر در بیمارستان دامپزشکی باقی بماند که امیدواریم با اقدامات درمانی شرایط به حالت عادی برگردد.روز گذشته نیز بیمارستان دامپزشکی مرکزی که پیروز در آن بستری است با انتشار ویدویی اعلام کرد که یکشنبه ۷ اسفندماه وضعیت پیروز در مقایسه با روزهای قبل اندکی بهتر شده اما هنوز به ثبات نرسیده است، تفاوت پیروز امروز نسبت به روزهای قبل این است که خودش توانست مقداری آب بخورد ، بر این اساس شب گذشته تصمیم بر دیالیر پیروز گرفته شد که رییس بیمارستان دامپزشکی مرکزی دراین باره در ویدیویی درباره وضعیت پیروز توضیح داده بود که دیالیز پیروز توله یوز پردیسان آغاز شده و در حال انجام است.

امیر مرادی گفت: بعد از اینکه پیروز به بیمارستان منتقل شد، با اقدامات انجام شده سعی کردیم علایم بالینی و فیزیولوژیک حیوان را ثابت نگه داریم، وضعیت خوب نبود بلافاصله اقدامات درمانی را آغاز کردیم و در پنج روز گذشته سعی شد شرایط آنزیم کلیوی و عوارض ناشی از بالا رفتن آن کنترل شود که آن را مدیریت کردیم.

وی ادامه داد: در ابتدا مساله دیالیز از اینجا شروع شد که از من پرسیدند آیا گزینه ای وجود دارد که بشود انجام داد؟ توضیحی که دادم این بود که در ارتباط با حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در این شرایط یکی از گزینه ها بحث دیالیز است اما در مورد پیروز به رغم اینکه اکنون مرکزی این کار را انجام نمی دهد اما همه امکانات از جمله دستگاه دیالیز در دسترس است اما اینکه حیوان شرایط انجام این کار را دارد باید سنجیده شود.

مرادی گفت: البته انجام این کار الزاما به معنای این نیست که با انجام دیالیز می توانیم مشکل کلیوی پیروز را رفع کنیم، هر پیش فرضی متعاقب این اقدام برای ما محفوظ است حتی ممکن است حیوان را که اکنون شرایط مناسبی ندارد حین انجام دیالیز از دست بدهیم، اما همه تلاش خود را می کنیم که ریسک را به حداقل برسانیم و بتوانیم با اقدامات انجام شده، آنزیم های کلیوی را به حد استاندارد نزدیک کنیم تا درمان خاصی که تمرکزشان بر راه اندازی مجدد کلیه و تنظیم آنزیم ها است فرصت عمل کردن داشته باشند.اما گویا پسر ایران نتوانست دوام بیاورد و خبر رسید که پیروز تلف شد. پیروز دو روز دیگر ۱۰ ماهه می‌شد.


کد مطلب: 389928

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/389928/پیروز-پسر-ایران-جان-باخت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir