به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۹ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۳۸۹۹۳۲

مفاصل خود را با این خوراکی‌ها تقویت کنید

مفاصل خود را با این خوراکی‌ها تقویت کنید
گروه سلامت:بسیاری از ما تا قبل از اینکه دچار دردها و مشکلات مفصلی نشده باشیم، اصلا درک نمی‌کنیم که سلامت مفصل‌ها چقدر نقش مهمی در زندگی‌مان دارد. بدون مفصل‌ها اساسا هرگونه حرکتی برای ما غیرممکن خواهد شد و حتی برداشتن یک فنجان چای هم با سختی انجام خواهد گرفت.
 
به گزارش بهداشت نیوز، اگرچه رژیم غذایی نمی‌تواند مشکل آرتریت یا بیماری درد مفاصل را درمان کند اما مصرف منظم بعضی از خوراکی‌ها و دریافت منظم بعضی از مواد مغذی می‌تواند نقش مثبتی در تقویت سلامت مفصل‌ها و جلوگیری از التهاب مفاصل داشته باشد. در ادامه با بهترین خوراکی‌ها و مواد غذایی برای مفصل‌ها آشنا خواهیم شد.
 
۱. زردچوبه
زردچوبه یکی از ادویه‌های محبوب در سراسر جهان است که در دستورالعمل اکثر غذاهای هندی یافت می‌شود و شما هم می‌توانید آن را به غذاهای مختلف اضافه کنید. خواص ضدالتهابی زردچوبه عمدتا به وجود کورکومین در آن برمی‌گردد که نوعی ترکیب شیمیایی است و رنگ زرد زردچوبه را به‌وجود می‌آورد. به‌گفته متخصصان تغذیه، خواص زردچوبه یا عصاره زردچوبه برای تقویت مفاصل را می‌توان با داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مقایسه کرد. اگر می‌خواهید اثربخشی زردچوبه را افزایش دهید، بهتر است مقداری فلفل سیاه و زنجبیل هم به غذای تان اضافه کنید.

۲. گردو
مغزها و دانه‌های خام مانند گردو، به‌خاطر داشتن اسیدهای چرب امگا-۳ ، از جنبه‌های مختلفی برای سلامت مفصل‌ها مفید هستند. مطالعات هم نشان داده‌اند که مصرف منظم گردو، نشانگر التهابی در بدن را به سطح سالم می‌رساند. دلیل این اثربخشی قابل توجه هم به امگا-۳ نهفته در گردو ارتباط دارد. درواقع، گردو حاوی بالاترین میزان از اسیدهای آلفاـ‌لینولنیک یا همان امگا-۳ گیاهی است و مقادیر زیادی از اسیدهای چرب غیراشباع چندزنجیره‌ای و آنتی‌اکسیدان‌های باکیفیت را هم وارد بدن می‌کند. البته میزان مصرف گردو در طول روز باید بین ۳۰ تا ۴۵ گرم باشد، پس در مصرف گردو هم نمی‌توانید زیاده‌روی کنید.

۳. ماهی سالمون
بسیاری از غذاهای دریایی، مانند مغزها و دانه‌های خام، منبع عالی و ویژه‌ای برای دریافت چربی‌های سالمی هستند که از سلامت مفصل‌ها پشتیبانی می‌کنند. سالمون یکی از ماهی‌های چرب و سرشار از ترکیبات مغذی برای مفصل‌هاست که مقادیر خوبی از کلسیم، ویتامین D و مخصوصا اسیدهای چرب امگا-۳ را وارد بدن می‌کند. درحالی که گردو امگا-۳ گیاهی یا ALA دارد اما ماهی سالمون مقادیر بالایی از دیگر انواع امگا-۳ را به بدن می‌رساند که با مخفف‌های EPA و DHA شناخته می‌شوند. این انواع امگا-۳ دارای اثرات ضدالتهابی و تنظیم‌کننده سیستم ایمنی هستند و به کاهش واسطه‌های شیمیایی التهاب‌زای مرتبط با درد در سطح بدن کمک می‌کنند. اگر می‌خواهید از مزیت‌های ماهی سالمون برای محافظت از سلامت مفصل‌ها بهره‌مند شوید، باید حداقل ۲ بار در هر هفته و هر بار هم حدود ۱۲۰ گرم ماهی بخورید. در ضمن، مصرف ماهی زمانی می‌تواند به ارتقای سلامت بدن کمک کند که از روش‌های سالم مانند کبابی، فرپز یا بخارپز برای طبخ آن کمک بگیرید.

۴. کلم بروکلی
دلایل زیادی برای مصرف کلم بروکلی وجود دارد که محافظت از سلامت مفصل‌ها فقط یکی از آنهاست. بروکلی منبع ویژه‌ای برای دریافت آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرهای غذایی است درحالی که مقادیر خوبی از سولفورافان را هم وارد بدن می‌کند. عملکردهای آنتی‌اکسیدانی خوراکی‌های سرشار از سولفورافان می‌تواند به کاهش علائم آرتریت کمک کند. بنابراین، اگر می‌خواهید سلامت عمومی بدن و مفصل‌های تان را تقویت کنید، کلم بروکلی را به رژیم غذایی روزانه تان اضافه کنید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها