به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۹ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۳۹۰۰۰۵

آمارهای شگفت‌انگیز از تورم مسکن

آمارهای شگفت‌انگیز از تورم مسکن
گروه اقتصادی:تورم مسکن در پایان بهمن امسال به حدود ۴۲ درصد رسید. یعنی خانوار ایرانی بابت خرید خانه در بهمن امسال تقریبا ۴۲ درصد بیشتر از بهمن پارسال هزینه کرده است.
 
به گزارش فرارو، این داده‌ها را مرکز آمار ایران اخیرا منتشر کرده و در جدید‌ترین گزارش آنها تورم عمومی مسکن با احتساب هزینه‌های آب، برق، گاز و ... به مرز ۴۰ درصد رسیده است. همین آمار‌ها نشان می‌دهند در استان تهران تورم مسکن تقریبا معادل کل کشور بوده، اما این عدد برای استان خوزستان ۱۴ درصد به‌ثبت رسیده و برای استان چهارمحال‌وبختیاری حدود ۶۲ درصد برآورد می‌شود.
 
۱- تورم مسکن نسبت به تورم عمومی یا همان تورم نقطه‌به‌نقطه در یک سال گذشته حدود ۱۲ درصد کمتر بوده است. مرکز آمار می‌گوید هر خانوار ایرانی به‌طور متوسط در پایان بهمن امسال ۴۱.۷ درصد نسبت به بهمن پارسال بابت مسکن هزینه بیشتری پرداخت کرده است درحالی که تورم عمومی که شامل همه نوع کالا و خدمات می‌شود، در پایان بهمن امسال عدد ۵۳.۴ درصد را نشان می‌دهد. این را هم باید اضافه کنیم که تورم مسکن در کل کشور، طی بهمن امسال کمی بیش از دو درصد نسبت به دی‌ماه افزایش پیدا کرده است.
 
۲- تورم مسکن در یک سال قبلی از خوراکی‌ها، هزینه‌های بهداشت و درمان، پوشاک و حمل‌ونقل کمتر بوده است. اگر عدد ۴۱.۷ درصد را به‌عنوان تورم مسکن درحدفاصل بهمن ۱۴۰۰ تا بهمن امسال درنظر بگیریم، در همین مدت خوراکی‌ها ۷۳ درصد گران شدند. هزینه‌های رستوران و هتل‌ها ۷۶ درصد، هزینه‌های بهداشت و درمان حدود ۵۴ درصد، هزینه‌های حمل‌ونقل تقریبا ۵۰ درصد و قیمت پوشاک حدود ۴۶ درصد افزایش افزایش پیدا کرده است. در طرف مقابل تورم مسکن را می‌توانیم بیشتر از هزینه‌های ارتباطات، تفریح و فرهنگ و آموزش بدانیم. چون تورم هزینه‌های ارتباطات در یک سال قبلی حدود ۱۵ درصد بوده و این عدد برای گروه‌های آموزش و تفریح و فرنگ نزدیک ۳۰ درصد برآورد می‌شود.
 
۳- تورم مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها در یک سال گذشته تقریبا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این را مرکز آمار در جدید‌ترین داده‌های خود تحت عنوان شاخص قیمت مصرف کننده در بهمن ۱۴۰۱ به تفکیک استان‌ها اعلام کرده و اضافه شدن پارامتر‌هایی مثل آب و برق و سوخت عدد تورم عمومی مسکن را از حدود ۴۱.۷ به مرز ۴۰ درصد رسانده است. اگر همین عدد ۴۰ درصد را به‌عنوان میانگین کل کشور ملاک قرار بدهیم، آنوقت تورم مسکن در ۱۵ استان از کل کشور کمتر بوده است. تورم مسکن ظرف یک سال گذشته در همدان ۳۹ درصد، هرمزگان ۳۸.۵ درصد، سمنان ۳۸ درصد، فارس ۳۸ درصد، لرستان ۳۷ درصد، خراسان جنوبی ۳۶ درصد، خراسان رضوی ۳۶ درصد، مازنداران ۳۴ درصد، بوشهر ۳۲ درصد، گلستان ۲۸ درصد، اردبیل ۲۷.۵ درصد، کرمان ۲۷ درصد، ایلام ۲۷ درصد، سیستان و بلوچستان ۲۱ درصد و خوزستان ۱۴ درصد بوده است.
 
۴- تورم مسکن در یک سال گذشته در ۱۶ استان از میانگین کشور بیشتر بوده است. علاوه بر استان تهران که تورم مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها تقریبا با میانگین کشوری برابری می‌کند، در استان چهارمحال و بختیاری شاهد رشد تقریبا ۶۲ درصدی تورم در این بخش بودیم. آمار‌های رسمی نشان می‌دهد تورم مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها در استان یزد ۵۷ درصد، آذربایجان شرقی ۵۳ درصد، اصفهان ۴۹ درصد، کردستان و کهگیلویه و بویراحمد ۴۸ درصد، کرمانشاه ۴۷ درصد، زنجان و البزر ۴۴ درصد، قم ۴۳ درصد، قزوین و خراسان شمالی ۴۲ درصد و استان مرکزی و گیلان و آذریاجان غربی ۴۱ درصد برآورد شده است. یعنی بیشتر از تورم عمومی که در کل کل کشور وجود داشته است.
برچسب ها: تورم مسکن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها