کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مواد غذایی، ۷۰ درصد گران‌تر از پارسال

9 اسفند 1401 ساعت 12:17


گروه اقتصادی:روزنامه خراسان در مطلبی با عنوان «مواد غذایی ۷۰ درصد گران‌تر از پارسال» نوشت: بررسی داده‌های رسمی مرکز آمار درباره شاخص قیمت مصرف کننده بهمن ماه در خراسان رضوی حاکی از افزایش تورم قابل توجه است. داده‌های مرکز آمار تورم بالاتر از ۵۰ درصد و سبقت گرفتن گرانی مواد غذایی در استان از متوسط کشوری در ۶ ماه دوم امسال و رسیدن آن به حدود ۷۰ درصد در بهمن‌ماه را نشان می‌دهد.مرکز آمار کشور، شاخص قیمت مصرف‌کننده بهمن‌ماه را به تفکیک استان منتشر کرد که بر اساس آن نرخ تورم کشوری در این ماه به ۷/۴۷ درصد رسیده است.

 
تورم ۵۰ درصد در استان
اما آن چه قابل‌توجه است، رسیدن نرخ تورم کل استان خراسان رضوی به ۵۰ درصد است. داده‌های مرکز آمار کشور نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه این استان در پایان بهمن‌ماه به ۰۶/۵۰ درصد رسیده است که بیش از ۳/۲ درصد بالاتر از متوسط کشوری است.
 
داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که خانوار‌های روستایی گرانی بیشتری را نسبت به خانوار‌های شهری متحمل شده‌اند طوری که نرخ تورم سالانه منتهی به بهمن‌ماه برای خانوار‌های شهری خراسان رضوی ۹/۴۹ درصد بوده، ولی برای خانوار‌های روستایی استان به عدد ۳/۵۳ درصد رسیده است. استان خراسان رضوی در دو شاخص نسبت به متوسط کشوری بالاتر است و خانوار‌های شهری استان ۳ درصد گرانی بیشتری را نسبت به متوسط کشوری متحمل شده‌اند.
 
داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد خانوار‌ها طی دو ماه گذشته به‌صورت متوالی تورم ماهانه بیش از ۴ درصد را تجربه کرده‌اند طوری که نرخ تورم ماهانه در بهمن‌ماه برای خانوار‌های خراسان رضوی ۱/۴ درصد، ولی این شاخص برای متوسط کشوری ۵/۳ درصد بوده است. در دی‌ماه نیز تورم ماهانه بالاتر از ۴ درصد بوده که با توجه به جهش قیمت برخی اقلام و کالا‌های اساسی مانند گوشت قرمز و حبوبات قابل پیش‌بینی بوده است طوری که نرخ تورم ماهانه در گروه خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در استان طی بهمن‌ماه ۶/۶ درصد برای خانواده‌های روستایی و ۲/۴ درصد برای خانوار‌های شهری بوده که در هر دو شاخص استان خراسان رضوی بالاتر از متوسط کشوری بوده است.
 
تورم نقطه به نقطه ۷۵ درصدی مواد غذایی
نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه که بیانگر تغییر قیمت‌ها در بهمن‌امسال نسبت به بهمن سال گذشته است، نشان می‌دهد این نرخ تورم برای استان خراسان رضوی ۲/۵۸ درصد بوده که حدود ۶ درصد بالاتر از متوسط کشوری است یعنی خانوار‌های استان کالا‌های مصرفی را در بهمن‌ماه امسال ۵۸ درصد گران‌تر از بهمن سال گذشته تهیه‌کرده‌اند. گروه کالا‌های مواد غذایی و دخانیات بیشترین گرانی را طی یک سال گذشته تجربه کرده طوری که نرخ تورم ماهانه گروه کالایی خوراکی‌ها، آشامیدنی و دخانیات برای خانوار‌های استان معادل ۵/۷۵ درصد و برای متوسط خانوار‌های کشور ۵/۷۱ درصد بوده است.
 
تورم استان از متوسط کشوری سبقت گرفت
بررسی تغییرات تورمی ۶ ماهه بر اساس داده‌های رسمی مرکز آمار کشور نشان می‌دهد که نرخ تورم استان خراسان رضوی در شهریورماه معادل ۶/۴۲ درصد بوده و فاصله چندانی با متوسط نرخ کشور نداشته، اما بعد از گذشت ۵ ماه نرخ تورم سالانه استان در بهمن‌ماه به بالاتر از ۵۰ درصد رسیده و افزایش حدود ۹ درصدی را تجربه کرده است درحالی‌که متوسط کشوری از ۴۲ به ۴۷ درصد رسیده که افزایش ۵ درصدی را نشان می‌دهد و استان خراسان رضوی در حال فاصله گرفتن از متوسط کشوری است.
 
بدون شک بیشترین شوک قیمتی در ۵ ماه گذشته را مواد غذایی و سفره مردم تجربه کرده است طوری که نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به شهریورماه امسال در گروه مواد غذایی (خوراکی و آشامیدنی) برای خانوار‌های خراسان رضوی ۵۸ درصد و متوسط کشوری آن ۵۹ درصد بوده است یعنی در شهریورماه شاخص گرانی مواد غذایی در استان پایین‌تر از متوسط کشوری بوده، اما به تدریج این رویه تغییر کرد و در بهمن‌ماه نرخ تورم گروه کالایی خوراکی و آشامیدنی برای خانوار‌های خراسان رضوی به ۱/۶۹ درصد رسیده درحالی‌که متوسط کشوری این شاخص به ۶۸ درصد رسیده است.


کد مطلب: 390006

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/390006/مواد-غذایی-۷۰-درصد-گران-تر-پارسال

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir