به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۹ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۳۹۰۰۲۶

«نارسایی کلیوی» جان یوزپلنگ جوان را گرفت

«نارسایی کلیوی»  جان یوزپلنگ جوان را گرفت
گروه جامعه:دامپزشک سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه عملکرد کلیه «پیروز» هیچ‌گاه عملکرد مورد انتظار ما نبوده است، گفت: این دفعه، سومین بار بود که کلیه «پیروز» دچار این مشکل شد. بدین جهت انتظار از کار افتادن کلیه و احتمال وقوع این اتفاق را همیشه داشتیم.
 
به گزارش ایسنا، دکتر بابک باستانی درباره علت تلف شدن «پیروز» اظهار کرد: «پیروز» متاسفانه وارد فاز حاد نارسایی کلیوی شده بود البته این مشکل بار اول نیست که رخ داده است.وی افزود: «پیروز» دو نوبت دچار چنین مشکلی شده بود. بار اول دکتر پیتر کالدول - دامپزشک یوزهای آفریقایی - ایران بود و اعلام کرد که حیوان با مشکل نارسایی کلیه مواجه است. درنتیجه ما در تمام مدت درحال درمان بودیم. بار دوم که این مشکل رخ داد خودم توانستم مسئله را مدیریت کنم اما این دفعه بدترین حالت ممکن بود که اتفاق افتاد.

باستانی درباره روند درمان بیماری کلیوی «پیروز» توضیح داد: براساس مشورت‌ با همکاران و تشکیل کنسرسیوم پزشکی مبنا بر این شد با درمان‌های لازم آنزیم‌ها را پایین بیاوریم تا عملکرد کلیه حیوان به حالت معمول خود بازگردد. تا روز گذشته این روند کاهشی بود اما متاسفانه دوباره آنزیم‌ها بالا رفت و حال «پیروز» رو به وخامت گذاشت. مجبور به انجام درمان‌هایی شدیم که حداقل بتواند برای دیالیز صفاقی به اتاق عمل رود. دیالیز با موفقیت انجام شد و تا صبح هم آنزیم‌ها خیلی کاهش پیدا کرد اما متاسفانه نارسایی کلیه صدمات غیرقابل جبرانی را به عروق، کراتین، مغز، کبد و دستگاه گوارش «پیروز» زده بود و حیوان نتوانست این شرایط را تحمل کند.

وی در پاسخ به سوال ایسنا که چرا یکباره اوضاع از کنترل خارج شد؟ گفت: عملکرد کلیه «پیروز» هیچ‌گاه عملکرد مورد انتظار ما نبوده است. کلیه‌ها پس از دو بار نارسایی درست کار نمی‌کردند. شرایط پایدار بود اما به جهت عملکرد کلیه‌ها ما انتظار اینکه روز از کار بیفتند و احتمال اینکه چنین اتفاقی رخ دهد را همیشه داشتیم.

دامپزشک سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به همین جهت به‌صورت مداوم آزمایش‌ ادرار و خون از «پیروز» گرفته می‌شد تا بدانیم کلیه در چه شرایطی است؟

باستانی درباره بیماری‌های «پیروز» اظهار کرد: این حیوان تنها با مشکل گوارش و کلیه مواجه نبوده بلکه با بیماری‌های متعددی روبه‌رو بوده است اما مزمن‌ترین، حادترین و کشنده‌ترین آن نارسایی کلیه بود که ما را نگران کرده بود و دقیقا همین موضوع هم جان او را گرفت.به گفته این دامپزشک براساس رایزنی‌ها و تصمیمات سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکان بنابر صلاحدید این بیماری‌ها اعلام خواهد شد.باستانی در پایان درباره اینکه وجود چنین بیماری‌هایی در یوزپلنگ‌ها امری طبیعی است؟ گفت: من در آفریقای جنوبی هم از این مشکلات در یوزپلنگ‌ها بسیار دیده‌ام.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها