به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۹ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب : ۳۹۰۰۵۱
در محافل بین‌المللی به ما می‌خندند

چرا پسر ایران تولد یک‌سالگی خود را ندید؟

چرا پسر ایران تولد یک‌سالگی خود را ندید؟
گروه جامعه: پیروز یوزپلنگ ایرانی و تنها بازمانده زایمان یوز آسیایی از «ایران» تلف شد. یوزی که به نماد امید، دلخوشی و همدلی بسیاری از مردم تبدیل شده بود.برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی پیروز را «پسر ایران» لقب نهادند. هر تصویر جدیدی از او، بارها میان کاربران به اشتراک گذاشته می‌شد. به فاصله کوتاهی در میان گونه‌های جانوری، به محبوب‌ترین آنها برای ایرانیان تبدیل شد؛ تا جایی‌که نامش میان شعارهای اعتراضات امسال راه باز کرد.

به گزارش تجارت نیوز، بار دیگر امروز پیروز بر سر زبان‌ها افتاد، این بار اما با خبر تلف شدنش؛ پیش از آن‌که یک‌ساله شود. جمعه ‌شب، پنجم اسفندماه این یوز ایرانی به بیمارستان دامپزشکی مرکزی منتقل شد.شب گذشته دیالیز پیروز شروع شد. البته پیش از آن رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی گفته بود احتمال تلف شدن پیروز حین دیالیز وجود دارد.آنطور که غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت پیروز به علت یبوست مزمن و مشکلات گوارشی بستری شد.

نقش سازمان محیط زیست در تلف شدن پیروز
برخی از کارشناسان محیط زیستی کم‌کاری‌های سازمان محیط زیست را در تلف شدن پیروز موثر می‌دانند. اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست نیز در این مورد می‌گوید: «حداقل شرایط زیست را برای پیروز فراهم نکردند.»کهرم می‌گوید: «بارها گفتیم که متخصص از آلمان یا انگلیس بیاورید. وقتی می‌گوییم متخصص یعنی فرد حدود 30 سال با یوز و ببر کار کرده باشد اما سازمان محیط زیست این کار را نکرد و متخصص نیاورد.»این کارشناس محیط زیست ادامه می‌دهد: «آیا یوز ایرانی، این گونه در حال انقراض، ارزش هزینه کردن را ندارد؟ کار به جایی رسیده است که سازمان بگوید بودجه نگهداری از یوز را نداریم؟ حالا هم برای آن روضه می‌خوانیم که پیروز تلف شد؟»

اگر پیروز زنده می‌ماند
کهرم می‌گوید: «فرض کنیم که پیروز زنده می‌ماند، این حیوان دیگر جز حیات وحش حسب نمی‌شد و هیچ فرقی با یک بچه گربه نداشت. از همان روز اول معلوم بود که این توله یوز از بین می‌رود.»آنطور که رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی گفته «ایران» مادر پیروز، در حال حاضر باردار است. اما آیا زایمان «ایران» این بار هم بی‌حاصل می‌ماند؟کهرم در این مورد می‌گوید: «سازمان محیط زیست روش حفاظت از یوزها را بلد نیست. بعید نیست توله‌های بعدی از ایران نیز از بین برود. جان توله یا توله‌های بعدی هم در خطر است. حداقل اگر متخصص نمی‌آورند، یکی را بفرستند تا دوره‌های لازم را ببیند.»

در محافل بین‌المللی به ما می‌خندند!
کهرم می‌گوید: «در محافل بین‌المللی به ما می‌خندد که اینها فکر کردند بیماری این یوز را درمان و آن را در طبیعت رها کنند، در حالی‌که حداقل شرایط زندگی و نیازها را برای پیروز فراهم نکردند.»آبان‌ماه سال جاری حسن اکبری، معاون سازمان محیط زیست گفته بود نمی‌خواهیم اعتبار، انرژی و هزینه‌ سازمان را بیش از این برای «پیروز» و حتی شرایط تکثیر یوزپلنگ صرف کنیم. اظهاراتی که واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی و دوستداران این یوز را در پی داشت.

سرنوشت سه توله یوز ایران از ابتدا
اردیبهشت سال جاری، «ایران» یوزپلنگ ایرانی در شرایط اسارت و به روش سزارین سه توله به دنیا آورد. همان ابتدا دو توله تلف شدند. توله سوم و بازمانده را پیروز نام نهادند.بعد از به دنیا آمدن توله‌ها، «ایران» آنها را نپذیرفت. توله‌ها را به صورت دستی تغذیه کردند. توله اول 14 اردیبهشت و آنطور که مسئولان سازمان محیط زیست گفتند، به علت نقص ژنتیکی تلف شد. دو هفته بعد نیز (28 اردیبهشت) توله دوم تلف شد.

حالا هم نوبت به توله سوم رسید. قرار است امروز، فراکسیون محیط‌زیست مجلس نشست ویژه‌ای جهت بررسی علل و عوامل مربوطه و بررسی اقدامات صورت گرفته با مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از دامپزشکان و کارشناسان برگزار کند.آمار دقیقی از جمعیت یوزپلنگ ایرانی در دست نیست. پیش از این انجمن یوزپلنگ ایرانی اعلام کرد حداقل تعداد یوزپلنگ‌هایی که احتمال می‌رود طی سال‌های ۱۳۹۵ الی ۱۴۰۰ زنده بوده باشند، به ۲۰ فرد می‌رسد.

نجات محیط زیست اولویت دولت نیست
پیش از این مرضیه موسوی، کارشناس سازمان محیط زیست  گفته بود: «همه معتقد هستند که نباید یوز ایرانی به سرنوشت شیر ایرانی و ببر مازندران دچار شود. در عمل اما سازمان از نظر بودجه حمایت نمی‌شود.»
در حالی سازمان محیط زیست از کمبود بودجه می‌گوید که هر ساله برخی از سازمان‌ها از جمله صداوسیما سهم بیشتری از بودجه مملکت می‌گیرند. در لایحه پیشنهادی سال آینده، سهم بودجه صداوسیما حدود هشت هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.این در حالی‌ است که سهم سازمان محیط زیست در بودجه سال آینده حدود 3713 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. به عبارتی افزایش بودجه سازمان صداوسیما در برابر نجات محیط زیست ایران برای دولتمردان ارجحیت دارد.

۱۴۰۱/۱۲/۰۹ ۱۵:۲۹
پاسخ: چون تو ایران به دنیا آمد! (421636)
۱۴۰۱/۱۲/۰۹ ۱۸:۲۹
ما داریم توی فقر این روزها دست وپا می زنیم وشاهد تصویب بودجه با کسری شدید هستیم خدایا (421665)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها