به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۰ ساعت ۰۰:۵۳
کد مطلب : ۳۹۰۱۱۴
رایزنی‌های آژانس با ایران درباره منشأ ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی کشف‌شده

گروسی: غنی‌سازی در ایران نزدیک به سطح بمب هسته‌ای است

گروسی: غنی‌سازی در ایران نزدیک به سطح بمب هسته‌ای است
گروه سیاسی: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نخستین بار به طور رسمی خلوص اورانیوم ۸۳.۷درصد غنی‌شده در تأسیسات هسته‌ای ایران را تأیید کرد و گفت: این میزان از سطح غنی‌سازی اندکی کمتر از غلظت ۹۰درصد مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش در زمینه برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد که میزان ذخائر اورانیوم‌غنی‌شده ایران ۱۸برابر سقف مشخص‌شده در توافق هسته‌ای برجام است. آژانس اتمی در گزارش جدید خود برآورد کرده که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰درصد ایران ۴۳۴.۷ کیلوگرم در قالب هگزافلوراید اورانیوم و ۳۷.۷ کیلوگرم در قالب اشکال دیگر است.
این گزارش همچنین می‌گوید که میزان ذخائر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران به ۸۷.۵ کیلوگرم رسیده که ۴۸ کیلوگرم  از زمان صدور گزارش قبلی در سه ماه پیش بیشتر است. آژانس می‌گوید در حال انجام رایزنی‌هایی با ایران درباره منشأ ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی کشف‌شده در ماه ژانویه در تأسیسات هسته‌ای فردو است.
در گزارش آژانس اتمی تصریح شده که ایران طی نامه‌ای در روز ۲۰ فوریه درباره وجود ذرات اورانیوم ۸۳.۷ درصدی در فردو گفته که ممکن است "نوساناتی ناخواسته در سطح غنی‌سازی" اتفاق افتاده باشد.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران پیش‌تر گفته که گزارش‌ اخیر بازرسان آژانس  ناشی از "اهداف سیاسی" است. او در عین حال ادعا کرده که ایران "بر اساس تعهدات در پادمان‌ها و معاهده ان پی تی ایران حق دارد که غنی‌سازی را با هر درصدی که بخواهد انجام دهد."
در حالی که آژانس با قطعیت می‌گوید که سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران به تولید بمب هسته‌ای نزدیک شده است، امیرعبداللهیان در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد در ژنو، نسبت به احتمال هرگونه "تحرک منفی" در نشست ماه مارس شورای حکام آژانس بین‌المللی هشدار داد و گفت: «تهران این حق را برای خود محفوظ می‌داند تا پاسخ متقابل دهد.»  امیرعبداللهیان در سخنرانی خود گفت: «برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح‌آمیز است و صلح‌آمیز باقی خواهد ماند.»
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: «ما در روزهای اخیر شاهد دو مرحله سفر هیات فنی آژانس به ایران بوده‌ایم و از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز برای سفر در روزهای آینده دعوت کرده‌ایم. چنانچه آژانس رویکرد سیاسی خود را کنار بگذارد، به راه حل فنی بسیار نزدیک هستیم.»
مذاکرات هسته‌ای با هدف احیای توافق اتمی برجام که آلمان نیز در آن مشارکت دارد، از ماه‌ها پیش متوقف شده است.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز گذشته اظهارات امیرعبداللهیان مبنی بر ارسال پیامی از سوی واشنگتن به ایران درباره "آمادگی آمریکا برای توافق هسته‌ای" را رد کرد و آن را "دروغ" خواند.
پرایس در نشست خبری روز دوشنبه ۲۷ فوریه (۸ اسفند) گفت: «تنها مقامات ایرانی می‌توانند بگویند که چرا به گفتن این دروغ‌ها ادامه می‌دهند. آنها می‌توانند هر چقدر که می‌خواهند این حرف‌هایشان را تکرار کنند، اما این موضوع واقعیت را تغییر نمی‌دهد.»
وزیر خارجه ایران اخیرا در مصاحبه‌ای با شبکه "العالم" گفته بود که فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق پس از بازگشت از واشنگتن، حامل "پیامی" از طرف آمریکایی‌ها بوده، با این مضمون که آنها "برای جمع‌بندی توافق آمادگی دارند". او اشاره بیشتری به محتوای این پیام نکرده و گفته بود اگر آمریکا "واقع‌بینانه" برخورد کند "فاصله زیادی با توافق نداریم". امیرعبداللهیان در حالی این ادعاها را بیان می‌کند که در طول ماه‌های گذشته مقامات آمریکایی به کرات گفته‌اند که مذاکره برای احیای برجام از دستور کار دولت بایدن خارج شده است و این موضوع در اولویت آنها نیست.
ند پرایس بار دیگر تأکید کرد و گفت: «من نمی‌توانم به این پرسش که چرا مقامات ایرانی ممکن است سعی در فریب بقیه جهان داشته باشند پاسخ دهم، این سئوالی است که بهتر است از خود آنها پرسید.»

۱۴۰۱/۱۲/۱۰ ۰۱:۳۹
تا چشمتون درآد نسناسهای پلید و پلشت و ظاهر فریب و شیطانی و خونخوار و تروریست. که همه گی سر و ته یک کرباسید و سر همه تان در یک آخور است. (421730)
۱۴۰۱/۱۲/۱۰ ۰۸:۰۵
به طورکامل ایران از ان پی تی خارج شود،ما که بازیچه دست آمریکا وغرب نیستیم،اسرائیل راملزم کنند ما هم ملزم خواهیم شد. (421750)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۱۰ ۱۲:۵۹
دیگه وقت جنگه (421812)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۱۰ ۱۶:۰۶
حال که ما داریم سفت و سخت ترین تحریم ها را متحمل می شویم بهتر است که بمب اتمی بسازیم چون الان شدیم چوب دو سر سوخته هم تحریم هم هیچ چیز نباید از داشتن بمب اتم بترسیم چون بمب اتم برای قدرت نمایی است نه زدن
شعار ما یک کلام
بمب اتم والسلام
( امیدوارم پیامم را منتشر کنید ) (421849)
۱۴۰۱/۱۲/۱۰ ۲۲:۴۲
به نظرم ساخت بمب اتم بهترین اقدام هست. اینطوری تکلیف همه مشخص میشه. (421857)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۱۰ ۲۳:۴۹
آقای گروسی خواهشن دنبال قاتل بروس لی مباش این واقعیت امروزایران است به مرحله ساخت بمب اتم رسیده خوب حالا شمادنبال چه میگردی ۰ (421881)
۱۴۰۱/۱۲/۱۵ ۰۴:۰۲
تمام بدبختی های اقتصادی از قبل همین برجام است .ما همه چیز دادیم هیچ بدست آوردیم.
نون شب به برجام گره خورد و الان هم تبعاتش مشخصه
دلار ببین چکار می‌کنه با زندگی مردم (422614)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها