به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۰ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۳۹۰۱۲۴

حداقل حقوق کارگران باید چقدر باشد؟

حداقل حقوق کارگران باید چقدر باشد؟
گروه اقتصادی: دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی گفت: حداقل حقوق کارگران باید بالای ۱۶ میلیون تومان باشد. حقوق کارگران باید به گونه‌ای باشد که دستمزد بر اساس تورم و هزینه سبد معیشت کارگران شناور باشد.به گزارش ایسنا، سید حسین رسولی در خصوص حقوق و دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: در شرایطی که دائما تورم افزایش پیدا می‌کند، جسله شورای عالی کار تنها سالی یک‌بار تشکیل می‌شود. در حال حاضر برای سال آینده تصمیم‌گیری در خصوص حقوق کارگران بر مبنای تورم سال ۱۴۰۱ و قیمت‌های سال ۱۴۰۱ است؛ در حالی که سال ۱۴۰۲ جهشی در قیمت‌ها صورت خواهد گرفت.
 
وی با اشاره به اینکه حقوق کارگران به ریال اما هزینه‌های زندگی آن‌ها به دلار است، افزود: در طول سال تورم روز به روز بیشتر می‌شود؛ بنابراین حقوق کارگران باید به گونه‌ای باشد که دستمزد بر اساس تورم و هزینه سبد معیشت کارگران شناور باشد. بر این اساس باید شورای عالی کار جسله تشکیل دهد و حقوق دستمزد را معین کند.

  
دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی تصریح کرد: در صورتی می‌توان این حداقل حقوق تعیین شده را قبول کرد که تورم ثابت باشد و قیمت‌ها جهش پیدا نکند. درخواست ما این است که بر اساس تورم و هزینه سبد معیشت کارگران حقوق و دستمزد شاغلان محاسبه شده و حقوق بازنشستگان نیز بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی مشخص شود.

رسولی تصریح کرد: وقتی تورم افزایش پیدا می‌کند، برای همه افراد مشکلات یکسان است. بیمه شده‌ای که پول بیشتری برای بیمه در گذشته پرداخت کرده، امروز باید حقوق بیشتری هم دریافت کند.وی درباره حداقل حقوقی که هزینه سبد معیشت کارگران را پوشش می‌دهد، بیان کرد: حداقل حقوق کارگران باید بالای ۱۶ میلیون تومان باشد. با توجه به سبد هزینه و تورم موجود، اگر یک کارگر در گذشته می‌توانست با حداقل حقوق ۱۰ روز زندگی کند، امروز تنها می‌تواند هشت روز زندگی کند. امروز کارگران به حاشیه شهرها رانده شده و نمی‌توانند اجاره خانه شهرها را پرداخت کنند. حداقل حقوق باید به گونه‌ای باشد که یک خانواده چهار نفره بتواند از پس هزینه‌های خود برآید.
برچسب ها: حقوق کارگران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها