به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۰ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۳۹۰۱۴۵
شیرینی یک کالای سوپرلوکس شده است

خرید خوراکی محبوب در نوروز، دانه‌ای شد

خرید خوراکی محبوب در نوروز، دانه‌ای شد
گروه اقتصادی: علی بهره مند رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران درخصوص خرید دانه ای شیرینی توسط مردم و این که خرید کیلویی کم شده است، گفت: سال های قبل سفارشات جعبه ای ما حداقل از ۲ کیلو و ۳ کیلو شروع می شد
 
 
وضعیت قنادی ها خوب نیست و کاسبی ها خیلی کم شده است / ۴۵۰ جواز باطلی داشتیم
به گزارش رکنا، وی درخصوص افزایش قیمت مواد اولیه گفت: در خصوص تهیه مواد اولیه مشکلی نداریم و به وفور در کشور موجود است اما متاسفانه با قیمت های بسیار بالا روغن، شکر، تخم مرغ، خامه و دیگر مواد را خریداری می کنیم و وقتی مواد اولیه یک کالا گران باشد، طبیعتا محصول نهایی نیز با قیمت بالا تمام می شود. ما در تلاش هستیم حداقل بتوانیم با کم ترین سود، سال را به پایان برسانیم.
 
تمام مواد اولیه را با قیمت آزاد تهیه می کنیم و هیچ گونه سوبسید دولتی دریافت نمی کنیم. تا به امروز هیچ حمایتی از صنف قناد از سوی دولت انجام نشده است. این در حالی است که در یک سال و نیم گذشته بیش از 450 جواز باطلی داشتیم و صنف قنادی را ترک کردند.

شیرینی یک کالای سوپرلوکس شده است
وی افزود: وضعیت قنادی ها خوب نیست و کاسبی ها بسیار کم شده و اگر شیرینی به یک کالای لوکس تبدیل شده بود در این روزها وضعیت بدتر شده است و شیرینی یک کالای سوپرلوکس شده است. مردم مانند سابق به سمت شیرینی نمی آیند و تعداد مشتری ها به دلیل گرانی قیمت ها و پایین آمدن قدرت خرید مردم بسیار کم شده است. بلافاصله بعد از عید ماه مبارک رمضان را داریم و پیش بینی می کنیم که میزان فروش قنادی ها نسبت به سال گذشته در ماه رمضان بسیار کم شود و 30 درصد کاهش یابد.

قیمت شیرینی در بازار چند؟
رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران درخصوص قیمت شیرینی گفت: تعیین نرخ ها دستوری نیست و براساس عرضه، تقاضا و مواد اولیه تعیین می شود و برای عید افزایش قیمت نداریم و قنادان با قیمت های فعلی شیرینی می فروشند. در حال حاضر عرف قیمت شیرینی دانمارکی از کیلویی 120 تا 140 هزار تومان، هر کیلو شیرینی زبان و پاپیون از کیلویی 130 تا 150 هزارتومان و شیرینی تر از کیلویی 140 تا 180 هزار تومان است.

وی درخصوص صادرات شیرینی گفت: صادرات وجود دارد و در این حوزه بسیار توانمند هستیم اما متاسفانه آن طور که باید صادرات انجام نمی شود. در حال حاضر به کشورهای کانادا، آمریکا، برخی کشورهای اروپایی، استرالیا، کشورهای خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه صادرات انجام می شود.

مردم قدرت خرید ندارند و دانه ای شیرینی می خرند
بهره مند درخصوص مشکلات صنف قنادان باتوجه به اینکه سالی که گذشت سال رفع موانع تولید بود، گفت: در چند سالی که مقام معظم رهبری بر تولید تاکید داشتند، متاسفانه هیچ کمکی از سوی دولت نشد. مشکلات ما بسیار زیاد است از تهیه مواد اولیه، نوسان قیمت های لحظه ای مواد اولیه که حتی تا 10روز هم ثبات ندارند. در بحث مالیات و بیمه مشکلات کلیدی وجود دارد اما به طور کلی هیچ کمک، سوبسید و تسهیلاتی تاکنون از سوی دولت دریافت نکردیم و فقط در حد شعار بوده است.

وی درخصوص خرید دانه ای شیرینی توسط مردم و این که خرید کیلویی کم شده است، گفت: سال های قبل سفارشات جعبه ای ما حداقل از 2 کیلو و 3 کیلو شروع می شد. امسال اکثر سفارشات قنادی ها نیم کیلو و یک کیلو است و خرید شیرینی دیگر مانند سابق نیست. کیک های موجود در قنادی ها دو نفره شده است. چاره ای نداریم، زیرا مردم قدرت خرید ندارند. برای اینکه مشتری خود را حفظ کنیم مجبور هستیم کیک های دو نفره پخت کنیم که 200 گرم هم وزن ندارد. این به معنی خرید دانه ای شیرینی توسط مردم است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها