به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۴۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۱ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب : ۳۹۰۲۸۳

چارچوب مطلوبی برای احیای برجام وجود ندارد

چارچوب مطلوبی برای احیای برجام وجود ندارد
گروه بین الملل: معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا گفت: ایران به طور خودخواسته به سه دلیل در کانون طوفان قرار داده است. او گفت، تهران فکر می‌کند که توافق احیای برجام می‌تواند راحت‌ترین راه برای خروج از این طوفان باشد.
انریکه مورا، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام با ایران و هم‌زمان معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا است.
این دیپلمات ارشد در مصاحبه با نشریه تحلیلی "اینترنشنال پولیتیک" (IP) به معضل مذاکرات احیای برجام و بحرانی که ایران در سطح جهانی درگیر آن است، پرداخته و از سه عاملی نام می‌برد که تهران به طور خودخواسته، ایران را در کانون طوفان قرار داده است.
انریکه مورا می‌گوید: «ایران خود را در کانون طوفان‌ها قرار داده و تهران خودش این وضعیت را ایجاد کرده است. سه عامل باعث این وضعیت شده است. نخست،‌ وضعیت داخلی ایران است.
مورا افزود: «دومین عاملی که برای ما بسیار مهم است، روابط نظامی ایران با روسیه است و اینکه آنها پهپادهای خود را در اختیار روسیه قرار می‌دهند. ما فقط نوک کوه یخ را می‌بینیم، اما این یک موضوع بسیار جدی است. جدی‌ترین مسئله‌ای که ما با ایران داریم، توقف این انتقال‌ها است.»
این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، از "برجام" به عنوان سومین عامل نام می‌برد و می‌گوید: «ما از پاییز سال گذشته متنی برای احیای آن آماده کردیم، اما ایرانی‌ها گفتند که ابتدا می‌خواهند تا پرونده مسائل پادمانی با آژانس بین المللی انرژی اتمی بسته شود. با این حال، آنها هیچ کاری برای رسیدگی آن انجام ندادند و هیچ پاسخی به [پرسش‌های مفتوح] آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه نکردند. به طور خلاصه، آنها طوری رفتار نکردند که بشود گفت واقعاً برجام را می‌خواهند. اکنون، آنها احتمالاً تمایل بیشتری به احیای برجام دارند، زیرا در این طوفان کامل قرار گرفته‌اند و فکر می‌کنند ساده‌ترین راه خروج از این طوفان، همان برجام است؛ اما صادقانه بگویم، چارچوب مورد نیاز برای آن وجود ندارد. ما هنوز فکر می‌کنیم که برجام تنها راه مقابله با مشکل هسته‌ای ایران است، و این تنها راه برای ماست. ما می‌خواهیم برجام را روی میز نگه داریم، اما در عین حال با ایرانی‌ها صحبت کنیم، و به اوکراینی‌ها کمک کنیم با ایرانی‌ها و دیگران صحبت کنند تا به تحویل پهپادها پایان دهند.»
انریکه مورا در این مصاحبه می‌گوید که گفت‌وگو با ایران "سخت است زیرا در ایران مراکز مختلف قدرت وجود دارد و یکی از این مراکز قدرت علاقه شدیدی به رابطه نظامی با روسیه دارد".
این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در این رابطه می‌افزاید: «اوضاع واقعاً بد است. ما همه کانال‌ها را باز نگه می‌داریم، اما سخت است.»
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است عصر جمعه ۱۲ اسفند (۳ مارس) وارد تهران شود.گروسی در این سفر با مقامات جمهوری اسلامی ملاقات‌هایی را انجام خواهد داد و مسائل مختلفی در این دیدارها بررسی می‌شوند.
در این میان، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه در پاسخ به پرسش خبرنگاری "ادعای غنی‌سازی ۸۴درصدی" را رد کرد.
به گزارش تسنیم، اسلامی گفت: «در خصوص ذره ۸۴درصدی که یک نمونه‌برداری از کنار یک شیر در پروسه بود، آن ذره با میکروسکوپ هم دیده نمی‌شود، مهم حجم موادی است که پس از تولید ذخیره می‌شود، موادی را که از پروسه خارج شده بود، مشاهده کردند و دیدند که غنای آن بیش از ۶۰درصد نیست، خط تولید ما ۶۰درصد است، کارشناسان آژانس در گزارش‌شان هم آوردند که تولید ما ۶۰درصد است.»
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: «مدیرکل آژانس به‌صورت فصلی باید دو گزارش به شورای حکام بدهد، جلسه شورای حکام روز دوشنبه برگزار خواهد شد، مدیرکل گزارش برجامی‌اش را ارسال کرده است.»
انریکه مورا در پاسخ به پرسشی در مورد ترسیم تصویری گسترده‌تر از منطقه و این‌که آیا "تمرکز اتحادیه اروپا واقعاً به سوی ایران و منطقه خلیج فارس رفته است؟" می‌گوید: «دقیقا همین طور است. اگر بیشتر به غرب این منطقه نگاه کنید، سوریه همان چیزی است که هست و ما راه‌حل سیاسی برای آن در چشم‌انداز نمی‌بینیم. وضعیت انسانی بدتر می‌شود. هم‌زمان، ما کشاکش‌هایی در خلیج فارس می‌بینیم، و وقتی می‌گویم خلیج فارس، منظورم هر دو طرف خلیج فارس است. کشاکش‌هایی نگران‌کننده به دلیل تضادهای آشتی‌ناپذیر ایران و عربستان وجود دارد. ما به عنوان اتحادیه اروپا قبلاً به خاطر گفتگو با ایرانی‌ها مورد انتقاد قرار می‌گرفتیم، اما اخیراً ما را متهم می‌کنند که گفت‌وگوی کافی با آنها نداریم. تمرکز فقط بحث استراتژی نیست که در شراکت استراتژیک ما با خلیج فارس که در ماه مه ۲۰۲۲ اعلام شد، بیان شده است. اگر در آن بخش از خاورمیانه درگیری وجود داشته باشد، آنگاه همه چیز می‌تواند برای اتحادیه اروپا بسیار مضر باشد. ما ترجیح می‌دهیم روی آن تمرکز کنیم و با همه کشورها وارد گفت‌وگو شویم.»
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها