به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۱ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : ۳۹۰۲۹۳
در مصاحبه چالشی با کریستین امانپور خبرنگار ارشد و ایرانی‌تبار سی ان ان

امیرعبداللهیان بازداشت معترضان و تجاوز به آنان را تكذیب كرد

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به شبکه سی‌ان‌ان دستگیری معترضان در «اعتراضات‌ مسالمت‌آمیز» را رد کرد و گفت: هیچ‌کس در تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز دستگیر نشده است!
گفت‌و‌گوی چالشی کریستین امانپور با حسین امیرعبداللهیان 
گفت‌و‌گوی چالشی کریستین امانپور با حسین امیرعبداللهیان 
حسین امیرعبداللهیان در یک گفت‌و‌گوی چالشی با کریستین امانپور روایت یک زن مبنی بر «تجاوز» به او در بازداشت را رد کرد و گفت که «زنان در ایران همه آزادی‌های لازم را دارند» و پلیس در جریان اعتراضات مسالمت‌آمیز اخیر «کسی را با گلوله نکشت».
اظهارات امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرانی‌تبار و سرشناس سی‌ان‌ان که در مقابل وی بدون حجاب نشسته بود، بارها به چالش کشیده شد. پیش از این در سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک، خانم امانپور از لغو گفت‌و‌گو با رئیس‌ جمهور اسلامی ایران به دلیل آن که حاضر نشده بود روسری سر کند خبر داده بود. امانپور در بخشی از این گفت‌و‌گو که سی‌ان‌ان آن را کم‌سابقه توصیف کرده، از وزیر خارجه ایران درباره زنی پرسید که پیش از این به این رسانه‌ها گفته بود در بازداشتگاه سپاه پاسداران به وی «تجاوز» شده و افزود که گزارش‌های بسیار زیادی درباره «تعرض جنسی» به معترضان زن و مرد منتشر شده است.
امانپور از امیرعبداللهیان پرسید این زن هر کاری که کرده بود، آیا از نظر شما قابل قبول است که از سوی چند نفر در بازداشتگاه،‌ مورد «تجاوز» قرار بگیرد؟ امیرعبداللهیان در پاسخ سی‌ان‌ان را به خبررسانی «جهت‌دار و نادرست» متهم کرد و گفت که نمی‌تواند این موضوع را تأیید کند و ادعاهای «بی‌مبنای» بسیاری شبیه به این مطرح است. خبرنگار سی‌ان‌ان در واکنش گفت که این گزارش‌ها «بی‌اساس» نیست و رسانه‌اش این گزارش‌ها را راستی‌آزمایی کرده است.

هنگام مصاحبه کریستین امانپور «مجری و خبرنگار با سابقه سی ان ان» زمانی که امیر عبداللهیان منکر برخی مسائل در اعتراضات می‌شود امانپور با تبلت خود صحنه‌هایی را به وی نشان می‌دهد

امان‌پور در ادامه از امیرعبداللهیان سؤال کرد وقتی می‌گوید هیچ کشوری نمی‌تواند به طور کامل حقوق بشر را اجرا کند، منظورش سرکوب و قتل و کشتار و تعرض جنسی به بازداشت‌شدگان، به صورتی است که در جریان اعتراضات اخیر ایران اتفاق افتاد؟ وزیر خارجه در واکنش، از تاریخچه حقوق بشر در تمدن ایران آغاز کرد و مدعی شد که حقوق بشر در جمهوری اسلامی و دین اسلام به شدت مورد اهمیت است و همواره مورد توجه جدی قرار دارد و در ایران، «دموکراسی پیش‌رویی» حاکم است و زنان «نقش بزرگی» در این کشور دارند.
امان‌پور در اظهاراتی چالشی به وی گفت آیا تجاوز و شلیک به معترضان بی‌گناه و تظاهرات مسالمت‌آمیز، استاندارد مد نظر جمهوری اسلامی در زمینه حقوق بشر است؟ وزیر خارجه ایران در ادامه اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی را در ابتدا مسالمت‌آمیز دانست، اما مدعی شد که «دخالت‌های خارجی و تحریکات رسانه‌های فارسی‌زبان مستقر در آمریکا و بریتانیا»، اعتراضات را به «شورش» تبدیل کرد. او همچون دیگر مقامات به‌کلی کشتن معترضان از سوی ماموران پلیس و امنیتی با شلیک گلوله یا هر طریق دیگری را رد کرد و گفت پلیس «اصلا حق تیر نداشت». ادعاهای وی در شرایطی منتشر شده که ویدئوهای متعددی از شلیک مستقیم به معترضان در مناطق مختلف ایران و گزارش‌های پزشکی قانونی مندرج در گواهی فوت شماری از کشته‌شدگان مبنی بر مرگ به دلیل ضرب و جرح با جسم سخت، منتشر شده است.
وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤالات چالشی امانپور، غرب را به استاندارد دوگانه در مورد کشته‌ شدن شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی در اسرائیل متهم کرد و از وی پرسید: «چرا کسی از او دفاع نکرد»؟ خبرنگار ارشد سی‌ان‌ان نیز در پاسخ گفت که «همه کشته‌ شدن او را محکوم کردند و من نمی‌خواهم با شما وارد بحث و مناظره شوم.»
امیرعبداللهیان طی این گفت‌و‌گو مدعی شد که «زنان در ایران همه آزادی‌های لازم را در چارچوب قانون دارند» و غرب را به استاندارد دوگانه متهم کرد. امیرعبداللهیان، پیش از این نیز در گفت‌وگو با شبکه رادیویی ان‌پی‌آر آمریکا بازداشت گسترده ده‌ها روزنامه‌نگار طی اعتراضات اخیر را انکار کرده و بازداشت هزاران معترض را «اغراق‌» خوانده بود. وی مدعی شده بود که «هیچ خبرنگاری» در جریان اعتراضات، بازداشت نشده است. این ادعاها در حالی مطرح شده که کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان از دستگیری دست‌کم ۶۹ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» خبر داده است، از جمله الهه محمدی و نیلوفر حامدی که در پی پوشش خبر مرگ مهسا امینی بازداشت شدند.

۱۴۰۱/۱۲/۱۱ ۱۵:۱۶
واقعا انتظار داشتید تایید کنه!!؟ (422026)
گدای درگاه خدا
Germany
۱۴۰۱/۱۲/۱۱ ۱۵:۵۶
بله ! (422032)
۱۴۰۱/۱۲/۱۱ ۱۶:۳۸
فقر بیکاری فساد رانت دزدی تورم و گرانی هم دروغه زیرا دیوار حاشا کوتاه و زبانها دراز (422033)
۱۴۰۱/۱۲/۱۱ ۱۷:۲۳
اقای. عبدالهیان به کتمان حقایق مشغولند..... (422036)
مهسا امینی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۱۱ ۱۷:۳۷
اگر کسی در تظاهرات بازداشت نشده بود پس این همه عفو رهبری چی هستش


(422037)
۱۴۰۱/۱۲/۱۱ ۱۹:۰۳
کلمه تکذیب هم ازدست این جماعت
داره خجالت میکشه (422046)
dayani
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۱۲ ۱۰:۳۱
وقتی به ایران آمد همین فیلم مادر دانش آموزان و حمله کنندگان به او را نشانش بدهید، شاید یاد بگیرد که اصلا مصاحبه نکند. تازه وقتی همه چز عیان است ، چرا باید مصاحبه انجام شود. آنهم کسی مانند امانپور. (422120)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها