به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۲ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۳۹۰۴۰۴

کتان و کنجد راهی طبیعی برای مبارزه با فشارخون

کتان و کنجد راهی طبیعی برای مبارزه با فشارخون
گروه سلامت: با برخی روش های طبیعی مانند مصرف کنجد و کتان می توانید فشارخون بالای خود را پایین آورده و درمان کنید.به گزارش بهداشت نیوز ،افزایش فشار خون یکی از مهم ترین مشکلات سلامت عمومی بوده و دارای روندی رو به رشد در سطح دنیا و بالأخص در کشورهای در حال توسعه است. بر اساس تخمین ها، فشارخون بالا سالانه منجر به مرگ ۹ میلیون نفر در سراسر جهان می شود. چراکه هرچه فشار خون بالاتر باشد، خطر سکته مغزی و بیماری های عروق کرونر بیشتر خواهد بود.
 
در واقع بروز سکته مغزی در مبتلایان به فشار خون بالا که از آن به HTN یاد می شود، حدوداً 2 برابر بیشتر از سایر افراد است و بخش قابل ملاحظه ای از موارد جدید بیماری های قلبی نیز به این عارضه نسبت داده می شود. تخمین زده می شود تا سال ۲۰۲۵ بیش از یک و نیم میلیارد انسان دچار فشار خون بالا باشند.

طبق نظر متخصصان، داروهای متعددی برای کنترل بیماری HTN وجود دارند، ولی معمولاً میزان رفتار صحیح استفاده از چنین داروهایی کم بوده و سبب افزایش فشار مالی بر جامعه می گردد. ازآنجاکه تغذیه و مواد خوراکی مصرفی نیز روی فشار خون تأثیر دارند و مصرف دارو علاوه بر داشتن هزینه مالی، منجر به عوارض جانبی متعددی نیز می شود، استفاده از روش های درمانی مبتنی بر گیاهان دارویی برای کنترل و پیشگیری از بیماری فوق رواج پیدا کرده است.

در این راستا، مقالات علمی متعددی نیز استفاده از گیاهان دارویی و غذاهای مفید را به عنوان مکمل در درمان و پیشگیری از فشارخون بالا پیشنهاد کرده اند.در همین زمینه، یک تیم پژوهشی،پژوهشی را به انجام رسانده که در آن تأثیر نان های حاوی پودر کنجد و بذر کتان یا فلکسید روی فشارخون مورد بررسی واقع شده است.

در این مطالعه 100 نفر از افراد با فشار خون بالا مشارکت داشته اند. این افراد به دو گروه دریافت کننده بذر کتان و کنجد تقسیم شدند و روزانه نان های حاوی 30 گرم کنجد و یا 30 گرم بذر کتان را به مدت چهارده هفته دریافت نمودند. سپس فشارخون، دور شکم و BMI (شاخص توده بدنی) آن ها در ابتدا، هفته هفتم و در انتهای دوره اندازه گیری شد.

نتایج جالب این پژوهش نشان می دهند که کنجد و بذرکتان دارای توانایی مشابهی در کاهش فشارخون سیستولی و دیاستولی و همچنین کاهش دور کمر و BMI هستند و هر دو می توانند به عنوان مکمل در کاهش فشار خون بالا به کار روند.

کنجد و بذرکتان به صورت معنی دار و قابل توجهی فشارخون سیستولی و دیاستولی را کاهش دادند. در این تحقیق فشار خون سیستولی حدود 10 میلیمتر جیوه و فشار دیاستولی حدود 5 تا 6 میلی متر جیوه کاهش پیدا کرد.به گفته محققان، «بذر کتان یا فلکسید دارای طعم و بوی خوبی است که می تواند در انواع محصولات غذایی به کار گرفته شود و علاوه بر طعم دهی مناسب، در کاهش فشارخون نیز مؤثر باشد. همچنین کنجد نیز به دلیل اثر آنتی اکسیدانی و نقش داشتن در کاهش استرس اکسیداتیو می تواند باعث کاهش فشار خون گردد و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد».

نیاز است تا تحقیقات بعدی در مدت زمان طولانی تری انجام پذیرد تا پایداری این اثرات سنجیده شود. همچنین پیشنهاد می شود که در مطالعات بعدی از محصولاتی مانند بیسکویت های حاوی این مواد استفاده شود که برای بیماران مطبوع تر باشد.
برچسب ها: فشار خون کنجد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها