به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۷:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۲ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : ۳۹۰۴۹۰

چین ایستگاه‌ فضایی خود را گسترش می‌دهد

چین ایستگاه‌ فضایی خود را گسترش می‌دهد
گروه علمی: چین ایستگاه فضایی تیانگونگ خود را با یک ماژول مداری جدید گسترش خواهد داد.به گزارش ایسنا، ایستگاه فضایی چینی تیانگونگ سال گذشته تکمیل شد، اما چین در حال حاضر قصد دارد ایستگاه مداری خود را گسترش دهد.گزارش منتشر شده از سوی رسانه دولتی چین نشان می‌دهد، اداره فضایی این کشور در حال برنامه‌ریزی برای گسترش آزمایشگاه مداری خود است. طرح‌های جدید توسط دفتر مهندسی فضای سرنشین‌دار چین (CMSEO) طی نمایشگاهی در موزه ملی چین فاش شد.
 
به گزارش خبرگزاری شینهوا (Xinhua)، ماژول جدید به سه ماژول قبلی متصل می‌شود و ایستگاه فضایی تی‌شکل (T-shaped) را به یک صلیب تبدیل می‌کند.این ماژول چند منظوره جدید دارای ۶ درگاه اتصال است؛ این بدان معناست که امکان اتصال فضاپیماهای بیشتر وجود دارد. چین به تازگی نیز اعلام کرده که می‌خواهد گردشگران فضایی را به ایستگاه فضایی خود بفرستد.

چین تنها کشوری است که در حال حاضر ایستگاه فضایی خود را اداره می‌کند و ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) بخشی از یک تلاش مشترک جهانی است. سومین و آخرین ماژول تیانگونگ در ماه اکتبر سال گذشته به مدار پایین زمین ارسال شد. اندازه تاینگونگ تقریبا یک چهارم ایستگاه فضایی بین‌المللی است.

پرتاب این ایستگاه بدون شک یک دستاورد چشمگیر برای اداره فضایی چین است، اما به دلیل ورود مجدد غیرقابل کنترل موشک‌های چین به زمین پس از پرتاب هر ماژول، با جنجال‌هایی در صحنه جهانی نیز مواجه بوده است.
باید دید که آیا چین ماژول جدید را با موشکی مشابه پرتاب‌های قبلی ارسال خواهد کرد و بار دیگر باعث ورود کنترل نشده یک موشک به زمین می‌شود یا اینکه قصد دارد از جنجال بیشتر جلوگیری کند.

چین با ابرقدرت‌های فضایی جهان رقابت می‌کند
مسئولان دفتر مهندسی فضای سرنشین‌دار چین همچنین فاش کردند که چین قصد دارد مشابه ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، میزبان فضانوردان بین‌المللی در تیانگونگ باشد.مشخص نیست که چین قصد دارد چه زمانی ماژول جدید را به مدار بفرستد، اگرچه واضح است که این گسترش بخشی از برنامه چین برای ایجاد یک مرکز بین المللی برای پرداختن به علم در فضا است. اداره فضایی این کشور در سال‌های اخیر زمینه جدیدی را ایجاد کرده که به آن اجازه می‌دهد با ابرقدرت‌های فضایی سنتی ایالات متحده و روسیه رقابت کند.برای مثال، در ژانویه سال گذشته، کاوشگر قمری چانگ‌-ای۵ (Chang'e-۵) چین برای اولین بار آب را مستقیما روی سطح ماه شناسایی کرد. چین همچنین اعلام کرده که در اواخر این دهه یک ماموریت سرنشین‌دار به ماه خواهد داشت.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها