به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۳ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۳۹۰۵۸۶

قیمت‌کالاهای اساسی ازابتدای سال چندبرابر شد؟

قیمت‌کالاهای اساسی ازابتدای سال چندبرابر شد؟
گروه اقتصادی: موضوع تورم، افزایش قیمت کالاهای اساسی و کاهش قدرت خرید خانوار در اقتصاد تورمی ایران موضوعی جدید نیست. با این وجود طی چند سال گذشته این موضوع شدت بیش تر پیدا کرده است.
در حقیقت طی چهار سال گذشته اقتصاد ایران شدیدترین دوره تورمی پشت سر گذاشته است. آخرین داده‌های رسمی نیز نشان می‌دهد که این روند تورمی همچنان ادامه دارد و احتمالا سال آینده نیز با تورم های بالا همراه باشد.

قیمت کالاهای اساسی چند برابر شد؟
در این شرایط نگاهی به قیمت کالاهای اساسی خانوارها به خوبی شدت تورمی حاکم بر اقتصاد ایران را نشان می‌دهد.بررسی قیمت ۱۱ کالای منتخب نشان می دهد از سال ۹۶ تا پایان بهمن‌ ماه امسال به طور میانگین حدود ۱۲ برابر شده است. درحالیکه این افزایش قیمت به هیچ تناسبی با افزایش درآمد خانوار نداشته است. حداقل حقوق از سال ۹۶ حدود ۶ برابر شده است.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار قیمت گوشت گوساله در فرودین سال ۱۳۹۶ حدود ۳۶هزار تومان بود. این رقم در پایان بهمن ماه امسال به حدود ۲۸۷ هزار تومان رسیده است.برای درک بهتر کاهش قدرت خرید مردم در سال ۹۶ یک فرد می توانست با حقوق ماهانه حدود ۲۶ کیلوگرم در ماه گوشت تهیه کند. این درحالی است که در سال ۱۴۰۱ یک فرد با حداقل حقوق خود در ماه قادر به خرید ۱۹ کیلوگرم گوشت قرمز است.قیمت مرغ درفرودین ۱۳۹۶ حدود ۷ هزار تومان بود. این عدد در بهمن ماه امسال به حدود ۵۶ هزار تومان رسیده است. موضوعی که حاکی از افزایش حدود ۸ برابری طی این مدت است.قیمت برنج ایرانی نیز در این مدت افزایش حدود ۱۰ برابری را ثبت کرده است. قیمت برنج فروردین ماه سال ۱۳۹۶ حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان بود. این رقم در بهمن ماه امسال به حدود ۱۲۱ هزار تومان رسیده است.

پیاز رکوردار افزایش قیمت
عجیب ترین افزایش قیمت ظرف این مدت قیمت پیاز است که نسبت به سال ۹۶ حدودا ۱۷.۵برابر شده است. اگر در سال ۹۶ یک فرد می توانست با حقوق ماهیانه ۵۸۱ کیلوگرم پیاز بخرد؛ در بهمن ماه امسال با حداقل حقوق خود می تواند ۲۰۰ کیلوگرم پیاز تهیه کند.نمودار زیر افزایش قیمت برخی از مهم ترین کالاهای اساسی را از فروردین ۱۳۹۶ تا بهمن ۱۴۰۱ نشان می دهد.
مرجع : جهان صنعت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها