به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۳۹۰۷۴۵

این رژیم غذایی در برابر ام اس مقابله می‌کند

این رژیم غذایی در برابر ام اس مقابله می‌کند
گروه علمی: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی سرشار از سبزیجات، میوه، ماهی و چربی‌های سالم خطر ابتلا به ضعف حافظه، اختلال در تمرکز و یادگیری را در میان بیماران مبتلا به ام اس (MS) کاهش می‌دهند. ام اس (با نام کامل مولتیپل اسکلروزیس) یک بیماری عصبی است که ارتباط حیاتی بین مغز و بدن را کوتاه می‌کند. «اختلال شناختی» یا از دست دادن مهارت‌های کلیدی ذهنی، از ویژگی‌های مشترک میان بیماران ام اس است.

مطالعات جدید بر روی ۵۶۳ فرد مبتلا به ام اس، از وجود ارتباط میان رژیم غذایی و وضعیت ذهنی می‌گوید و نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی سرشار از سبزیجات، میوه، ماهی مانند «رژیم مدیترانه‌ای» خطر ابتلا به مشکلات شناختی را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل سبزیجات، میوه، ماهی و چربی‌های سالم است و به جلوگیری از آسیب به مهارت‌های فکری (حافظه، تمرکز، توانایی یادگیری و تصمیم‌گیری) در مبتلایان به ام اس کمک می‌کند.

 
رژیم غذایی مدیترانه‌ای در یک الگوی کلی، میوه‌ها، سبزیجات، روغن زیتون، آجیل، ماهی و غلات کامل را در خود می‌گنجاند و مصرف گوشت (به‌ویژه گوشت قرمز)، محصولات کنسروی و غذاهای بسیار فرآوری‌شده را محدود می‌کند.تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای مزایای بسیاری برای سلامتی دارند؛ از جمله محافظت در برابر بیماری‌های قلبی، چاقی، سرطان، دیابت، آلزایمر و بهبود سلامت روان. در مطالعه اخیر نیز ارتباط مثبت و معناداری بین سطح همسویی رژیم غذایی با الگوی مدیترانه‌ای و عملکرد شناختی بهتر در افراد مبتلا به ام اس مشاهده می‌شود.

به احتمال زیاد، این مزیت ناشی از ساختار شیمیایی خود غذاها و اثرات آنها بر ترکیب و عملکرد میکروبیوتای روده و باکتری هایی باشد که در روده زندگی می‌کنند. همچنین ممکن است به واسطه متابولیت‌های تولیدشده در فرآیند هضم این غذاها، اثراتی از جمله توانایی محافظت از مغز در برابر زوال فیزیکی و شناختی ناشی از ام اس پدید آمده باشد.
مرجع : خبرآنلاین
برچسب ها: رژيم غذايي ام اس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها