به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۵ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۳۹۰۹۰۳

خودروی خارجی به همه ثبت نام‌کنندگان می‌رسد؟

خودروی خارجی به همه ثبت نام‌کنندگان می‌رسد؟
گروه اقتصادی: دور جدید واردات خودرو به مرحله پایانی خود رسیده و با مشخص شدن واجدان شرایط، اسامی این افراد به همراه اولویت آنها برای دریافت خودرو قرار است روز چهارشنبه اعلام شود؛ تا پایان مهلت اعلام شده برای ثبت نام، ۱۲۰‌هزار نفر برای خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده اند.

به گفته مدیر پروژه واردات خودرو وزارت صمت، بررسی تطابق شرایط ثبت‌نام‌کنندگان با شرایط طرح از همان لحظه آغاز شده است. پیش‌تر سقف واردات خودرو در مرحله اول برای امسال ۱۰۰ هزار دستگاه تخمین زده شده بود و این ابهام وجود دارد که ۲۰ هزار متقاضی مازاد در صورتی که نامشان در میان احراز صلاحیت شده‌ها باشد آیا می‌توانند به خودروی خارجی دست پیدا کنند یا خیر؟ پاسخ سخنگوی وزارت صمت به این پرسش این است: «به احتمال زیاد بله. امید قالیباف روز گذشته در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که آیا برای متقاضیان بعد از اولویت ۱۰۰ هزارم تصمیم‌گیری شده یا خیر، گفت: پیش‌بینی ما این است که اگر تعداد احراز صلاحیت‌ها بالاتر از ۱۰۰ هزار نفر باشد نیز کسی از قرعه‌کشی حذف نشود، بلکه در اولویت‌های بعدی عرضه قرار گیرد.

قرعه‌کشی چهارشنبه انجام می‌شود
مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، زمان قرعه‌کشی برای اولویت‌بندی دریافت‌کنندگان خودرو خارجی را نهایتا چهارشنبه بعد از ظهر اعلام کرد و به همشهری گفت: وزارت صمت برای این کار آمادگی کامل دارد اما یک ‌درصد احتمال دارد دستگاه‌های نظارتی با توجه به تعطیلی روز چهارشنبه امکان حضور در مراسم را نداشته باشند که در این صورت قرعه‌کشی به صبح پنجشنبه موکول خواهد شد.

مهدی ضیغمی درباره اینکه برای چند دستگاه خودرو، قرعه‌کشی انجام می‌شود؛ گفت: اولویت‌بندی برای فروش یکصد هزار دستگاه خواهد بود اما باید دید بعد از پالایش اسامی ثبت‌نام‌کنندگان، آمار نهایی واجدین شرایط چه تعداد است و بعد از آن، اولویت‌بندی صورت گیرد؛ در حال حاضر آمار ثبت‌نامی‌ها تقریبا به هدف‌گذاری اولیه وزارت صمت نزدیک است.

ضیغمی با بیان اینکه هنوز درخصوص وضعیت افراد بعد از اولویت ۱۰۰‌هزار تصمیم‌گیری نشده، اضافه کرد: اگر تعداد واجدان شرایط خیلی بالاتر از ۱۰۰ هزار نفر باشد، شاید تصمیم بگیریم که اولویت ‌بندی روی ۱۰۰ هزار تا بسته شود اما اگر تعداد کم باشد به احتمالا زیاد وزارت صمت می‌پذیرد که این تعداد همچنان در قرعه‌کشی حضور داشته باشند و در نوبت عرضه‌های بعدی بمانند.

ورود ۲هزار خودرو خارجی تا پایان سال به کشور
او از احتمال افزایش تعداد خودروهای وارداتی تا پایان سال خبر داد و افزود: آخرین آمار خودروهای خارجی که به گمرک وارد شده‌اند تا هفته گذشته ۱۲۰۰ خودرو بود که امیدواریم این تعداد تا پایان سال به ۲ هزار دستگاه خودرو برسد. چانگان در ۲ مدل، هیوندا النترا و ۲ مدل فیات، وارداتی‌هایی هستند که در مرحله اول، قول عرضه آنها داده شده است.او با اشاره به اینکه بعد از تصویب دولت یا مجلس منابع ارزی واردات خودرو در هماهنگی با بانک مرکزی مشخص خواهد شد، درباره روند تامین ارز خودروهای وارداتی سال آینده گفت: بخشی از منابع ارزی واردات خودرو، سال بعد مشخص شده و بخشی دیگر موکول به تصویب لایحه بودجه سال آینده در مجلس است و برای تعیین تکلیف آن باید تا زمان تصویب بودجه صبر کرد.

آمریکایی و فرانسوی وارد نمی‌شود
مدت کوتاهی بعد از تصویب آیین‌نامه واردات خودرو وزارت صمت اعلام کرد علاوه بر خودروهای آمریکایی، برندهای فرانسوی نیز در میان وارداتی‌ها نخواهند بود. دلیل این ممنوعیت، رفتار غیرحرفه‌ای فرانسوی‌ها در سال‌های گذشته با شرکای ایرانی اعلام شد و بر این اساس، اجازه ثبت سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی از واردکنندگان سلب شد. اما این احتمال وجود داشت که مونتاژی‌های این برندها بتوانند با تبصره به کشور وارد شوند. مدیر طرح واردات وزارت صمت اما این احتمال را رد کرد و گفت: خودرویی که برند اصل فرانسوی و آمریکایی باشد، حتی در صورت مونتاژ در کشورهای دیگر نیز امکان واردات ندارد.

سازو کار عرضه خودروهای دست دوم
نمایندگان مجلس روز شنبه به وزارت صمت مجوز دادند تا به منظور توسعه حمل و نقل عمومی و تنظیم بازار، انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس، ون و سواری با عمر کمتر از ۵ سال را به کشور وارد کند، اما درخصوص سازو کار عرضه این نوع خودروها، هنوز تصمیمی گرفته نشده است. آیین نامه واردات خودرو که مهرماه امسال به تصویب مجلس رسید، سازوکار عرضه خودروهای وارداتی را تنها عرضه در بورس کالا تعیین کرده بود اما در نهایت شیوه عرضه این خودروها به ثبت نام در سامانه یکپارچه و دریافت خودرو با تعیین اولویت تغییر یافت.مدیر پروژه واردات وزارت صمت درباره این ‌که آیا عرضه خودروهای کارکرده نیز از طریق قرعه‌کشی در همین سامانه انجام خواهد شد یا خیر، گفت: قطعا در فاز اول به این شکل نخواهد بود اما این کار به آیین‌نامه نیاز دارد که باید سازوکار عرضه در آیین‌نامه مشخص شود و براساس آن عرضه صورت گیرد.
 
مرجع : همشهری آنلاین
برچسب ها: واردات خودرو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها